اسماعیل حامد یزدان رئیس درباره موسیقی آذربایجان به خبرنگار موسیقی هنرآنلاین گفت:هنرمندان استان با خلاقیت خود، نواهای منحصر به‌ فردی را به تمام مخاطبان عرضه می‌کنند، هنرمندانی که این نوع موسیقی را به‌همراه سروده‌های خود به‌زبان ترکی آذربایجانی می‌خوانند، عاشیق خوانده می‌شوند.

وی ادامه داد:عاشیق‌ها در وصف آذربایجان و دلاوری‌های بزرگان آن، در مراسم جشن و عزاداری، سروده‌های زیبایی را به‌همراه موسیقی آذربایجانی می‌خوانند و مورد توجه مردم قرار می‌گیرند،این نواها افتخار موسیقی این استان را به همراه دارد.

وی ادامه داد:انجمن موسیقی آذربایجان شرقی توانسته با توجه به وجود پتانسیل فراوان در شاخه‌های متفاوت این موسیقی چندین کنسرت از عاشیق‌ها و همچنین گروه‌های ناشناخته دیگر را به روی صحنه ببرد.

این نوازنده سنتور تصریح کرد:موسیقی آذربایجانی از دو نوع شاخه اصلی تشکیل شده که از لحاظ تقسیم‌بندی موسیقایی منشاء و حالت‌های مختلفی دارند؛ معمولاً نوع سازهای آذربایجانی، خاستگاه و دوستداران این نوع موسیقی‌ها با هم متفاوتند. هرچند بسیاری دوستدار هر دو هستند و با آشنایی به هردو آنها توانسته‌اند، آثاری هنری بزرگی را در قالب اپرا‌، موسیقی سمفونیک و موسیقی باله خلق کنند.

یزدان در ادامه افزود:در حال حاضر در گروه‌های این استان افت کاری بسیاری شاهد هستیم که باید با برسی ابعاد گوناگون در این زمینه گروه مختلف را راغب به فعالیت بیشتر کنیم.

این مقام مسئول اظهار داشت :به نظرم تغییر سلیقه مخاطبان در زمینه موسیقی فولکلور باعث شده گروه‌های زمانیکه سالن‌های را خالی از مخاطب می‌بینند،دلسرد و نامید شوند.

وی در پایان خاطر کرد:امیدوارم با مساعدت بیشتر مدیرکل ارشاد استان وهمچنین مسئولان بتوانیم فرهنگ این نواحی از ایران بیش از پیش عرضه کنیم.

انتهای پیام/46