به گزارش هنر آنلاین،همزمان با برگزاری چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد،دبیرخانه این جشنواره دوجلد کتاب در خصوص آموزش فیلم و استفاده از فیلم و ویدیوی دیجیتال در کلاس درس را آماده و به چاپ رسانده است.

کتاب "آموزش فیلم ( فیلم در مدرسه به عنوان واحد درسی )" که توسط پروفسور دراگان میلینکویچ فیمون نگاشته شده است، مطالبی مانند: چگونه فیلم نگاه کنیم، ضرورت به کارگیری فیلم در مدرسه، تجزیه و تحلیل فیلم و مطالب متنوع دیگر را دربرگرفته است.

نویسنده این کتاب هم زمان با برگزاری چهل و دومین جشنواره فیلم رشد یک کارگاه آموزشی دراین خصوص و با محوریت فیلم آموزشی را در تهران برگزار خواهد کرد. این کتاب توسط مهرناز بویر ترجمه و به وسیله انتشارات مدرسه منتشر شده است.

کتاب "استفاده از فیلم و ویدیوی دیجیتال در کلاس درس(راهنمایی برای معلمان)" نیز همزمان با برگزاری جشنواره چهل و دوم فیلم رشد به چاپ رسیده و خواننندگان و مخاطبان را با مطالبی باموضوعات ذیل آشنا می کند: سواد رسانه، چرا از رسانه در آموزش استفاده می‌شود، انواع چند رسانه‌ای‌ها و برنامه‌های کاربردی در کلاس درس، فیلم سازس در کلاس درس، فیلم برای فعالیت و ارتقا لغت خاص و . . .

این کتاب توسط دکتر زهره عابدی کرجی بان وهیوا اسدپور تالیف شده است و دکتر حمیدرضا کفاش نظارت علمی کتاب را بر عهده داشته است.

******

"مسعود کرامتی" کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص فیلم‌های آموزشی گفت: فیلم‌های آموزشی در رده‌ها و طبقه‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند، ممکن است فیلمی کاملا آموزشی باشد و یا با مقاصد آموزشی تولید نشده باشد اما زمینه‌ای داشته باشد که بتوان از آن چیزی فرا گرفت.

این کارگردان فیلم کودک تصریح کرد: فیلم‌های آموزشی تعریف گسترده‌ای دارد و فیلم‌های جغرافیا، علوم، زیست شناسی، فیلم های داستانی با موضوعات خاص می‌توانند در رده فیلم‌های آموزشی قرار بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: فیلم های آموزشی براساس نیازهای مخاطب خود از محتوا، زبان، موسیقی، محدوده واژگان و مشخصات متفاوتی نسبت به دیگر انواع فیلم‌ها برخوردار هستند و تنها عده‌ای خاص از تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها در این حوزه تخصص دارند.

کرامتی که در دوره‌های گذشته جشنواره فیلم رشد داوری بخش‌های مختلف این جشنواره را بر عهده داشت، با اشاره به این موضوع که بسته‌های آموزشی و استفاده از فن آوری های مدرن یکی از نیازهای اساسی دانش آموزان است، افزود: دانش آموزان کنونی نیازهای متفاوتی دارند و تنها یادگیرنده اطلاعات دریافتی از معلم نیستند چراکه خود نیز در جریان یادگیری فعال هستند، به همین جهت باید در عصر کنونی به معلم به عنوان راهنما و تسهیل گر نگاه کنیم.

این کارگردان سینمای ایران یاد آور شد: نظام‌های موفق آموزش و پرورش در دنیا توانسته‌اند از ابزارهای کمک درسی به خوبی برای بهبود فرآیند آموزش استفاده کنند که یکی از این ابزارها فیلم آموزشی است. از جمله مزایای فیلم‌های آموزشی در دسترس بودن دائم، خسته نشدن مخاطب، آمادگی به هنگام برای درک مطالب، جذابیت، کم هزینه بودن و اموری از این دست است.

وی یاد آور شد: فراموش نکنیم آموزش نوین نیاز به نظارت اصولی و درست دارد، زیرا تاکنون نظارتی اصولی و مبتنی بر استانداردها و شاخص‌های ضروری بر روی تخصص سازندگان و فعالیت کارشناسی آنان در این زمینه صورت نگرفته است.

*****

داور بخش پویا نمایی چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد با تاکید بر آنکه یک فیلم خوب آموزشی می‌تواند علاوه بر دانش آموزان، تمام اقشار جامعه را به خود جذب کند گفت: "خلاقیت و نوآوری، طراحی و گرافیک خوب، ایده و بیان موفق محتوا به بیننده از جمله ملاک‌های داوری آثار است و در این راستا از دید یک دانش آموز به فیلم‌ها نگاه می‌کنیم."

"مهین جواهریان" داور بخش پویانمایی جشنواره بین المللی فیلم رشد با متوسط ارزیابی کردن فیلم‌های شرکت کننده در این بخش گفت: "تاکنون موفق شده‌ایم نیمی از آثار شرکت کننده در جشنواره فیلم رشد را ببینیم و مورد داوری قرار دهیم. کارهای ایرانی و خارجی شرکت کننده در بخش پویا نمایی، جز چند اثر که از سطح و کیفیت بسیارخوبی برخوردار بودند سایر آثار در سطح متوسط هستند."

