حمید شاه‌آبادی، معاون هنری ارشاد درباره طرح راه اندازی فروشگاه های عرضه دائمی آثار تجسمی در استان های کشور به خبرنگار هنرآنلاین گفت: ایده فروشگاه و موسسه نگار برای فروش های کمتر از یک میلیون تومان از مدت ها قبل در دستور کار قرار گرفت تا ما بتوانیم هنرمندانی که به نوعی باید شرایط برای حضورشان در جامعه فراهم شود از یک طرف مورد حمایت قرار بگیرند و از سوی دیگر شرایط به گونه ای آماده شود که قدرت خرید مردم اجازه این کار را بدهد. در واقع ایده اولیه این است که رنگ و بوی زندگی مردم به آثار هنری حوزه هنرهای تجسمی نزدیک تر شود.

وی افزود: بنابراین در استان مرکزی و در شهر اراک این فرصت به عنوان اولین مرکز از این نوع فراهم شده و مکانی به این امر اختصاص یافته است. ما امیدواریم که استان های دیگر هم به تدریج این فرصت را برای ما فراهم بکنند. به هر حال این یکی از برنامه‌های جدی ما است، البته تا پایان دولت دهم تعداد محدودی از این ها عملیاتی خواهد شد.

شاه آبادی در همین باره تصریح کرد: اصولا فروش زیر یک میلیون تومان یک موضوع مستقلی است که با ادبیات اکسپوها متفاوت است و برای این موضوع برنامه های خاصی داریم که امیدواریم خرید آثار هنری تبدیل به یک فرهنگ شود. یعنی بیش از این که گردش مالی آن مهم باشد، تبدیل شدنش به یک فرهنگ برای توسعه حوزه هنرهای تجسمی است که اهمیت دارد و این که آثار هنری در زندگی و در گردش مالی مردم جایگاه خود را پیدا کند.

معاون هنری ارشاد در خصوص امکان رایزنی برای خرید آثار از این مراکز توسط نهادهای دولتی بیان کرد: یکی از تجربیاتی که در این دوره به دست آورده ایم، این است که در بسیاری از جاها ما نیازمند تنوع و تعدد آثار هستیم و مشخص شد آثاری که می تواند با مخاطب عام ارتباط برقرار کند بیشتر مورد نیاز دستگاه ها بود. در نتیجه اتفاقی که در این دوره افتاد این گونه بود که ما در اکسپوهای استانی که توسط ادارات کل ارشاد با هماهنگی استانداری ها برگزار می شد و ارقام کاهش بیشتری داشت، از حیث تعداد و تنوع قدرت عمل بیشتری داشتیم تا فضایی که در تهران وجود داشت.

وی در این باره خاطرنشان کرد: این موضوع نشان می دهد که اینطور نیست که فقط توده مردم به این سمت و سو حرکت کنند و دستگاه های دولتی هم از کارهایی که به نوعی می توانند به طور متعدد به فضاهای مختلف اختصاص دهند و استفاده کنند استقبال خواهند داشت.

شاه آبادی در پایان اعلام کرد: به زودی اخبار ویژه ای در ارتباط با مجموعه فروش های زیر یک میلیون تومان، اضافه بر راه اندازی فروشگاه های نگار اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/28