به گزارش هنرآنلاین، شیروان یاری، مدیر خانه مطبوعات استان کردستان، یکی از مقوله‌های مهم در ژورنالیسم را جدا از بحث محتوای رسانه‌ایی، بحث زیبایی‌شناسی در رسانه عنوان و اظهار کرد: نقش تصویر در رسانه و نیز نقش صفحه‌آرایی و گرافیک دو بعد اساسی موثر در جذب خوانندگان و درخشش نشریات نوشتاری بر دکه‌های مطبوعاتی است.

به گفته وی، یک رسانه اگر فاقد طراحی و صفحه‌آرایی مناسبی باشد حتی اگر محتوایی بسیار عالی و ارزشمند نیز داشته باشد، در جذب مخاطبان و تاثیرگذاری در جامعه مطبوعاتی و نیز در اجرای رسالت خود ناکام می‌ماند.

یاری با نگاهی به شروع صفحه‌آرایی و گرافیک در مطبوعات جهان، گفت: صفحه‌آرایی و گرافیک در اواخر قرن نوزدهم میلادی مورد توجه مطبوعات در سطح جهان قرار گرفت و از سال 1960 میلادی به صورت کاملا جدی و اصولی در نشریات به کار گرفته شد.

وی بیشترین دوره فعالیت صفحه‌آرایی و گرافیک به شکل مدرن در مطبوعات ایران را نیمه دوم دهه هفتاد عنوان کرد و افزود: صفحه‌آرایی مدرن، کاریکاتور مطبوعاتی، عکس خبری و ایجاد ستون‌های طنز از دیگر تغییر و تحولات روزنامه‌نگاری ایران است که در دهه هفتاد ایجاد شد.

"طراحی ویترینی"، "طراحی طولی و عرضی" و "طراحی قرینه‌ای" سه نوع طراحی کاربردی در نشریات نوشتاری هستند که مدیر خانه مطبوعات کردستان به آن اشاره کرد و گفت: فعالان طراحی و صفحه‌آرایی اگر به مبانی و متدهای نظری حوزه رسانه آشنایی داشته باشند، می‌توانند رسالت خطیر و نقش محوری خود را در جذب مخاطب و بازتاب مطلوب نشریات در جامعه ایفاگر باشند.

یاری اهمیت آموزش و ضرورت برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در رشته‌های مختلف را برای خبرنگاران و فعالان عرصه مطبوعات استان کردستان یادآور شد و گفت: اعتلای سطح دانش و بینش جامعه مطبوعاتی، نقش موثری در توسعه مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی و به تبع آن رشد و بالندگی استان کردستان دارد.

وی صفحه‌آرایی به عنوان "قرائت بدون متن" را نیز یادآوری کرد و گفت: دوره یکروزه صفحه‌آرایی جمعه هفته آینده، دوازدهم آبان‌ماه جاری با حضور شاهو غزلی، کارشناس ارشد صفحه‌آرایی و گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای تهران صرفا برای افرادی که تجربه صفحه‌آرایی و گرفیک دارند و نیز عضو خانه مطبوعات هستند برگزار می‌شود.

یاری افزود: در این مرحله از دوره آموزشی مبانی نظری تدریس می‌شود و پس از کسب نمره قبولی در آزمون برای آموزش‌های بعدی به مرکز "مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها" در تهران معرفی می‌شوند که این افراد در آن دوره با حضور اساتید برجسته کشوری با شیوه‌های عملی زینک و لیتوگرافی و چاپ و... در چاپخانه‌های مدرن و سنتی آشنا می‌شوند.

انتهای پیام/38