به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر دو نفر از کارشناسان مؤسسه بیلر آلمان که روز گذشته از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و تابلو تاریخ طبیعی اثر ماکس ارنست بازدید کرده‌اند، به زودی درباره مرمت و سپس امانت‌گیری این تابلو برای ارائه در نمایشگاه بزرگی در آلمان با سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران مذاکره و تصمیم‌گیری خواهند کرد.

احسان آقایی سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در نشستی که به همین منظور با حضور خبرنگاران برگزار شد ابتدا گزارشی از علت حضور این دو کارشناس مؤسسه بیلر در تهران ارائه کرد و گفت: بسیاری از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در سال 1356 از سوی بنیاد بیلر با نظر کارشناسان ایرانی و خارجی خریداری شده است، بنابراین این بنیاد اطلاعات بسیار خوبی درباره آثار گنجینه این موزه دارد که به همین دلیل از پیش از انقلاب و سال‌های بعد از انقلاب همکاری خوبی میان موزه هنرهای معاصر تهران و بنیاد بیلر برقرار شده بود که این همکاری‌ها در زمینه آموزشی بعد از انقلاب بسیار خوب بوده و بسیاری از تکنسین‌های موزه برای به روز کردن اطلاعات خود در زمینه نگهداری از این آثار به بنیاد بیلر اعزام شدند.

آقایی با تأکید بر نیاز آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به بازنگری و مرمت در طول سال‌های مختلف گفت: برخی از این آثار که از سوی تکنسین‌های موزه هنرهای معاصر برای مرمت اعلام نیاز می‌شود با توجه به تکنیک هر اثر از کارشناسان خارجی هم در صورت نیاز دعوت به همکاری می‌شود و تابلو ماکس ارنست نیز از جمله آثاری است که گوشه سمت راست بالای این تابلو ترک‌خوردگی پیدا کرده و نیاز به مرمت دارد که از کارشناسان بنیاد بیلر خواستیم برای مرمت این اثر به ایران بیایند و اکنون اولیور ویک موزه‌دار ارشد بنیاد بیلر و مارکوس کروش رئیس بخش مرمت بنیاد بیلر به همین منظور در ایران حضور دارند.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که این همکاری‌ها باز هم در آینده در تمام حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و همکاری‌های بین موزه‌ای ادامه داشته باشد.

آقایی درباره بحث قیمت‌گذاری آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با نظر کارشناسی نمایندگان بنیاد بیلر هم گفت: کار این دو نفر قیمت‌گذاری آثار نیست بلکه به بررسی آثار می‌پردازند.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران درباره مرمت آثاری که قرار است در این مذاکرات به نتیجه برسد توضیح داد: در این مذاکرات درباره سه اثر که نیاز به مرمت دارند بحث و بررسی خواهیم کرد که شامل تابلو تاریخ طبیعی اثر ماکس ارنست و تابلو نقاش و مدلش اثر پیکاسو و یک اثر دیگر خواهد بود که عنوان تابلو سوم را بعد از انجام مذاکرات اعلام خواهیم کرد.

مارکوس کروش رئیس بخش مرمت بنیاد بیلر درباره سفر خود به ایران و بازدید از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران توضیح داد: در این سفر برای بازدید از تابلو مارکس ارنست به ایران آمده‌ایم،‌ حدود هشت سال پیش نیز سفری به ایران داشتم که تابلو را دیده بودم و نحوه نگهداری از این اثر رضایت‌بخش بوده و به خوبی از آن حفاظت شده است.وی تأکید کرد: همه آثار هنری هر 50 یا 60 سال نیاز به بازنگری و مرمت دارند.

اولیور ویک موزه‌دار ارشد بنیاد بیلر هم گفت: آخرین بار 5 سال پیش به ایران آمده بودم و اولین بار نیز سال 2000 برای امانت‌گیری تابلویی از اندی وارهول به ایران آمده بودم که قرار بود در مؤسسه بیلر به نمایش درآید. سال 2003 نیز به همراه آقای بیلر به ایران آمده بودم که در این سفر چند دوره آموزشی و کارآموزی برای برخی همکاران موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد تا اطلاعات لازم در زمینه دستاوردهای جدید در برگزاری نمایشگاه از جمله بسته‌بندی آثار هنری، چگونگی رفتار با آثار هنری و ... را به ایرانی‌ها انتقال دهند.

وی افزود: آقای بیلر حدود دو سال پیش از دنیا رفت و اکنون سم کلر رئیس بنیاد فعلی بیلر هستند که خیلی مایلند سفری به ایران داشته باشند.

وی همچنین به آخرین همکاری‌هایی که با ایران داشته‌اند اشاره کرد و گفت: در آخرین همکار‌ی‌ها احسان برزین و هادی مرادی دوره آموزشی برگزاری نمایشگاه را به صورت تخصصی در بازل گذراندند و میهمان مؤسسه بیلر بودند.

وی تأکید کرد که در صورت امانت سپاری تابلو ماکس ارنست برای ارائه در نمایشگاه بزرگ اثار ماکس ارنست در آلمان، تبادلات فرهنگی مفیدی هم به دنبال خواهد داشت.

