به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، مراسم معرفی برگزیدگان ششمین جایزه ادبیات نمایشی با تقدیر از محمود استاد محمد روز گذشته 6 آبان در تالار هنر برگزار شد.

محمود استاد محمد که برای دریافت جایزه ویژه روی سن حاضر شده بود در حالی که اشک می‌ریخت بیان کرد: امروز بسیار ناراحتم اما نه برای خودم برای هنرمندانی که از صحنه دور هستند.

وی در ادامه با اشاره به فراموش شدن هنرمندانی همچون حسین کسبیان گفت: حسین کسبیان در گروه هنر ملی بعد از عباس جوانمرد مهمترین چهره تئاتر ما بود اما امروز گوشه‌گیر شده است، نگرانی من این است که صحنه‌های ما از نمایشنامه‌نویس خالی شود.

در بخش بعدی محمد چرمشیر که برای اهدا جایزه محمود استاد محمد آمده بود بیان کرد: دغدغه همیشگی استاد محمد و نگرانی‌اش این است که صحنه‌های ما از نمایشنامه‌نویس خالی شود، اما به عنوان یک معلم تئاتر این اطمینان را می‌دهم که این عرصه خالی نیست.

چرمشیر با اشاره به اینکه امروز ما با بحران نمایشنامه نویسی روبرو نیستیم گفت: نمایشنامه‌نویسان جوان در راه‌ هستند و ما می‌توانیم با خیال راحت قلم‌هایمان را زمین بگذاریم و بدانیم نسل جدیدی می‌آید که عرصه نمایشنامه‌نویسی را پربارتر از همیشه می‌کند.

چرمشیر خطاب به استاد محمد گفت: برای همه مهربانی‌ات و همه آنچه به ما یاد دادی ممنونم. ما سعی کردیم آنچه را از شما آموختیم به نسل جدید یاد بدهیم.

عطاءالله کوپال، پژوهشگر، استاد دانشگاه و دبیر ششمین جایزه انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی نیز در ادامه به سخنرانی پرداخت سپس محمد امیریاراحمدی رئیس هیات مدیره کانون نمایشنامه‌نویسان ایران یادداشتی را درباره اهمیت نمایشنامه‌نویسی و مشکلات فعلی این رشته و نیز سوء مدیریت‌ها درباره نمایشنامه‌نویسی ایران خواند.

در بخش بعدی برگزیدگان بخشهای مختلف این جایزه معرفی شدند:

در بخش ناشر برگزیده حسن شاطریان مدیر مسئول نشر "بیدگل" تقدیر شد.

در بخش پژوهش، هیات داوران در زمینه پژوهش‌های تالیفی انتخابی نداشت اما جایزه ترجمه پژوهش به رضا سرور به خاطر کتاب "با شکسپیرمعاصرما" اهداء شد.

نمایشنامه‌های ترجمه:

علی حاج ملاعلی به خاطر ترجمه نمایشنامه "عموسام من" از انتشارات بیدگل، سارا شهسوار حقیقی برای ترجمه نمایشنامه "پینوکیو" از انتشارات نیلا و آراز بارسقیان برای ترجمه نمایشنامه "چرخه کنتاکی" از نشر افراز تقدیر شدند .

ناشران برگزیده

در این بخش نصرالله قادری مدیر انتشارات نمایش تقدیر شد اما در مراسم حضور نداشت. در بخش کار اولی‌ها نیز نمایشنامه "دوران خوش بازنشستگی" نوشته کامران شهلایی جایزه گرفت.

نمایشنامه‌های تالیفی

در این بخش سه جایزه بدون رتبه‌بندی اهداء شد.

مهدی میرباقری نویسنده نمایشنامه "آخرین حکایت فرهاد" از انتشارات نمایش، علی اصغری نویسنده "خشت خام خانه" از انتشارات نمایش و ایوب آقاخانی نویسنده نمایشنامه "منطقه صفر" از نشر افراز

محمود استاد محمد برای دومین‌بار به روی صحنه آمد تا برای نوشتن نمایشنامه "سپنج رنج و شکنج" جایزه ویژه مسابقه ادبیات نمایشی را دریافت کنند.

این برنامه با حضور هنرمندانی همچون رضا بابک، عباس جهانگیریان، هرمز هدایت، ایرج راد، منصور خلج، مهین میهن، علی‌اصغر دشتی، زهرا صبری، حسن باستانی، محمد متوسلانی، هوشمند هنرکار، شهرام کرمی، احسان حاجی‌پور، آناهیتا غنی‌زاده و ... برگزار شد.

در این برنامه کوروش سلیمانی قطعه کوتاهی از علی نصیریان را درباره اهمیت نمایشنامه‌های ایرانی خواند.

هنگام تقدیر از محمود استاد محمد، کوروش سلیمانی قطعه کوتاهی از نمایشنامه "آسیدکاظم" را خواند و سپس تصاویری از کودکی تا جوانی محمود استاد محمد و همچنین تصاویری از بزرگداشت او که اسفندماه توسط کانون کارگردان‌ها برگزار شده بود، پخش شد. این تصاویر با صدای بیژن مفید همراه بود.

انتهای پیام/54/53