به گزارش هنرآنلاین، نشست رسانه‌ای نهمین جشنواره‌ی سراسری تئاتر ماه با حضور دکتر رحمت امینی؛ رییس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و دبیر هنری جشنواره تئاتر ماه ؛ و نیز علی قربانی؛ رییس مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری و دبیر اجرایی جشنواره تئاتر ماه ؛ امروز یکشنبه؛ 16مهرماه؛ برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر امینی ضمن تشکر از مرکز محافل و جشنواره‌ها برای برگزاری مناسب همایش‌های منطقه‌ای جشنواره تئاتر ماه توضیح داد: در جشنواره‌های تئاتر ماه تاکید ویژه‌ای بر روی تولیدات مراکز حوزه هنری در سطح کشور بوده و امسال خوشبختانه این تمرکز بیشتر شده است تا آنچه در جشنواره‌ی تئاتر ماه به اجرا در می‌آید واقعا حاصل تولید حوزه هنری باشد. به این منظور گام اول امسال با تکیه بر تجربه‌ی هشت دوره‌ی قبل جشنواره‌ی تئاتر ماه برداشته شد و در فرصت کمی که امسال در اختیار داشتیم سعی کردیم تولیدات حوزه هنری را تقویت نماییم.

وی افزود: با استفاده از حضور اساتید جوان دانشگاهی تئاتر و اعزام ایشان به مراکز استانی حوزه هنری و ارائه‌ی مشاوره و کار با گروه‌های نمایشی این تقویت صورت گرفت و در نتیجه نیز در همایش‌های منطقه‌ای همین افراد به عنوان هیات انتخاب حاضر شدند و آثار را برای حضور در جشنواره معرفی و انتخاب کردند.

امینی با تاکید بر تقویت گروه‌های نمایشی استان‌ها جهت تولیدات بهتر حوزه هنری اظهار داشت: آنچه در طول دو دهه حضور در تئاتر کشور دریافته‌ام این است که اگر تئاتر استان‌ها کم سو و ضعیف بشوند، ابتدا تئاتر تهران محو می‌شود و بعد از آن اساسا در کشور تئاتری نخواهیم داشت. از این رو توجهی که به تئاتر استان‌ها می‌کنیم فقط به خاطر حوزه هنری نیست بلکه این اقدام برای اعتلاء و ارتقاء تئاتر کشور صورت می‌پذیرد. چرا که اگر در استان‌ها به هنرمندان تئاتر؛ هم از بعد معنوی و هم از بعد مالی؛ توجهی نشود، استعداد‌های استان‌ها به سرعت جذب تهران می‌شوند و در تهران نیز با توجه به امکانات موجود، فرصتی برای رشد پیدا نمی‌کنند. بنابراین چه بهتر که گروه‌های خوب استان‌ها در استان خودشان مورد حمایت قرار داده و تقویت کنیم تا تئاتر با رنگ و بوی جغرافیای خاص استان‌ها پا بگیرد.

وی ضمن توجه بر بحث "تولید محوری" در تئاتر تهران و استان‌ها خاطرنشان کرد: در جشنواره‌ی نهم تئاتر ماه سعی کرده‌ایم پیشنهاد تازه‌ای برای برگزاری جشنواره‌های تئاتر ارائه بدهیم. به این معنا که ترکیبی باشد از انتخاب اثر و به نتیجه رسیدن اثر. مثلا در تهران تعداد گروه‌هایی که برای تمرین آثارشان معرفی شدند، تعدادی بودند که بیشترشان در جشنواره‌ی تئاتر ماه اجرا خواهند داشت و بقیه گروه‌ها نیز بنا به امکانات ما در امسال و سال آینده در حوزه هنری اجرای عمومی می‌روند. بنابراین گروه‌هایی که برای جشنواره‌ی تئاتر ماه کار کرده‌اند یعنی برای تولید کار کرده‌اند.

این استاد دانشگاه با اشاره به فعالیت‌های دفتر تئاتر کاربردی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: این دفتر در طول جشنواره با برگزاری کارگاه‌های آموزشی کار خود را به منظور شناخت بیشتر تئاتر کاربردی برای هنرمندان استان‌ها و مراجعان، پی خواهد گرفت.

