به گزارش خبرنگار سرویس تجسمی ‌هنرآنلاین، این دومین سالی است که همزمان با 9 دی ماه قرار است جشنواره تجلی بصیرت برگزار شود و یکی از هنرهایی که حضور چشمگیری در دوره نخست داشت هنرهای تجسمی بود. فراخوان امسال معاونت هنری نیز چهار گرایش کاریکاتور، نقاشی، پوستر و تصویرسازی را شامل می‌شود.به همین بهانه با احمد خلیلی‌فرد دبیر تجسمی دومین یادواره تجلی بصیرت گفت و گو کردیم.

جشنواره بصیرت با چه هدفی برگزار می‌شود؟

برای رشد و ارتقای مسائل فرهنگی و اسلامی‌ در ایران فعالیت‌های هنری انجام می‌شود. جشنواره بصیرت هم یکی از این فعالیت‌هاست. همان طور که در فراخوان آمده است ارتقا شناخت بصیرت، ارج نهادن به حضور مردم، تجلی آن در آثار هنری و ایجاد بستر مناسب برای تولید آثار فاخر هنری با موضوع بصیرت مهم ترین دلیل برگزاری جشنواره به شمار می‌رود.

آیا نقشه راهی برای هنرمندان وجود دارد که بدانند در قالب محتوای بصیرت چه آثاری را می‌توانند خلق کنند؟

در قالب فراخوان بخش تجسمی‌جشنواره بصیرت حدود 20 عنوان از نهج البلاغه در مورد بصیرت نوشته شده که به عنوان پیشنهاد در اختیار هنرمندان قرار گرفته است. بر اساس این موضوعات هنرمندان رشته‌های پوستر، نقاشی، کاریکاتور و تصویرسازی آثار مورد نظرشان را خلق می‌کنند. موضوعاتی که در قالب عنوان بصیرت مطرح شده به این شرح است: بصیرت و هدف، بصیرت و وسیله، بصیرت و شناخت، بصیرت و پایداری، بصیرت و انسان فرهنگی، بصیرت و انسان هنری، بصیرت و عزم و اراده، بصیرت و غفلت­ها، بصیرت و تفکر الهی، بصیرت و دموکراسی، بصیرت و تدبر و تامل، بصیرت و فتنه‌های آشکار و پنهان، بصیرت دینی و حقوق بشر،درک حقیقی بصیرت، فهم حقیقت،حرکت آگاهانه، شناخت دوست و دشمن، شناخت حق و باطل، تضاد بصیرت با عافیت طلبی، تضاد بصیرت با هوای نفس و . . .

امسال چهار رشته نقاشی، پوستر، تصویرسازی و کاریکاتور حضور دارند در حالی که هنرمندان رشته‌های عکاسی و خوشنویسی شرکت نمی‌کنند. آیا امکان نداشت که در قالب عنوان بصیرت از هنر عکاسی یا خوشنویسی هم استفاده کنید؟

در جلسه سیاستگذاری با حضور دکتر شاه آبادی، استاد زنده روح کرمانی و سایر اعضای شورای سیاستگذاری درباره همه رشته‌ها به بحث و گفت و گو نشستیم در نهایت به این نتیجه رسیدیم که رشته‌های عکاسی و خوشنویسی در جشنواره امسال نباشند. هرچند که به نظر من هر دو این رشته‌ها این قابلیت را داشتند که در زمینه بصیرت آثار به یادماندنی خلق کنند اما به دلایلی که بخشی از آن هم مربوط به بودجه بود این رشته‌ها از جشنواره حذف شدند.

سال گذشته شما یکی از داوران بخش نقاشی جشنواره بودید. آثاری که به جشنواره ارسال شده بود چقدر با موضوع ارتباط داشت؟

متاسفانه یا خوشبختانه هنرمندان تعابیر بسیار پیچیده و گوناگونی از یک پدیده دارند. سال گذشته ارتباط بصیرت و موضوعات خیلی گسترده بود. اما این ارتباطات بسیار خاص، شیرین و قابل توجه بود. از سوی دیگر با توجه به اینکه برای شرکت در این جشنواره هیچ محدودیت سنی وجود ندارد هر هنرمندی نسبت به سن، توانایی فکری و رشد ذهنی خود اثری را به جشنواره ارسال کرده بود که برخی از آثار قابل توجه بود. اما در کل نمی‌توان برای حضور در جشنواره دقیقا به هنرمند گفت که چه اثری را طراحی یا تصویرسازی کند بلکه باید به هنرمند اجازه داد تا با برداشت و درکی که از موضوع دارد اثر مورد نظر خود را خلق کند.

مهم‌ترین تفاوت جشنواره امسال با سال گذشته چیست؟

جشنواره امسال نسبت به سال گذشته وسیع‌تر، بزرگ‌تر و دبیران مختلفی دارد که می‌توانند به کیفیت جشنواره بیفزایند. به طور مثال در جشنواره امسال در بخش کاریکاتور از استاد بهمن عبدی استفاده کردیم که یکی از ستون‌های اصلی کاریکاتور ایران به شمار می‌روند. کلهرنیا، دکتر مقدم و دکتر محمد خزائی هم از دیگر اساتیدی هستندکه در سایر بخش‌های تجسمی‌حضور دارند. شرکت هنرمندان برجسته در بخش سیاستگذاری و شورای هنری باعث ارتقای کیفیت آثار جشنواره امسال می‌شود و در نهایت می‌توان امیدوار بود که بخش هنری دارای استحکام بیشتری نسبت به سال پیش باشد.

می‌توان گفت آثاری که با محتوای معنوی مانند بصیرت خلق می‌شود بیشتر گرایش به سبک انتزاعی دارند؟

اینطور نیست. هیات داوران آثاری که به دستمان خواهد رسید را بررسی می‌کنند. اگر اثر با موضوع ارتباط نداشته باشد به بخش مسابقه و نمایشگاه راه پیدا نمی‌کند. آثار باید با موضوع ارتباط داشته باشد. در بسیاری از نمایشگاه‌ها کارهایی که ملموس و قابل درک باشند ممکن است انتزاعی هم باشد اما در نهایت محتوای معنوی را القا می‌کند؛ بنابراین اگر آثار انتزاعی را بپذیریم به طور حتم برداشت واضح و مشخصی را می‌توان از این آثار داشت.

عنوان جشنواره بصیرت است، آیا در قالب این عنوان به اتفاق 9 دی می‌پردازید یا به معنای مطلق واژه بصیرت؟

در جشنواره بصیرت به معنای مطلق بصیرت می‌پردازیم و البته اتفاق 9 دی هم شاملش می‌شود. در فراخوان برای راهنمایی شرکت کننده نزدیک به 20 مورد از نهج البلاغه در آوردیم. بصیرت معنایی است که در اسلام همیشه بوده و حضورش روشنگر راه است.

جشنواره امسال را چطور پیش بینی می‌کنید؟

باید صبور باشیم و با اتخاذ تصمیمات به جا به پیشبرد اهداف جشنواره بصیرت امیدوار بود.

انتهای پیام/31/34