به گزارش خبرنگار سینمایی هنرانلاین: شامگاه یکشنبه 23 مهر‌ماه نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «عاشقانه‌های تجریش» با حضور «پوریا آذربایجانی» (کارگردان)، «محمد رضا فروتن»، «شقایق فراهانی» (بازیگران)، «مهدی داوری» (تهیه‌کننده) و «رضا درستکار» (مجری و منتقد) در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در ابتدای این نشست «پوریا آذربایجانی» گفت: ‌«عاشقانه‌های تجریش» سال 90 ساخته شد و قرار بود در جشنواره همان سال حضور داشته باشد اما هنوز موفق به کسب پروانه 35 میلیمتری نشده است. از این نسخه که شما مشاهده کردید حدود 6 دقیقه کم شده تا ما بتوانیم مجوز ویدویی دریافت کنیم.

وی در ادامه افزود: این فیلم با مشکلات عدیده‌ای برای کسب پروانه مواجه شده است و هنوز هم فاقد پروانه نمایش است که امیدوارم به زودی مشکل پروانه نمایش این کار هم مرتفع شود.

فروتن: دیدگاه انسانی و اخلاقی فیلم را دوست داشتم

در ادامه این نشست یکی از حضار از «محمد‌رضا فروتن» در مورد تم خیانت این فیلم سوال کرد که وی در پاسخ، اظهار داشت: همیشه سعی کردم نقش‌هایی که به من واگذار می‌شود را درک کنم و بعد اجرایش کنم. در این فیلم هم با نقشم خوب ارتباط برقرار کردم.

وی در ادامه افزود: وقتی فیلمنامه این کار را خواندم احساس کردم فیلم خوبی از کار درخواهد آمد؛ چرا که خیلی چیزها در فیلم جاری و ساری بود.

فروتن در ادامه اظهار داشت: فیلمنامه این کار خیلی لبه تیغی بود و قبول ندارم که این فیلم از تم خیانت برخوردار است، چرا که من دیدگاه انسانی و مسئولانه این فیلم را بیشتر دوست دارم.

آذربایجانی: «عاشقانه‌های تجریش» به لحاظ اخلاقی از خیلی فیلم‌های دو سال اخیر سینما شریف‌تر است

در ادامه «پوریا آذربایجانی» نیز در پاسخ به همین سوال، گفت: چیزی که بیشتر برای من اهمیت داشت، برخورد این دو نفر بعد از بیست سال بود.

این کارگردان در ادامه افزود: حالا که بعد از یک سال و نیم «عاشقانه‌های تجریش» را می‌بینم احساس می‌کنم که این فیلم، از خیلی فیلم‌های سینمای ایران که در این دو سال اخیر اکران شده و همه به به و چه چه کردند به لحاظ اخلاقی شریف‌تر است.

درستکار: «عاشقانه‌های تجریش» تماشاگر را تا انتها با خود همراه می‌کند

در ادامه این نشست «رضا درستکار» نیز گفت: فیلم در 20 دقیقه اول از ریتم کندی برخوردار است اما سپس با کاراکترها همراه می‌شویم و فیلم تا به انتها تماشاگر را با خود همراه می‌کند.

همچنین «پوریا آذربایجانی» در مورد ریتم کند این فیلم توضیح داد: برای هر ظرفی مظروفی انتخاب می‌شود، ریتم کند فیلم به خاطر درآوردن سکانس اولیه فیلم است؛ اگر آن سکانس را می‌دید تمام ابهام‌های شما رفع می‌شد اما من اگر قرار بود این فیلم را حالا بسازم حتما کار بهتری می‌شد، چون دو سال تجربه بیشتری داشتم اما معتقدم در همان زمان هم بهترین مظروف را انتخاب کردم.

«عاشقانه‌های تجریش» بیش از عشق به از دست رفتن اصالت‌ها می‌پردازد

آذربایجانی تصریح کرد: من در میان دانشجویان تئاتر و سینما بزرگ شدم، خیلی از استعدادها بودند که الان منزوی شدند؛ در صورتی که می‌توانستند یکی از بهترین‌های سینما و تئاتر این مملکت باشند.

وی در ادامه افزود: به نظر من «عاشقانه‌های تجریش» بیش از اینکه یک فیلم عشقی باشد بیشتر در مورد از دست رفتن اصالت‌هاست. اصالت‌هایی که روزی با خوردن باقالی و رفتن در صف خرید بلیت جشنواره و دیدن «هامون» شکل می‌گرفت، حالا جای خود را به دادن پیغام‌ها در فیسبوک داده است.

فراهانی: «عاشقانه‌های تجریش» اولین کاری بود که خودم را بازی کردم

همچنین «شقایق فراهانی» نیز در مورد بازی خود در این فیلم، گفت: به نظر این فیلم اولین کاری بود که خودم را بازی کردم و خیلی هم سخت بود، اما چون یک مادر عاشق هستم از این تجربیات برای بازی در این فیلم استفاده کردم.

وی در ادامه افزود: من هم احساس می‌کنم دیدگاه انسانی در این فیلم جاری است. اگر یک عاشق واقعی باشیم خیلی از گره‌های کار برای ما باز خواهد شد.

از حضار در این نشست می‌توان به «اندیشه فولادوند»، «سید علیرضا علویان»، «نگار آذربایجانی»، «شایسته ایرانی»، «فرامرز روشنایی»، «نازنین فراهانی» و ... اشاره کرد