به گزارش هنرآنلاین رسول اولیاءزاده رئیس خانه عکاسان ایران با اعلام این مطلب گفت: سه سال پیش اعلام کردند که خانه عکاسان به بلوغ رسیده و می‌توان از آن تکلیف خواست اما امروز این مجموعه به جوان برومندی تبدیل شده است که می‌تواند عهده دار مسائل بسیاری در حوزه هنری و به ویژه عکاسی باشد.

او ادامه داد: ما در تمام این سال‌ها با انجمن‌های تخصصی عکس مواجه شده‌ایم. اما همچنان خانه عکاسان یکی از مراجعه مورد اطمینان جامعه عکاسی کشور است وخوشحالیم که در این مدت توانسته‌ایم اعتماد عکاسان را به خود جلب کنیم تا این مجموعه را خانه خودشان بدانند.

اولیاءزاده همچنین به مراسم سالگرد تاسیس این مجموعه اشاره کرد و افزود: شش سال است که با رویکردی متفاوت مراسم سالانه خانه عکاسان را برگزار می‌کنیم و در هر دوره یک موضوع و محور مشخص را انتخاب می‌کنیم که خوشبختانه امسال این موضوع مورد تمایل اقبال عکاسان بوده است.

او به انتخاب موضوع میراث فرهنگی شهر من اشاره کرد و افزود: بیش از 200 عکاس آثار خود را ارسال کرده‌اند که البته تعدادی از آنها به لحاظ موضوعی متناسب نبود اما در نهایت حدود 200 عکس از 200 عکاس به نمایش درآمد که فکر می‌کنم نمایشگاه موفقی بود.

به گفته اولیاءزاده در بین آثار این نمایشگاه کارهایی از اساتید بزرگ عکاسی تا نسل جوان این رشته به روی دیوار رفت.

او همچنین به برگزاری پاتوق‌های هنری عکاسی در خانه عکاسان اشاره کرد و افزود: 27 پاتوق هنری را با حضور عکاسان جوان و سخنرانی و تحلیل اساتید برجسته در ژانر‌های مختلف برگزار کردیم و سه پاتوق تخصصی در حوزه عکاسی مولف، عکاسی خبری‌ وعکاسی تبلیغاتی داشتیم و همچنان این نشست‌ها را تا پایان سال جاری ادامه خواهیم داد.

رئیس خانه عکاسان ایران با اعلام خبر عضوگیری این مجموعه به انجام برنامه ‌ریزی‌های کاملا حرفه‌ای در این حوزه اضافه کرد: برای تمامی اعضا کارگاه‌های تخصصی و تورهای عکاسی در کنار برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی عکس را داریم.

اولیاءزاده با ارزیابی نمایشگاه‌هایی که خانه عکاسان برگزار می‌کند توضیح داد: گالری شماره یک به نمایش آثار عکاسان حرفه‌ای و با سابقه اختصاص دارد و در گالری شماره دو تجربه‌های عکاسان جوان به نمایش در می‌آید تا بتوانیم این فضا را برای استعداد یابی این نسل فراهم کنیم.

او سپس به هجدهمین سالگرد خانه عکاسان ایران اشاره کرد و افزود: طبق روال سال‌های گذشته در مراسم امسال نیز از یکی از بزرگترین‌های پیشکسوتان عکاسان کشور تجلیل خواهیم کرد و مراسم امسال را به رضا نوربختیار اختصاص داده‌ایم.

او گفت: بختیاری یکی از قدیمی‌ها و خوش‌سابقه‌های عکاسی کشور است که این حرفه را در خارج از ایران آموخته و پس از ورود به ایران منشاء خیر و برکت بسیاری برای جامعه عکاسی بوده است و تألیفات‌شان کمک زیادی را به عکاسان این عرصه کرده است.

اولیاءزاده خاطر نشان کرد: با توجه به مشکلاتی که امسال همه قشرها و دست اندرکاران امور هنری با آن گرفتار بودند خانه عکاسان موفق شدند به نحوه شایسته‌ای کارهایی که برعهده‌اش بود بدون هیچ کم و کاستی در این عرصه انجام دهد.

به گفته او همزمان با برگزاری جشن سالگرد خانه عکاسان قرار است منتخبی از آثار رضا نور بختیار در زمینه‌های انتزاعی‌، سورئالیسم‌، خبری و صنعتی به نمایش درآید.

اولیاءزاده در ادامه‌ی نشستی که برپا شده بود، درباره ضعف‌های برگزاری جشنواره‌های مناسبتی همچون ما می‌توانیم در خانه عکاسان ایران گفت: روند پیشرفت کشور ما در زمینه‌های مختلف به حدی است که اگر هر سال یک بار هم نمایشگاهی برگزار کنیم برای نمایشگاه این سیر صعودی کم است. لذا اگر این جشنواره به یک دو سالانه بدل شود قطعا آثار طراوت و تازگی خود را از دست می‌دهد.

او با امیدواری از اینکه شماره این جشنواره‌ها به یک عدد دو رقمی تبدیل شود، افزود: بچه‌های عکاسی به شکل خیلی جدی در این جشنواره‌ها شرکت می‌کنند و بسیاری از دوستان طی سال‌های اخیر تقاضاهای بسیاری برای کسب مجوز عکاسی از این مراکز دارند که خود این اتفاق نشان می‌دهد جشنواره «ما می‌توانیم» تا چه اندازه در میان نسل جوان راه پیدا کرده است، حتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز سال گذشته برای برگزاری نمایشگاه‌ چند دهه اقتدار جمهوری اسلامی در سراسر دنیا از عکس‌های این مجموعه بهره گرفت. لذا این استقبال هم از سوی مسئولان هم از سوی عکاسان وجود دارد.

جشن سالگرد انجمن خانه عکاسان ایران روز سه‌شنبه 9 آبان ماه ساعت 17 در سالن سوره برگزار می‌شود.

انتهای پیام/31