به گزارش هنرآنلاین، رئیس شورای حمایت از آثار نمایشی در گفت و گو با روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی، در خصوص شورای حمایت و وظایف این شورا گفت: طبق قانون اختیار هزینه کرد کلیه اعتبارات هزینه­‌ای اختصاص یافته به هر دستگاه به عهده بالاترین شخص آن سازمان است که بدیهی است در حوزه هنر نیز این اختیار به طور کامل به معاون محترم هنری تفویض شده است. پیش از این و به طور سنتی اختیار هزینه کرد این اعتبارات در اختیار مدیر کل هنرهای نمایشی بوده است. در دوره معاونت جناب آقای شاه آبادی این اختیار برای بهره‌­گیری از تفکر جمعی به شورایی واگذار شده به نام شورای حمایت. بعد از ورود جناب آقای آشنا به واسطه حاشیه‌­هایی که برای ساختار اداری شورای قبل به وجود آمده بود پس از مشورت ایشان با جناب آقای شاه آبادی ساختار شورا به جهت نزدیک تر شدن به عدالت و واگذاری اختیارات کامل به حوزه مدیریت نمایشی شورای جدید با ساختاری جدید تشکیل شد. از زمان تشکیل شورای جدید اهتمام بر این بوده که چتر حمایتی شورا محدود به مجموعه­‌های تحت پوشش نبوده و به حوزه­‌های جوان، دانشگاهی و ... نیز گسترش یابد.

وی افزود: با توجه به اینکه اعتبارات مصوب و در اختیار شورای حمایت محدود بوده و شمول حمایت نیز گسترش یافته است طبیعتاً حمایت وفق قرارداد تیپ از همه آثار نمایشی امکانپذیر نیست و اگر قرار باشد بر اساس اعتبارات موجود از تمام آثار حرفه­‌ای که در تالارهای مرکز تهران اجرا می­‌شوند حمایت کرد حداکثر به هر نمایش 10 تا 15 میلیون تومان اختصاص خواهد یافت. حال باید به این سؤال پاسخ گفت که با توجه به محدودیت اعتبارات آیا حمایت از تعداد بیشتری از آثار با مبالغ کمتر و یا حمایت از تعداد بسیار محدودی از تولیدات نمایشی با اتکا به قرارداد تیپ باید سرلوحه تصمیمات شورای حمایت باشد؟ هرچند که همه ما بر این باوریم که حتی حمایت وفق قرارداد تیپ نیز با شرایط مالی حاضر حمایت ایده آلی نخواهد بود. پس چه باید کرد؟!

شفیعی با بیان اینکه توقع این است که اداره کل هنرهای نمایشی به عنوان نهاد مدیریتی تخصصی تئاتر و هنرمندان در کنار یکدیگر با توجه به تأثیرگذاری هرچه بیشتر هنر تئاتر بر فرهنگ جامعه برای ارتقای جایگاه تئاتر و بودجه آن نزد تصمیم گیران عالی اعم از معاونت محترم برنامه­‌ریزی رئیس جمهوری، نمایندگان محترم مجلس و سایر مدیران تلاش کنند اضافه کرد: در غیر این صورت گله مندی ما از یکدیگر پایانی نخواهد داشت و تمام انرژی و توان ما مصروف حواشی خواهد شد.

