به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین عصر روز گذشته 23 مهرماه با حضور معاون امور هنری وزارت ارشاد و مسئولان مرکز هنرهای تجسمی این معاونت اختتامیه نمایشگاه عکس دفاع مقدس لحظه‌های جاودانه در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد و این نمایشگاه برندگان خود را شناخت.

در حالی اختتامیه نمایشگاه عکس دفاع مقدس لحظه‌های جاودانه برگزار شد که بیش از یک ماه بود همه با دیدن پوستر رزمنده‌ای که لبخند بر لب دارد با این نمایشگاه و رویکرد آن آشنا بودند.

برای همین حمید شاه آبادی؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم گفت: هنرمندان ما در عرصه دفاع مقدس تلاش کردند تا حال و هوا و تمایز دفاع مقدس را با جنگ‎های دیگر بیان کنند.

و این تفاوت را می‌شد در عکس‌های رسیده به جشنواره که به مدت 3 هفته در موزه فلسطین به نمایش درآمده بود دید. شاه آبادی نیز با اشاره به همین موضوع گفت: در میان همه هنرها عکس ویژگی خاصی و برای ترسیم فضا و حال و هوای دفاع مقدس کارکرد منحصر به فردی دارد. عکس دارای ظرفیت بی نظیری است و از تحریف و توصیف های شخصی و سلیقه‌ای به دور است.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این نکته که اسناد انقلاب و دفاع مقدس مار ا همین عکس‌ها رقم می‌زنند همانجا از مدیر مرکز هنرهای تجسمی خواست تا بخش ستادی را برای حوزه عکس در این مرکز ایجاد کند تا نیازها و داشته های ما را در حوزه عکس رصد شود و افق آینده کشور در زمینه عکس طراحی گردد و گام بعدی با توجه به داشته ها و نیازها برای ایران 1404 در حوزه عکس برداشته شود. او گفت: این بخش ستادی به رصد جریان عکاسی می‌پردازد و انجمن‌ها و کانون‌های مختلف حوزه عکاسی فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند.

شاه آبادی با تاکید بر تمایز دفاع مقدس با جنگهای دیگر گفت:حال و هوای دفاع مقدس مرهون بنیه عمیق دینی است که در درون ملت ایران اسلامی ریشه دارد و هنرمندان مانیز از منظر زیبایی به دفاع مقدس نگاه کردند.

در ادامه مراسم اصغر امیر نیا ، سرپرست مرکز هنرهای تجسمی گفت: دفاع مقدس بخش غیرقابل انکار از تاریخ معاصر کشورمان است که زمینه‌های آن، رویدادهای هشت ساله دفاع مقدس و تأثیر و پیامدها و پیام‎های این حماسه باید به درستی ثبت شود و این نمایشگاه تنها یکی از این حرکت‌هاست.

امیرنیا نیز به گردآوری و حفظ عکس‌های دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: هنرمندان عزیز عکاس و فیلمبردار در آن دوران برای انجام وظیفه حرفه‌ای خویش تمام تلاششان بر این بود تا دلاور مردیهای انسان‌هایی را ثبت کنند که با تمام وجود از آرمان‌ها و امام و مقتدای خویش دفاع کردند. و پس از جنگ نیز ثبت خاطرات ایثارگران و راهیان نور نیز توسط دیگران ادامه یافت که شما در بخش مسابقه شاهد آن بودید.

در ادامه امیرنیا با ارائه گزارشی از نمایشگاه گفت: در نمایشگاه دفاع مقدس "لحظه های جاودانه" 80 عکس به نمایش گذاشته شد، که 40 عکس از عکاسان دفاع مقدس در بخش عکسهای ماندگار و 40 عکس در بخش عکسهای مسابقه به نمایش گذاشته شد.

جاسم غضبانپور به نمایندگی از هیات داوران نمایشگاه عکس دفاع مقدس لحظه های جاودانه بیانیه هیات داوران را خواند.

در پایان مراسم برگزیدگان بخش رقابتی نمایشگاه عکس لحظه های جاودانه معرفی شدند و جوایز آنان اهدا شد.

همچنین در پایان مراسم با اهدای لوح از داوران نمایشگاه لحظه های جاودانه قدردانی شد.

حسین بهرامی از تهران، داوود عامری از گلستان و محمد سجاد قهرمانی از تهران در بخش رقابتی نمایشگاه عکس لحظه های جاودانه اول تا سوم شدند که دیپلم افتخار و به ترتیب مبلغ 20میلیون ریال، 15میلیون ریال و 10 میلیون ریال جایزه نقدی به آنها اهدا شد.

هممچنین از خدیجه محمدی نامقی از البرز، عصمت یادگاریان از خراسان رضوی، فاطمه بهبودی از تهران، سید ایمان سجادی از خراسان رضوی و یوسف اکبری پابندی از آذربایجان شرقی با اهدای لوح و هدیه 4میلیون ریالی قدردانی شد. رییس موزه هنرهای معاصر فلسطین ، سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران ، امیر علی جوادیان ، محمد صیاد، جاسم غضبانپور ، سید عباس میر هاشمی ، سعید صادقی ، محمود عبدالحسینی ، یوسف گرامی و ... در این مراسم حضور داشتند.

انتهای پیام/31