به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، امروز دومین نشست مطبوعاتی جشنواره رویش در خالی برگزار شد که دبیر آن سهیل جهان بیگلری به علت مسئولیتش در زمینه سازمان سینمایی حوزه هنری،در مورد عدم نمایش فیلمهای سینمایی در سینماهای حوزه هنری هم ببه خبرنگاران پاسخ داد.

سهیل جهان‌بیگلری دبیر جشنواره این دوره از جشنواره را شامل چهار بخش ملی، جوانه‌های رویش، بین‌الملل و بیداری اسلامی برشمرد و گفت: یکهزار و 171 اثر به جشنواره ارسال شد که شامل 445 فیلم مستند، 565 فیلم داستانی و 161 فیلم انیمیشن بود که در نهایت 23 مستند، 19 داستانی و 14 پویانمایی به بخش نهایی راه پیدا کردند.

وی ادامه داد: در بخش بیداری اسلامی هم 230 اثر به جشنواره رسید که در نهایت 18 اثر انتخاب شد که از کشورهایی چون کانادا، آمریکا، مصر، تونس، بلژیک، بوسنی، لیبی و تایلند هستند.

جهان‌بیگلری با اشاره به داوران این جشنواره گفت: منوچهر محمدی، محمدرضا جعفری جلوه، علیرضا خمسه، پرویز شیخ‌طادی و بهرام عظیمی برگزیدگان را انتخاب خواهند کرد.

وی درباره بخش‌های جنبی این جشنواره نیز اظهار کرد: نشست فیلم‌ها با حضور مجید شاه‌حسینی و سید مهدی طباطبایی‌نژاد برگزار می‌شود و نشست‌های تخصصی نیز درباره نسبت دین و سینما برگزار خواهد شد که در آن افرادی چون محمد رجبی، منوچهر محمدی، مجتبی راعی، مجید شاه‌حسینی، اسماعیل بنی‌اردلان، صادق کوشکی، حجت‌الاسلام ریاحی و روحانیون دفتر تبلیغات اسلامی حضورخواهند داشت.

دبیر این جشنواره از برپایی سه کارگاه آموزشی خبر داد و گفت: کارگاه کارگردانی توسط همایون اسعدیان، فیلمبرداری توسط مرتضی پورصمدی و انیمیشن توسط بهران عظیمی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش جنبی سینماگران جهان اسلام هشت فیلم درباره مسلمانان جهان به نمایش درمی‌آید و همچنین چهاراثر بلند در حوزه دین به نام‌های "بوسیدن روی ماه" و "ملکه" از ایران با حضور عوامل‌شان نمایش خواهند داشت و در این بخش دو فیلم خارجی "در قلمرو بهشت" و "درخت جان" نیز به نمایش درمی‌آید.

جهان‌بیگلری با بیان اینکه نمایش فیلم‌ها و نشست‌ها در پنج سالن سینما هویزه» خواهد بود، خاطرنشان کرد: در طول ایام برپایی جشنواره مسابقه نقدنویسی برای آثار ایرانی برگزار می‌شود که به ترتیب هشت، شش و چهار میلیون ریال جایزه خواهیم داد و دو جایزه نیز برای نقدهای فیلم‌های بخش‌ بیداری اسلامی در نظر گرفتیم.

دبیر جشنواره همچنین پس از رونمایی از تیزر و پوستر جشنواره اعلام کرد که آنها را به ترتیب محمد شیروانی و مجید کاشانی ساخته‌اند.

وی که 7 آبان ماه در نشست خبری جشنواره‌ی فیلم رویش سخن می‌گفت در پاسخ به سوالی درباره بزرگداشت‌های این دوره جشنواره اظهار کرد: قرار بود برای عزیزالله حمید‌نژاد و محمدعلی فارسی بزرگداشت برگزار کنیم که از ما خواستند هزینه آن به زلزله‌زدگان اختصاص پیدا کند و ما هم قبول کردیم.

جهان‌بیگلری درباره بودجه جشنواره نیز خاطرنشان کرد: سعی کردیم صرفه‌جویی داشته باشیم اما از محتوای جشنواره کم نکردیم.

