به گزارش هنرآنلاین، حسن پاکزادیان عصر شنبه در گفتگو با خبرنگاران در محل برگزاری جشنواره آئینی سنتی "تیره مویی سیزده" در مهدیشهر ضمن اشاره به اینکه این جشنواره آئینی برای احیای مراسم و سنت های ایل سنگسر برگزار می شود، افزود: این پنجمین دوره برگزاری این جشنواره است که از صبح یکشنبه در هتل سنگسر آغاز به کار می کند و امیدواریم مثل دوره های گذشته با استقبال خوب مردم علی الخصوص جوانان روبرو شود.

وی تصریح کرد: جوانان و نوجوانان باید عمق و غنای فرهنگ ایرانی و اسلامی ما را بشناسند و این اتفاق جز با زنده کردن این آئین ها امکان پذیر نخواهد بود.

مدیر موزه عشایری ایل سنگسر مهدیشهر یادآور شد: در این سنت مردم منطقه سنگسر که با فرا رسیدن فصل سرما، اقدام به کشتار و خشک کردن گوشت برای تامین آذوقه زمستان خود می کردند، این سنت را برای علاقمندان به نمایش خواهند گذاشت.

وی برنامه های این جشنواره را، اجرای موسیقی سنگسری، پذیرایی با شام سنتی " تیره مویی سیزده"، فال کوزه، شعر خوانی، معرفی آئین و سنت هابومی و ... دانست.

پاکزادیان در خاتمه با اشاره به این مطلب که جشنواره با همکاری شهرداری و شورای شهر مجن، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمایت بخش خصوصی برگزار می شود تاکید کرد: این جشنواره سنتی، به منظور حفظ فرهنگ اصیل عشایری، جذب جوانان به سمت و سوی این گونه مراسم و یادآوری رسوم کهن برگزار می شود.

انتهای پیام/28