به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین، نشست خبری کنسرت گروه موسیقی شرقی صبح امروز در دفتر سامان احتشامی‌برگزار شد. در این نشست سامان احتشامی‌که موسس گروه شرقی بوده و در این گروه پیانو می‌نوازد به تشریح برنامه‌ها و قطعات این کنسرت پرداخت.این نوازنده پیانو درباره سابقه گروه موسیقی شرقی و نام این گروه گفت: آنچه ما در قالب گروه موسیقی شرقی اجرا می‌کنیم شاما موسیقی نواحی مختیف ایران، موسیقی مل ایران و موسیقی سنتی ایران است. همچنین در رپرتوارهایی که ما می‌نوازیم قطعاتی از موسیقی کلاسیک غرب نیز وجود دارد. به این دلیل که بیشترین بخش قطعات اجرایی در گروه ما را موسیقی شرقی تشکیل می‌دهد نام گروه را "شرقی" نهادیم.

وی درباره رپرتوار کنسرتی که در پیش دارند ،اظهار کرد: به مناسبت صدمین سالگرد تولد جواد معروفی نخستین قطعه این کنسرت را به قطعه ای از ساخته‌های وی یعنی "ملودی خواب‌های طلایی" اختصاص داده ایم که با تنظیمی‌جدید از خودم اجرا می‌شود.

این آهنگساز و نوازنده پیانو ادامه داد: در این کنسرت شاهد رویدادی تئاتری هستیم. اعضای گروه شرقی در این کنسرت هشت نفر هستند که این نوازنده‌ها هیچ گاه به طور همزمان در کنار هم قرار نمی‌گیرند. هر نوازنده در قطعاتی که باید بنوازد روی صحنه می‌آید و پس از اتمام اجرایش صحنه را ترک نمی‌کند. بدین ترتیب هیچ نوازنده بیکاری روی صحنه باقی نمی‌ماند.

وی گفت: در ابتدای این کنسرت نیز کلیپی پخش می‌شود که ضمن معرفی نوازنده‌های گروه شرقی تاریخچه ای از این گروه را برای حاضران در سالن معرفی می‌کند. در بخش دیگری از این کنسرت با حضور کورش بابایی نوازنده کمانچه به اجرای قطعاتی از موسیقی کردی و لری می‌پردازیم.

احتشامی‌گفت: در این اجرا برای نخستین بار ساز ملودیکا را به روی صحنه می‌بریم و با آن قطعاتی را اجرا می‌کنیم. همچنین در برخی از قطعات ساز دایره را در کنار پیانو قرار داده ایم تا اثبات شود که سازی که از نظر قیمتی بسیار ارزان است می‌تواند در کنار سازی قرار گیرد که یک میلیارد تومان ارزش دارد.

وی با انتقاد از به کار بردن واژه "سرپرست" در موسیقی ایرانی گفت: همه نوازندگانی که در گروه شرقی نوازندگی می‌کنند توانایی اداره خود را دارند و هیچ نیازی به سرپرست ندارند در واقع آنها یتیم نیستند که به سرپرستی من یا دیگران نیاز داشته باشند. من به کار بردن واژه سرپرست در موسیقی ایرانی را نمی‌پسندم.

این نوازنده پیانو درباره مشکلات برگزاری کنسرت با ساز پیانو خاطرنشان کرد: تالار وحدت تنها سالنی است که دو ساز پیانو در آن قرار دارد و گروه‌های موسیقی برای اجرا با این ساز هیچ مشکلی ندارند اما در دیگر سالن‌های تهران ساز پیانو پیش بینی نشده است و همین مسئله مشکلات بسیاری را برای نوازندگان این ساز به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: هر سالنی باید یک یا دو پیانو برای همیشه در پشت صحنه خود نگهداری کند تا نوازندگان پیانو مجبور نباشند برای برگزاری هر کنسرتی پیانو اجاره کنند. اجاره بهای یک پیانو 5 میلیون تومان هزینه در بر دارد که این هزینه برای گروه‌های موسیقی گران تمام می‌شود. همین مسئله موجب تمایلم برای برگزاری کنسرت در تالار وحدت شده است.

سامان احتشامی‌به همراه گروه شرقی در روزهای 27 و 28 مهر سال جاری در تالار وحدت کنسرت خود را برگزار می‌کند. همچنین در این برنامه کیوان ساکت نوازنده مهمان گروه شرقی است.

انتهای پیام / 42