به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، شب گذشته مراسم افتتاحیه هفته هنر استان گیلان با حضور حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. در این مراسم تنی چند از مسئولان کشور و برخی از مسئولان استان گیلان حضور داشتند.

در این مراسم حمید شاه آبادی در سخنانی ضمن خوش‌آمد‌گویی و خیرمقدم به هنرمندان و مسئولان استان گیلان گفت: خوشحالم که مجموعه برنامه های هفته های هنری به ایستگاه شانزدهم رسید، زمانی که بحث و برنامه ریزی برگزاری این هفته های هنری مطرح شد چنین اقبال و تاثیرگذاری را برای این برنامه ها نمی شد تصور کرد.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این هفته های هنری مسئولان استان ها تمام تلاش خود را کرده اند که توانایی های هنری خود را عرضه کنند و بسیاری از گنج های نهفته هنری کشورمان از طریق همین هفته های هنری به مردم معرفی شدند

وی با اشاره به سند چشم انداز 1404 اظهار کرد: ماموریت ها و چشم انداز نظام مقدس جمهوری اسلامی در سند 1404 مشخص شده است اما پرسش اینجاست که ما و همه کسانی که درخشندگی نام ایران را وضعیت خود می دانند برای دسترسی به این اهداف چه باید بکنیم.

شاه آبادی با اشاره به نقش هنر در طی کردن مسیر چشم انداز کشور گفت: کاروان هنر در مسیر خود فراز و فرود هایی داشته و شاهد رویدادهایی بوده که تمام دنیا کشور ما را با این نمادها و مولفه ها می شناسند. در واقع هنر عهده دار شناساندن ایران اسلامی به دنیاست.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مطرح کردن این پرسش که فصل ممیزی ما با نسبت به دیگر کشورهای دنیا چیست؟ اظهار کرد: کشور ما در سال های اخیر در عرصه هایی که هیچ کس گمانش را نمی کرد دارای درجه و مرتبه ای والا در میان جهانیان شده است. در این میان عرصه فرهنگ و هنر خواستگاه ماست و مردم ما با این عرصه شناخته می شوند.

وی افزود: زبان هنر بی بدیل و بی واسطه است به همین دلیل در شناساندن هر فرهنگی می تواند تاثیرگذار باشد. حال این که معنویت فرهنگی ما مهمترین بخش از فرهنگ ایران است که برای معرفی آن باید از هنر بهره گرفت.

شاه آبادی در ادامه با اشاره به دلایل طراحی هفته های هنری استان ها گفت: ما برای معرفی فرهنگمان و ترسیم نقشه راه داشته هایمان را دریافتیم. تئاتر ما اگر مورد توجه قرار گیرد می تواند جایگاه والایی داشته باشد. موسیقی در جای جای کشورمان ظرفیت ه و فرصت های بسیاری را برای ما به ارمغان آورده است.

وی افزود: هفته های هنری استان ها مانند رنگین کمانی درخشان از هنر مناطق مختلف کشور است. در واقع برگزاری این هفته های هنری موجب شده هنر خودمان را بهتر بشناسیم و همین شناخت می تواند به ارتباط بهتر از طریق هنر با کشورهای دیگر شود.

شاه آبادی تصریح کرد: مردم تهران اگر بخواهند با فرهنگ مردم استان های مختلف آشنا شوند باید به تک تک استان ها سفر کنند که این مقوله زمان و هزینه بسیاری را می طلبد، اما با برگزاری هفته های هنری استان های مختلف مردم تهران می توانند با کمترین هزینه با هنر مناطق مختلف کشور آشنا شوند.

شاه آبادی با اشاره به ظرفیت های هنر استان گیلان گفت: استان گیلان ظرفیت های بسیاری دارد که امیدواریم در این هفته به خوبی معرفی شوند. در واقع گیلان نیز یکی از گوهر های کشورمان است که در این هفته ابعاد تمدن این استان به زبان هنر به مردم معرفی می شود.

وی در پایان گفت: هنر چیزی نیست که کسی برای ما از خارج نسخه ای بپیچد. ما خودمان در هنر پیشتاز هستیم و تلاش می کنیم تا فرهنگمان را از راه هنر به دنیا بشناسانیم.

در مراسم افتتاحیه هفته هنری استان گیلان برخی از گروه های موسیقی این استان به اجرای برنامه پرداختند، همچنین یک از گروه های نمایشی این استان نمایشی از مراسم آیینی گیلان را اجرا کرد. در پایان این مراسم حمید شاه آبادی ضمن افتتاح رسمی نمایشگاه ها به بازدید از غرفه های مختلف هنر استان گیلان پرداخت.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام / 42