به گزارش هنرآنلاین، به فاصله 184 کیلومتر به سمت جنوب غربی شیراز مرکز استان فارس که حرکت کنیم به شهرستان قیروکارزین می‌رسیم که با فیروزآباد، جهرم، خنج و فراشبند هم‌مرز بوده و با وسعتی نزدیک به 3 هزار و 400 کیلومتر مربع آب و هوایی گرم و به نسبت ملایم دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 750 متر است.

در سه کیلومتری شهر قیر مرکز شهرستان قیروکارزین و در سمت چپ جاده قیر - فیروزآباد در منطقه‌ای میان گردنه سم دلدل و گلومش، نقش‌ برجسته یک سرباز پارتی دیده می‌شود.

این نقش‌برجسته سرباز پارتی با تیر و کمان کشیده، تیردان و کلاه‌خود بر روی یک تخته سنگ بزرگ مکعبی شکل به طول 240 و عرض 170 سانتی‌متر حجاری شده که صحنه یک تیراندازی را به تصویر می‌کشد؛ این اثر به شماره 939 به ثبت رسیده ‌و قدمت آن به بیش از 2 هزار سال می‌رسد.

نقش‌برجسته سرباز پارتی که در منطقه به نقش رستم معروف بوده و در قدیم به آن قدمگاه می‌گفته‌اند تنها اثر پارتی حجاری شده در فارس به شمار می‌رود که از ابتدای خلق آن تا به امروز هیچ‌گونه اقدام حفاظتی برای جلوگیری از تخریب و نگهداری از این اثر برجسته تاریخی صورت نگرفته است.

بی‌شک نقش‌برجسته‌ها یا سنگ‌نگاره‌ها بخشی از مهم‌ترین و بی‌بدیل‌ترین آثار تاریخی کشور ایران هستند، با این حال این آثار بی‌بدیل تاکنون کمتر شناسانده شده‌اند و کمتر هم متولیان حفظ و نگهداری میراث فرهنگی برای مطالعه و پژوهش و همچنین حفظ و احیای آنها اقدامی درخور توجه انجام داده‌اند.

سال‌هاست نقش‌برجسته سرباز پارتی در شهرستان قیروکارزین توسط هر کودک و یا هر رهگذر ناآشنا با میراث گران‌بهای تاریخی این سرزمین با استفاده از پتک، سنگ، میخ و یا رنگ‌های شیمیایی و هر ابزار دیگری تخریب شده و روز به روز به پایان عمر خود نزدیک می‌شود.

با توجه به خارج از محدوده شهر بودن این اثر تاریخی و تنها اثر پارتی حجاری شده در فارس در فاصله سه کیلومتری شهر قیر و در سایه بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی در فراهم نکردن هیچ‌گونه اقدامات و تدابیر حفاظتی و نگهداری این اثر حتی در حد فنس‌کشی و حصارکشی، سرباز پارتی پس از 2 هزار سال به زودی به زمین می‌افتد.

با این حال در گوشه و کنار این کشور کمتر منطقه‌ای وجود دارد که در آن سنگ‌نگاره و نقش‌برجسته‌های تاریخی وجود نداشته باشد.

بر اساس آمار اعلام شده در کتاب سنگ‌نگاره‌های ایران دست‌کم 50 هزار اثر تاریخی از این دست در حدود 23 استان کشور وجود دارد.

سنگ‌نگاره‌ها نخستین نقش و نگارهای ایجاد شده توسط انسان در طول تاریخ هستند و قدمت برخی از این آثار به حدود 40 هزار سال پیش می‌رسد.

در تمام دوره‌های تاریخی مختلف نمونه‌هایی از این آثار در جغرافیای ایران حکاکی و اجرا شده است.

جدیدترین سنگ‌نگاره‌های کشور نیز به زمان قاجاریه و شاهان این سلسله می‌رسد که آنها به تقلید از پادشاهان بزرگ تاریخ ایران در دوره‌های ساسانی، هخامنشی و ... نقش خود را در دل صخره‌ها و سنگ‌ها جاودانه کرده‌اند.

با این وجود سازمان میراث فرهنگی هیچ بخش یا متولی خاصی برای حفاظت و پژوهش روی سنگ‌نگاره‌های کشور به ویژه آثار مربوط به دوره‌های قدیمی‌تر ندارد.

انتهای پیام/