مدیرعامل سازمان توسعه سینمایی حوزه هنری در ان نشست درباره‌ی تولیدات جدید حوزه هنری گفت: چهاراثر در حال تولید داریم که اگر مراحل پروانه ساخت آنها به سرعت طی شود به جشنواره امسال خواهد رسید. این آثار شامل فیلم‌های "حوض نقاشی" به کارگردان مازیار میری، "میهمان داریم" به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور، "تاج‌محل" به کارگردانی اقبال‌شاوی و "خسته‌ نباشید»" به تهیه‌کنندگی رضا‌میرکریمی می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در حاشیه‌ی این نشست خبری درباره موضع‌گیری جمعی از سینماگران در خصوص عدم اکران فیلم‌شان در سینماهای حوزه هنری گفت: ما هیچ اسامی را اعلام نکردیم اما به نظرمان رسید به عنوان سینمادار این اجازه را داریم که بگوییم تعدادی از فیلم‌ها را نمایش نمی‌دهیم، به خاطر اینکه حوزه اقتصادی سینما را برهم نزنیم با خود تهیه‌کننده وارد صحبت شدیم و نقطه نظرات‌مان را مطرح کردیم.

جهان‌بیگلری یادآور شد: ما روالی را طی کردیم که طبیعی بوده است اما هیاهویی به راه افتاد که علت آن را نمی‌دانیم و ارتباطش را نیز با حوزه نمی‌دانیم. در واقع اگر به این آثار وزارت ارشاد مجوز داده پس چرا اکران نمی‌شود، در نهایت از 300 سینما 80 سینما آن را نمایش نمی‌دهند، خوب بقیه نمایش دهند!

وی ادامه داد: حوزه هنری به سنوات گذشته بعضی از فیلم‌ها را اکران و بعضی‌ها را نمی‌کند، معتقدیم این روند به نفع سینمای ایران است و امیدوارم منجر به تولیدات خوب شود. ما حتی پیشنهاد کردیم کارهای بعدی این افراد را که در راستای اهداف حوزه باشد تهیه کنیم تا نشان دهیم با خود اشخاص مشکلی نداریم.

جهان‌بیگلری درباره مشکلاتی که در راه ساخت فیلم افشین هاشمی نیز به وجود آمده اظهار کرد: مشکلات مربوط به قوانین ساخت است که چند روزی کار را متوقف کردیم تا حل شود.

وی افزود: بر اساس اعلام پروانه مشروط، ما کارهایمان را آغاز کردیم و از ما خواستند تا پرونده تکمیل شود و آن را کامل کردیم، طی امروز و فردا پروانه قطعی صادر خواهد شد.

جهان‌بیگلری همچنین به آثار اقتباسی دفاع مقدس که تولیدشان در دستور کار است اشاره و ادامه داد: "شنام" به کارگردانی احمد مرادپور که پیش‌تولید آن شروع شده و تا دو ماه آینده کلید می‌خورد، "بازگشت" به کارگردانی بهرام توکلی که زمستان و بهار فیلمبرداری خواهد شد، "میهمان صخره‌ها" به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی که محمدرضا گوهری کار تحقیقات آن را آغاز کرده، "این خواهران نازنین" به کارگردانی محمدرضا هنرمند و تهیه‌کنندگی منوچهر شهسواری که در مراحل پایانی فیلمنامه قرار دارد و تا یکی دو ماه آینده کلید می‌خورد و "نورالدین پسر ایران" که توسط عزیزالله حمیدنژاد در مرحله تحقیق و نگارش قرار دارد از جمله این آثار هستند.

مدیرعامل سازمان سینمایی سوره اظهار کرد: مستندی هم با موضوع "حجاب" توسط شهریار بحرانی با مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری در حال ساخت قرار دارد.

جهان‌بیگلری تاکید کرد: تمام کارهایمان براساس سیاست‌های حوزه هنری و جااندازی سینمای دینی در سینمای ایران انجام می‌شود و این روند را وظیفه حوزه هنری می‌دانیم.

پایان پیام/