به گزارش هنرآنلاین، براساس آمار موجود هر سال ۱۱۰هزار نمایشنامه در ۱۵۰ سالن نمایش دولتی و ۲۸۰ تئاتر خصوصی آلمان به روی صحنه می‌آید. آلمانی‌ها و خارجی‌تباران مقیم این کشور هر سال ۳۵ میلیون بار به تئاتر می‌روند. در کنار تئاتر، هر سال ۷ هزار کنسرت و تعداد بی‌شماری باله نیز در سالن‌های آلمان اجرا می‌شود. بنابر این گزارش، پاییز هر سال یکی از پرجنب و جوش‌ترین فصل‌های تئاتر آلمان است. در این جنب‌وجوش، کارگردان‌ها و بازیگران ایرانی نیز، هرچند هنوز کم شمار اما نقشی دارند که قدم‌به‌قدم پررنگ‌تر می‌شود. از میان کارگردان‌هایی که در صحنه تئاتر آلمان به زبان آلمانی کار می‌کنند، علیرضا کوشک جلالی، محمدعلی بهبودی، رضا جعفری و مهدی معین‌زاده پرکارترین‌ها هستند. علیرضا کوشک جلالی و نمایش‌های طنز در نخستین روزهای فصل تئاتر امسال علیرضا کوشک جلالی، نمایشنامه طنز و فلسفی "در بازکن" را در سالن نمایش "تیف روت" کلن بر صحنه برد. در این نمایش، دو مرد ناگزیرند زمان را در یک پناهگاه ضدِ اتمی سپری کنند. آن‌ها برای تغذیه تنها تعداد زیادی کنسرو دارند، اما در بازکنی برای باز کردن کنسروها در اختیارشان نیست. نیاز به فرار از تنهائی آن‌ها را به ‌هم پیوند زده است. اما حتی در این شرایط اضطراری، بازهم آزمندی و قدرت‌طلبی است که بر رابطه آن‌ها حکومت می‌کند. نمایش، مثل اکثر کارهای کوشک جلالی مینی‌مالیستی و سرشار از طنزی گزنده است. به نوشته دویچه‌ووله، کوشک‌جلالی سال‌ها است که تنها به زبان آلمانی کار می‌کند. او برخی از نمایشنامه‌ها را خود می‌نویسد. جلالی با تسلط به پیچ و خم‌های زبان آلمانی، به ویژه در عرصه طنز، شگفتی آفریده و آثارش، اغلب با استقبال گرم آلمانی‌ها روبرو می‌شود. یکی از موفق‌ترین نمایشنامه‌های کوشک جلالی به زبان آلمانی " با کاروان سوخته" است. جانمایه این کار، ماجرای به آتش کشیدن خانه یک خانواده ترک در شهر "زولینگن" آلمان است که در آن پنج عضو خانواده سوختند. با کاروان سوخته، که تنها با یک بازیگر اجرا می‌شود، تاکنون بیش از صدبار، با کارگردان‌ها و بازیگران مختلف در سالن‌های نمایش گوناگون آلمان برصحنه رفته است. در یکی از درخشان‌ترین اجراهای "با کاروان سوخته"، نقش علی، تنها شخصیت عینی نمایش را محمدعلی بهبودی بازیگر توانمند تئاتر "اوبرهاوزن" آلمان به عهده داشته است. تئاتر اوبرهاوزن

محمدعلی بهبودی، خود تاکنون در تئاتر آلمان بیش از صد نقش و صدها اجرا داشته و در طراحی برنامه‌های تئاتر "اوبرهاوزن" نقشی جایگزین نشدنی یافته است. او علاوه بر کارهای نمایشی، ماهانه یک برنامه گپ و گفت سیاسی را نیز همراه با موسیقی و با حضور شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی آلمانی اداره می‌کند که دوستداران زیادی یافته است.

در فصل تئاتر امسال، نمایش "ترس و نکبت در آلمان فدرال" در سالن تئاتر "اوبرهاوزن" بر صحنه است. این نمایش، با انتقاد گزنده از نابسامانی‌های موجود در جامعه صنعتی آلمان، بحث زیادی برانگیخته است. بهبودی در جایگاه مجری یک برنامه رادیویی یکی از نقش‌های محوری نمایش را به عهده دارد. نویسنده و کارگردان نمایش "دیرک لاوکه" در "ترس و نکبت آلمان فدرال" نشان می‌دهد که چگونه در جبهه‌های چپ و راست اندیشه‌های تمامیت خواه، زیر پوشش دفاع از آزادی و مخالفت با سرمایه‌داری جای گرفته‌اند. رضا جعفری، از کارگردان‌های ایرانی دیگری است که پس از اجرای ۲۵ نمایشنامه فارسی زبان، از سال‌ها پیش به زبان آلمانی روی آورده و تاکنون ۱۱ نمایشنامه در حوزه این زبان کارگردانی کرده است. بر صحنه بردن نمایش‌های پرکار و پر نقش در سال‌های اخیر به ویژگی کار او تبدیل شده است. "پرتقال کوکی" و "جشن" دو نمونه از این کارهای بزرگ است. نمایشنامه Das Fest (جشن)، هم اکنون در "آخن" آلمان بر صحنه است. این نمایش ۱۹ بازیگر دارد. یکی از نقش‌های مهم و اصلی را، مینا خانی ایفا می‌کند که پیش‌تر با اجرای رقص‌های تبیینی در همایش‌های اعتراضی شناخته شده بود و اکنون برای نخستین بار بر صحنه تئاتر می‌رود. او نقش روح معذب دختری را بازی می‌کند که در کودکی، همراه با برادر دوقلوی خود بارها از سوی پدر مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته و سرانجام دست به خودکشی زده است. رسوایی‌های کلیسا روی صحنه تئاتر نمایش جشن در یکی از مراکز فرهنگی وابسته به کلیسای کاتولیک برگزار می‌شود. کلیسای کاتولیک، در سال‌های اخیر به خاطر رسوایی تجاوزها و سوء استفاده‌های جنسی بی‌شمار، به سختی زیر ضرب رفته است. اما اسقف شهر آخن، در دومین اجرای نمایش حضور دارد. او، پس از اجرا در تجلیل از کار رضا جعفری و گروهش، تاکید می‌کند که با توجه به سوءاستفاده‌های جنسی در کلیسای کاتولیک، نمایش روی موضوعی انگشت گذاشته که هرگز نباید فراموش شود. Das Fest در سال‌های آغازین قرن 21 به صورت فیلم با کارگردانی "توماس وینتربرگ"، فیلمساز دانمارکی در سینماهای اروپا اکران شده است، اما رضا جعفری، در پرداختی کاملا متفاوت برای تئاتر، سبک و نگاه خاص خود را دارد.

فستیوال تئاتر هایدلبرگ هنرمندان و علاقه‌مندان تئاتر ایرانی در آلمان از ۵ سال پیش صاحب فستیوال تئاتری شده‌اند که هر سال با پشتیبانی اداره فرهنگ شهر "هایدلبرگ" در این شهر برگزار می‌شود. امسال ۹ گروه تئاتری کارهای خود را در فستیوال هایدلبرگ اجرا خواهند کرد. این فستیوال از روز ۲۴ ماه نوامبر آغاز و به مدت ۵ روز ادامه دارد.