سید مجتبی موسوی، مدیر حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفت و گو با هنرانلاین از تصمیم قطعی سازمان برای نصب مجسمه‌های چهارمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی در محوطه باغ موزه زندان قصر گفت و ادامه داد:طبق تصمیماتی که گرفته شده، مجسمه‌ها در فضای باغ موزه به طور دائم باقی می‌مانند. از ابتدا هم تصمیم بر این بود آنجایی که سمپوزویم برگزار می‌شود کار‌ها هم همان جا بماند. باغ موزه قصر هم فضای تازه تاسیس است که نیاز به مجسمه دارد. خود محوطه باغ موزه هم شرایط تبدیل به باغ مجسمه را دارد بنابراین مجسمه‌ها در باغ موزه می‌مانند و بخشی از محوطه عمومی‌ به باغ مجسمه تبدیل می‌شود.

موسوی گفت: از اول هم تمام پیش بینی و برنامه ریزی هم این بود که کارها آنجا بمانند. فقط با توجه به اینکه مجموعه فضاهای شهری تهران فاقد مجسمه است یک احتمال وجود داشت که تصمیم مدیریتی این باشد که به جای جمع کردن مجسمه‌ها در یک نقطه از تهران در شهر توزیع شود، ولی الان تصمیم براین شده که همان جا را تبدیل به باغ مجسمه کنیم و مجسمه‌های سمپوزیوم همان جا بمانند. یعنی مجموعه عمومی‌زندان قصر باغ مجسمه باشد. از این رو از قبل هم تعدادی کار آنجا نصب شده است و در آینده هم می‌تواند نصب شود.

اما عمده دلیل ما برای رفتن سراغ سید مجتبی موسوی، مدیر امور حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران و دبیر چهارمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی پرسش درباره مجسمه‌های چینی که در سطح شهر مشاهده می‌شود و عدم سامان درست حجم‌های نصب شده در شهر است. وی در این باره به خبرنگار تجسمی‌هنرآنلاین گفت: معمولا المانی که توسط اداره‌های زیباسازی نصب می‌شود با هماهنگی سازمان زیباسازی است و کمتر پیش می‌آید که در این اداره‌ها کاری انجام شود و با هماهنگی و توافق سازمان زیباسازی نباشد.

وی در ادامه افزود: طبق ضوابط باید این کار به این شکل اتفاق بیفتد. فرقی هم نمی‌کند که اداره زیباسازی باشند یا هر بخش دیگری از مجموعه شهرداری یا خارج از آن، برای نصب هر المانی باید با سازمان زیباسازی توافق شود و مجوز بگیرند. با این حال اگر احیانا باز هم در گوشه‌ای از شهر شاهد نصب مجسمه‌ای به صورت غیر قانونی هستیم، ممکن است که از طرف اداره‌های زیباسازی مناطق نباشد بلکه از طریقی انجام شده که مجریانش از روند کار اطلاعی نداشته‌اند.

موسوی در این باره گفت: مثلا ارگانی خارج از شهرداری یا بخشی از شهرداری در کنار انجام پروژه‌ای تصمیم می‌گیرد کار فرهنگی هم انجام دهند مانند نصب المان. اینها استثناست که از روی ناآگاهی رخ می‌دهد. من هم پس از آن ماجرا و برخورد جدی شهرداری برای نصب مجسمه‌های چینی دیگر گزارش جدیدی مبنی براینکه مجسمه چینی بعد از آن جریان نصب شده نداریم. ولی نمی‌گویم که در سطح شهر در این مدت هیچ المانی به صورت غیرمجاز نصب نشده است اما این کار به دلیل ناآگاهی بوده، در این صورت یا از سوی سازمان زیباسازی مجوز صادر شده و کار باقی مانده یا مجوز صادر نشده است و کار جمع شده است.

مدیر امور حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که چرا در آن دوره برای نصب مجسمه‌های چینی مجوز صادر شده است اظهار کرد: آن موقع ضابطه این بود که مجوز بگیرند اما اگر مجوز نمی‌گرفتند هم مشکلی برایشان پیش نمی‌آمد. الان در نظامنامه زیباسازی هرگونه پرداختی را به موارد متفرقه ممنوع کرده مگر با صدور مجوز به همین دلیل جلوی این کار گرفته شده است.

انتهای پیام/31/34