سرویس تجسمی هنرآنلاین؛ پرویز کلانتری از یک جهت در هنر نقاشی ما یک استثنا است. اینکه پیشکسوتی که آثار هنری‌اش سالیان سال است مورد استقبال بسیاری از مجموعه‌داران معتبر ایران و جهان شده است، با آنکه در سبک خویش تثبیت شده است اما در دهه 80 عمر خود همچنان دنبال نوجویی است.و این روزها با کشف جذابیت بصری خط کوفی سعی کرده از هم نشینی این خط با فضای آثارش به ترکیبی تازه برسد و حتی آن قدر جسارت دارد که در اوج شهرت و استادی نام یکی از تابلوهایش را "کمپوزیسیون" بگذارد.

با نگاه گذری به تابلوهای جدید این هنرمند شاید به نظر برسد او به دنبال یافتن راهی برای پیوند زدن آثار با عالم نقاشی خط که این روزها طرفداران بسیار پیدا کرده است بوده در حالیکه خود او بارها و در روز افتتاحیه نمایشگاهش نیز تاکید می‌کند آنچه او را مجاب کرده تا خط کوفی را به دل آثارش بیاورد جذابیت بصری این خط نزد او بوده است. یا همان طور که نصرالله افجه‌ای هنرمند پیشکسوت در عرصه نقاشی خط به هنرانلاین در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه کلانتری می‌گوید: "آثار جدید پرویز کلانتری در زمره آثار نقاشی خط نیست بلکه آنها ادامه تفکراتی هستند که او از قدیم دنبال می‌کرده و حالا در خط کوفی آنها را یافته است. در واقع همان طور که این خطوط را می توان در پرده خوانی ها یا لیلی و مجنون خوانی ها دید می‌توان در این تابلوها هم دید. توضیحاتی ناواضح یا واضح در حاشیه یک اثر. کلانتری قصدش اشاعه نقاشی خط نیست بلکه او همچنان دلش در گرو سرزمینش است و معماری و طبیعت آن و همچنان عاشق بوم و گل است و از طفولیتش با کاهگل عجین بوده و برای همین آثارش اینچنین به دل می‌نشیند چون از دلش بر می آید. "

کلانتری به دنبال معماری ایرانی رفت و نگاه ویژه‌اش به این مفهوم باعث شد تا به سبک شخصی خود برسد و برای همین چند خط کوفی در حاشیه آثارش این اصالت را از آنها نمی‌گیرد در عین اینکه او در کنار استفاده از متریال که امروزه در خلق یک اثر هنری تعیین‌کننده است ،حالا به دنبال جذابیت های بصری دیگر و هماهنگ با معماری ایرانی گشته و به خط کوفی رسیده است که در برخی آثار جدیدش هماهنگی دلنشینی ایجاد شده است.و در نهایت سادگی‌ آثار او برگ برنده این هنرمند است.سادگی به عاریت گرفته از معماری کویر و نگاهی ساده و بسا کودکانه.

او از اواسط دهه 70 این شیوه را آغاز کرد و با جسارت روی بوم را با کاهگل و چند خط ساده پوشاند. هر چند بعدها ترکیب‌های فیروزه‎ای به کار اضافه شد.که ان هم برگرفته از کاشیکاری‌های فیروزه‌ای در بناهای سنتی ایران که معمولا در شهرهای کویری به چشم می‌خورد بود.

روز افتتاحیه نمایشگاه او هنرمندان زیادی آمده بودند. کسانی چون محسن وزیری مقدم، جواد مجابی، حسین محجوبی، محمد رضا لطفی اسداله کیانی،سیاوش مظلومی پور، بهزاد غریب پور، محمود افتخاری،محمد ابراهیم جعفری، نصراله افجه‌ای،محمد معمارزاده،سیروس ابراهیم زاده،ایرج شایسته پور، محمد حسن حامدی، عظیم زرین کوب، رضا رینه ای،علی قهرمانی،حبیب صادقی،طاهر شیخ الحکمایی ،دکتر بهنام کامرانی و ... که خود نشان از جایگاه این هنرمند در عالم هنرمندی است.

نمایشگاه کلانتری به مدت 10 روز و تا پایان آبان ماه در گالری ساربان برپا خواهد بود. گالری ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی (مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک 8 است.

انتهای پیام/31