وی با تاکید بر لزوم برگزاری جشنواره فیلم رشد خاطرنشان کرد: "طی این سال ها، با برگزاری فیلم رشد و ادامه یافتن آن شاهد بروز اتفاقات بسیار خوب در این حوزه بودیم. همچنین این جشنواره تاثیرات مثبتی در جامعه داشته و امیدوار هستیم همچنان شاهد ادامه برگزاری جشنواره فیلم رشد باشیم."

به گفته این انیماتور، از بحث‌ها و گفت‌وگوهایی که در حاشیه برگزاری جشنواره فیلم رشد اتفاق می افتد می توان به نتایج و اهداف نیکویی دست یافت که با ادامه روند آن اهداف بزرگتری محقق خواهد شد چراکه همواره شاهد آن هستیم که تجربیات کسب شده در سال گذشته جشنواره فیلم رشد به سال بعد منتقل می شود همانگونه که امسال شاهد بودیم با آغاز کار چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد، پایه های برگزاری چهل و سومین جشنواره بین المللی فیلم رشد نیز گذاشته شد.

وی درخصوص ملاک‌هایی که برای داوری آثار بخش پویانمایی مد نظر باید قرار داد گفت: "در مرحله اول کارگردانی یک اثر را مد نظر قرار می دهم. سپس خلاقیت و نوآوری اهمیت دارد. طراحی و گرافیک خوب، ایده و بیان موفق محتوا به بیننده نیز از ملاک هایی است که در این بخش مورد توجه قرار می گیرد. در این راستا از دید یک دانش آموز به فیلم ها نگاه می کنیم. ولی یک فیلم خوب می تواند تمام اقشار جامعه را به خود جذب کند."

"مهین جواهریان" متولد 1329 است و همگان او را به عنوان گرافیست، انیماتور، تهیه کننده وکارگردان فیلمهای انیمیشن می شناسند. دانش آموخته رشته گرافیک و دارای مدرک کارشناسی ارشد انیمیشن از دانشکده هنرهای زیبا است. تدریس در دانشکده صدا و سیما و مرکز تجربیات هنری وزارت ارشاد اسلامی، طراحی صحنه فیلم های سینمایی، تهیه کنندگی و کارگردانی فیلم های انیمیشن و برگزاری چندین نمایشگاه گرافیک داخلی و خارجی را در کارنامه کاری خود دارد. از جمله فیلم های انیمیشن او می توان به نه از خاکم، دویدم و دویدم، ارشمیدس، بارون میاد جر جر و به آفتاب سلامی دوباره خواهم کرد اشاره کرد.

**********

"بی جایا جنا" فیلمساز، نویسنده و بازیگر سینمای هند و دانش آموخته موسسه فیلم هند است. او پیش از این نیز در سال 68 داور جشنواره فیلم فجر بود. وی سه سال مشاوره در موسسه فیلم و تلویزیون هند و حضور در جشنواره های متعدد را در کارنامه فعالیت های خود جای داده است.

وی این روزها یکی از داوران خارجی است که قضاوت بخش فیلم های بلند داستانی چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد را بر عهده دارد.

بی جایا جنا در گفت‌وگویی درخصوص ضرورت ساخت فیلم های آموزشی گفت: "سینما یک محرک است و قاعدتا امکانات بیشتری نسبت به هنر شنیداری دارد. سینما و برگزاری جشنواره‌های متعدد تاثیر زیادی بر آموزش خواهند داشت و قرار نیست که این آموزش محدود باشد. فرهنگ بخش اصلی از هویت یک ملت است که می توان با سینما به آموزش آن پرداخت. البته نباید حتما این فیلم ها صرفا آموزش مستقیم را دنبال کنند."

وی با اشاره به آنکه در قرن 20 بسیاری از مسائل در قالب داستان دراختیار کودکان قرار می گیرد تصریح کرد: "با این حال این فضا برای بچه ها کافی نیست. کودکان به تصویر احتیاج دارند و می توان گفت نسبت به عکس واکنش بیشتری دارند. وقتی به این باور برسیم می دانیم که تصویر و فیلم نسبت به عکس قابلیت بیشتری خواهد داشت."

این داور هندی در پاسخ به این سئوال که به عنوان داور چه استانداردهایی برای فیلم آموزشی در نظر می گیرد گفت: "هر فیلم حتی اگر داستانی نباشد به یک درون مایه احتیاج دارد در آن زمان است که موسیقی ،تصویر و راوی به ایجاد انگیزه خواهند پرداخت. ضمن آنکه هر اثر باید یک پایان داشته باشد، همانطور که یک آغاز و امتداد دارد. با این حال در جشنواره ها توجه به درون مایه بسیار ضروری است."

وی افزود: "فراموش نکنیم که سینما مثل هر مساله دیگر، زبان خاص خود را دارد و باید قواعد آن را دانست و به آنها پای بند بود ، اگرچه استفاده از راه های خلاق و میانبر نیز برای استفاده از تکنیک ها ضروری به نظرمی رسد و می تواند توسط یک کارگردان و سازنده متبحر مورد استفاده قرار گیرد."

بنابر این گزارش، چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد تا 12 آبان در سینما فلسطین و صحرا و 120 مدرسه و مرکز آموزشی در تهران ادامه خواهد داشت.

پایان پیام/