آرتور با اشاره به قدمت موزه هنرهای معاصر تهران گفت: این موزه سال 57 افتتاح شده و تغییرات زیادی در فن‌آوری‌ها و دانش برگزاری نمایشگاه‌ها به صورت تخصصی به وجود آمده است که لازم است این اطلاعات به دست اندرکاران موزه هنرهای معاصر تهران انتقال یابد.

احسان آقایی سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران درباره شیوه امانت‌سپاری تابلو ماکس ارنست و تأمین هزینه‌های آن توضیح داد: معمولاً‌ به دو شیوه این امانت سپاری صورت می‌گیرد یکی از سوی مجموعه‌ داران خصوصی است که برای امانت سپاری تمام هزینه‌های آن را نیز دریافت می‌کنند ولی در همکاری‌های بین موزه‌ای این اتفاق نمی‌افتد و تبادلات بین موزه‌ای انجام می‌شود.

اما درباره تابلو ماکس ارنست اعلام کرده‌ایم که ابعاد این اثر بزرگ است و برای حمل ونقل آن نیاز به مرمت است که نظر ما این است که این هزینه‌ها از سوی بنیاد بیلر تأمین شده،‌کار را مرمت کنند و سپس برای امانت‌سپاری اقدام کنیم.

وی توضیح داد: نمایندگان بنیاد بیلر هم دو پیشنهاد داده‌اند که در صورت امانت‌گیری این اثر برای مرمت آن اقدام خواهند کرد و پیشنهاد دوم آن است که هزینه‌های مرمت این اثر را به ما اعلام می‌کنند و آن را برای ما مرمت خواهند کرد که باید برای این دو پیشنهاد بحث و بررسی صورت گیرد.

آرتور کروش رئیس بخش مرمت بنیاد بیلر درباره وضعیت کلی تابلو ماکس ارنست هم گفت: این اثر با توجه به سن اثر وضعیت خوبی دارد و بخش‌های کوچکی از آن نیاز به مرمت دارد که خیلی طبیعی است و باید بررسی کنیم که چگونه خطر احتمالی در انتقال اثر را به حداقل برسانیم.

اولیور کروش در ادامه این نشست یک از دلایل سفر به ایران را علاوه بر بازدید از تابلو ماکس ارنست، دیدار با سرپرست جدید موزه هنرهای معاصر تهران برای همکاری‌های بعدی عنوان کرد و گفت: در گذشته همکاری‌های خوبی میان بنیاد بیلر و موزه هنرهای معاصر تهران صورت گرفته بود و طی این همکاری‌ها دو تابلو از آثار «روتکو» و یک اثر از «اندی وارهول» و ماهی نارنجی الکساندر کالدر در موزه هنرهای معاصر تهران با حضور کارشناسان بنیاد بیلر مرمت شدند.

وی تأکید کرد: پیش از انتقال تابلو ماکس ارنست لازم است که این اثر مورد مرمت و بازنگری قرار گیرد تا خطر صدمه احتمالی به آن به حداقل برسد.

اولیور ویک موزه‌دار ارشد بنیاد بیلر درباره نمایشگاه آثار ماکس ارنست که قرار است تابلو تاریخ طبیعی این هنرمند از موزه هنرهای معاصر تهران هم در آن ارائه شود توضیح داد: این نمایشگاه سال 2013 در آلمان برگزار خواهد شد که شامل مروری بر آثار مارکس ارنست خواهد بود.

وی درباره تابلو «تاریخ طبیعی» ارنست در موزه هنرهای معاصر تهران هم توضیح داد: ‌این تابلو سال 1997 خریداری شده است برای بنیاد بیلر که بنیاد علاقه مند بود تمام این اثر را به نمایش بگذارد،‌ این تابلو که در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود،‌بخشی از یک اثر تزئینی روی دیوار اتاق خواب است که سال 1960 با تکنیک خاصی این اثر روی بوم نقاشی منتقل شده است و بخشی از این اثر که بزرگترین بخش آن است در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود و بخش‌های کوچکی از آن در دوسلدورف آلمان و دیگر موزه‌های آلمان و مجموعه‌های خصوصی نگهداری می‌شود.

کروش درباره نتایج این مذاکرات هم پیش بینی کرد: این کار بسیار بزرگی است که در صورت توافق نهایی میان بنیاد بیلر و موزه هنرهای معاصر تهران کار آن باید بدون نقص انجام شود، ‌به همین منظور نیاز به دیدن جزئیات این تابلو بود که در صورت امانت‌سپاری نیاز به اقدامات اولیه‌ای دارد.

وی همچنین تأکید کرد: نباید فراموش کنیم که این تابلو ابتدا نقاشی روی دیوار بوده است و بعد در سال 1960 میلادی روی بوم منتقل شده است و به همین دلیل اثری بسیار آسیب‌پذیر است که این آسیب‌ها نیازی به نحوه نگهداری و حفاظت از آن ندارد و تاکنون نیز نگهداری از این اثر در موزه هنرهای معاصر تهران به خوبی انجام شده است.

انتهای پیام/31