وی سپس به رقم حمایت از گروه­‌ها توسط شورای حمایت از آثار نمایشی نیز اشاره‌­ای کرد و گفت: شورای حمایت در یک سال اخیر تاکنون بیش از چهل و هفت میلیارد ریال از اجرای آثار نمایشی در تالارهای تهران حمایت کرده است. تعداد آثار حمایت شده از ابتدای سال 128 نمایش صحنه­‌ای بوده است. تصمیم‌­گیری برای 37 نمایش در یکسال اخیر به کار گروه تخصصی واگذار شده که از آن­ها بر اساس قرارداد تیپ حمایت لازم به عمل آمده است. شکل­های مختلف حمایتی که در آئین­نامه شورا به آن اشاره شده مد نظر شورای حمایت قرار دارد. یکی از آن­ها اختصاص 80 درصد درآمد گیشه به گروه‌هاست که متأسفانه برخی از کارگردانان در صحبت­هایشان به این درآمد حاصل از گیشه اشاره­ای نمی­کنند. در ضمن به منظور توجه به امر شفاف­‌سازی، پس از هر جلسه نتایج تصمیم­‌گیری شده از طریق رسانه­ها اعلام عمومی شده است تا در این خصوص شبه‌ه­ای برای اهالی تئاتر به وجود نیاید. شورای حمایت از آثار نمایشی از ابتدای سال تا کنون از 128 نمایش صحنه‌ای حمایت کرده است.

شفیعی اضافه کرد: اعتقاد و ایده آل مرکز هنرهای نمایشی هم مانند هنرمندان، حمایت از آثار بر مبنای هزینه تمام شده هر نمایش است و دلیل آن هم پذیرش بازنگری در شیوه­نامه محاسبه حقوق مادی هنرمندان هر نمایش (قرارداد تیپ) است که از منظر ارتقاء مالی و همچنین گستردگی چتر حمایت بر همه صنوف مرتبط با تولید تئاتر برگزاری جلساتی با حضور نمایندگان خانه تئاتر در برنامه قرار دارد.

وی سپس در خصوص نقش شورای حمایت در ارزشیابی آثار نمایشی گفت: شورای حمایت در مباحث ارزشیابی و نظارت بر آثار و همچنین درجه­بندی نمایش­ها به الف، ب و ج هیچ وظیفه­ای نداشته و در آن دخالت نمی­کند چرا که طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وظیفه نظارت و ارزشیابی برعهده شورای ارزشیابی و نظارت بر امور نمایشی است و رتبه­‌بندی کیفی نیز توسط همان شورا انجام می­شود. این در حالی است که توجه به رتبه­بندی کیفی در امر حمایت کاملاً معقول است و تصمیم گیری را به عدالت نزدیکتر می­کند.

شفیعی همچنین در خصوص تصمیم­گیری درباره اجرای نمایش‌­ها در شهرهای دیگر غیر از تهران بیان کرد: وفق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وظایف نظارتی تفکیک شده و اگر نمایشی بخواهد در شهرستان یا استانی اجرا شود، وظیفه تصمیم­گیری برعهده شورای نظارت بر نمایش آن استان یا شهرستان است و بسیار بدیهی است که این موضوع هیچ ارتباطی با وظایف شورای حمایت از آثار نمایشی ندارد.

معاون مالی اداری مرکز هنرهای نمایشی در خصوص برگزاری جشنواره توسط این مرکز توضیح داد: برخی از دوستان به برگزاری جشنواره‌­های غیرضروری توسط اداره کل هنرهای نمایشی اشاره کرده­اند. به صراحت عرض می­کنم جشنواره‌هایی که ما از برگزاری آنها حمایت می­‌کنیم جشنواره‌­های کودک و نوجوان، دوسالانه­‌های آئینی سنتی و عروسکی، خیابانی مریوان، صاحبدلان، استانی و منطقه­ای و بین­‌المللی فجر هستند. اینک سؤال من این است که به اعتقاد دوستان کدامیک از جشنواره­‌های ذکر شده غیرضروری است؟ مگر نه اینکه بسیاری هنرمندان حرفه­ای حال حاضر، در همین جشنواره­‌ها بروز و ظهور کرده­‌اند؟ اداره کل هنرهای نمایشی با هدف بسترسازی برای بروز و ظهور استعدادها و عرضه آثار بین­‌المللی با جدیت به برگزاری جشنواره‌­های ذکر شده اهتمام خواهد ورزید.

انتهای پیام/54/53