به گزارش هنرآنلاین، جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ هفته اول نمایشگاه گرافیک سرو در محل سالن جلسات سازمان با حضور ایمان‌راد و شهرزاد چنگلوایی، هنرمندان جوان شرکت کننده در نمایشگاه برگزار شد.

در این جلسه شهرزاد چنگلوایی هنرمند جوان ضمن نمایش و بازخوانی تعدادی از آثارش به تشریح وضعیت فعلی گرافیک و اشکال جدید این هنر پرداخت.

وی که فارغ‌التحصیل رشته طراحی و گرافیک از دانشگاه هنرهای زیباست، بیشترین تمرکز فعالیتش را مختص خط فارسی و تایپوگرافی کرده و علت این امر را ظرفیت‌های بالای خط و نوشتار فارسی عنوان می‌کند.

چنگلوایی گفت: هنر امروز هنری گسترده و نامحدود است و در ارائه آن می‌توان از تلفیق همزمان چند هنر مختلف از جمله نوشتار، تصویر‌سازی و عکاسی بهره گرفت تا به نتایج متفاوت و ارزشمندی رسید.

ایمان‌راد دیگر سخنران این جلسه ضمن اشاره به تأثیر پیشینه و آثار تاریخی در ارائه آثار امروزی و مدرن گفت: در دوره‌ای من به دقت مشغول مطالعه و بررسی آثار و سفالینه‌های نیشابور بودم و بسیاری از آثار گرافیکی‌ام تحت تاثیر این سفالینه‌های تاریخی خلق شده‌اند.

وی افزود: برای بهره‌گیری مثمر‌ثمر این آثار باید آنها را با المان‌های امروزی همراه کنیم تا برای مردمان این دوره هم ملموس و قابل درک شوند.

ایمان‌راد هنرهایی همچون دست بافته‌های عشایری و نمادهای بومی را دستمایه خوبی برای طراحی آثار مدرن عنوان و تصریح کرد: گرافیک هم شاخه‌ها و زیرشاخه‌های بسیاری دارد و نمی‌توان تمام انواع آن را در قالب نام کلی "گرافیک" دسته‌بندی کرد.

فصل گرافیک سرو در دو بخش مجزای نمایشگاهی با نمایش آثار 18 هنرمند جوان و دو جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ با حضور 4 هنرمند صاحبنظر در این حوزه برنامه‌ریزی شده است.

بر این اساس فصل اول گرافیک سرو با نمایش آثار 9 هنرمند شامل ایمان‌راد، شهرزاد چنگلوایی، هما دلورای، پدرام حربی، ایمان صفایی، وحید عرفانیان، امیرحسین قوچی بیک، مریم عنایتی و لیلا میری از تاریخ 5 تا 10 آبان‌ماه در نگارخانه سرو برپا است.

همچنین در فصل دوم نمایشگاه که از 12 لغایت 17 آبان‌ماه برگزار می شود، آثار مهدی سعیدی، پریسا تشکری، پیمان پورحسین، آریا کسایی، محمد خداشناس، بهراد جوانبخت، مرتضی محلاتی، محمدرضا عبدالعلی و مهدی فاتحی در نگارخانه سرو به نمایش عموم درخواهد آمد و جلسه پرسش و پاسخی نیز با حضور مرتضی محلاتی و محمدرضا عبدالعلی روز دوشنبه 15 آبان‌ماه ساعت 16 در محل یادمان مفاخر آذربایجان برپا می‌شود.

فصل گرافیک سرو، با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز به اجرا خواهد رسید تا آغازگر فصلی جدید در رویکرد فرهنگی نهادهای فرهنگی تبریز، شهر نخستین‌های ایران باشد.

انتهای پیام/31