به گزارش هنرآنلاین، مهرداد رئیسی پیش ازظهر امروز در دیدار با جمعی از هنرمندان این استان، اظهار کرد: مسابقه دریافت مهر اصالت بین‌المللی یونسکو آبان ماه جاری با حضور هنرمندان کشورهای غرب آسیا در کشور ایران برگزار می‌شود.

وی افزود: در این راستا هنرمندان استان چهارمحال و بختیاری تا 27 مهر ماه فرصت دارند تا فرم تقاضای شرکت در مسابقه را تکمیل و در اختیار این اداره کل قرار دهند.

رئیسی با بیان اینکه به درخواست متقاضیانی که بعداز 27 مهرماه برای تکمیل فرم شرکت در مسابقه اقدام کنند ترتیب اثر داده نمی‌شود، گفت: ترجمه درخواست هنرمندان متقاضی برای شرکت در این مسابقه به زبان لاتین و دریافت نشان ملی مرغوبیت هنرهایی که پرونده آنها به دیوان داوری بین‌المللی ارسال می‌شود از مهم‌ترین شرایط شرکت در مسابقه دریافت مهر اصالت بین‌المللی یونسکو است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به رشته هنری سنگ تراشی، گفت: قدیمی‌ترین آثار شناسایی شده در استان چهارمحال و بختیاری شامل ابزارها و مصنوعات سنگی مربوط به دوران پارینه سنگی جدید و آغاز دوره نوسنگی است که در غارهای باستانی مناطق اردل لردگان و شهرکرد بدست آمده و مورد مطالعه قرار گرفته است که این آثار حدود 10 تا 11 هزار سال قدمت دارد.

وی بردگوری‌ها را از جمله آثار باستانی مورد حفاظت در این استان برشمرد و گفت: راه‌های پلکانی سنگی، سنگ نبشته‌ها، شیرهای سنگی، کاروانسراهای سنگی از آثار سنگی دوران الیمائی و ساسانیان است که اکنون جزء آثار باستانی مورد محافظت در چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.

رئیسی با بیان اینکه سنگ‎تراشی از هنرهای صنایع دستی به صورت نیمه فعال در این استان به صورت کارگاهی است، گفت: تولیدات سنگی هنرمندان صنایع دستی این استان بسیار با کیفیت است.

وی با اشاره به این اداره کل تلاش زیادی برای رشد و گسترش این هنر در استان انجام داده است، افزود: آموزش حجاری و برگزاری نمایشگاه‌های سنگی مختلف در استان از جمله تلاش‎های این اداره کل برای توسعه و ترویج این رشته صنایع دستی است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اذعان کرد: باید با تلاش بیشتر هنرمندان این رشته بتوان این هنر را به یکی از رشته‌های کاربردی تبدیل کرد تا مصرف عامه پیدا کند.

انتهای پیام/