وی همچنین جدا کردن تئاتر کودک از تئاتر بزرگسال را از دیگر ویژگی‌های جشنواره‌ی نهم دانست و تصریح کرد که تصمیم بر این است که در دوره‌های آینده‌ی جشنواره، تئاتر کودک در مقطع زمانی مستقلی اجرا شود.

همچنین در این نشست داوران جشنواره تئاتر ماه معرفی شدند که در بخش صحنه‌ای بزرگسال داوران عبارتند از استاد عزت‌اله انتظامی، دکتر سعید کشن فلاح، دکتر مسعود دلخواه، مهرداد رایانی مخصوص و امیر دژاکام. ضمنا داوری بخش خیابانی نیز بر عهده‌ی آقایان دلخواه، رایانی مخصوص و دژاکام خواهد بود. گفتنی است داوران بخش تئاتر کودک متعاقباً معرفی خواهند شد.

در بخش دیگر نشست رسانه‌ی جشنواره تئاتر ماه، علی قربانی؛ دبیر اجرایی جشنواره؛ ضمن ارائه‌ی آماری از چگونه برگزاری همایش‌های منطقه‌ای اظهار داشت: نهمین جشنواره‌ی تئاتر ماه برای نخستین بار با برگزاری همایش‌های منطقه‌ای همراه بود که طرح آن در 2سال قبل مطرح شده بود. تقسیم‌بندی استان‌ها در همایش‌های منطقه‌ای نیز خیلی مهم بود و این تقسیم‌بندی فقط بر اساس جغرافیا انجام نشد و سطح کیفی تئاتر استان‌ها مد نظر قرار گرفت و از این رو، تقسیم بندی به طوری نبود که گروه‌های قوی تئاتری در یک منطقه قرار بگیرند و گروه‌های ضعیف در یک منطقه‌ی دیگر. در این همایش‌ها، گروه‌هایی که هیچ وقت امکان و فرصت حضور در جشنواره را نداشتند، این فرصت را پیدا کردند که با دیگر گروه‌ها تبادل اطلاعات کنند و به تماشای آثار یکدیگر بنشینند.

قربانی، کثرت سلایق در انتخاب آثار را از ویژگی‌های این دوره از جشنواره برشمرد و گفت: این دوره، سطح سلیقه‌ی هیات انتخاب از3 نفر بیشتر شد و تعداد بیشتری به عنوان هیات انتخاب آثار متنوعی را برگزیدند و همه‌ی این‌ها کمک کرد تا تئاتر ماه بیشتر بتواند اهدافش را در استان‌ها پی بگیرد.

وی بااشاره به آیین‌نامه‌ی انتخاب آثار در این دوره از جشنواره عنوان کرد: طبق آیین‌نامه‌ای که امسال منتشر شد، بعد از اعلام فراخوان و پذیرش متون، از هر استان 3متن در بخش تئاتر صحنه‌ای بزرگسال، 3طرح در بخش تئاتر خیابانی و یک متن در تئاتر کودک و نوجوان پذیرفته شد و با راهنمایی‌های کارشناسان اعزامی به استان‌ها در نهایت 2نمایش صحنه‌ای و 2نمایش خیابانی و همان یک نمایش کودک از هر استان به همایش منطقه‌ای جشنواره‌ی تئاتر ماه راه ‌یافت. در نهایت 15نمایش صحنه‌ای بزرگسال، 6 نمایش خیابانی و 4نمایش کودک و نوجوان از مجموع همایش‌های منطقه‌ای به جشنواره‌ی سراسری تئاتر ماه راه پیدا کرد. به علاوه‌ی این تعداد، از تهران نیز 6 نمایش بزرگسال، 2نمایش خیابانی و 3 نمایش کودک و نوجوان اضافه شد و در مجموع نهمین جشنواره‌ی سراسری تئاتر ماه با 36 گروه نمایشی کار خود را آغاز خواهد کرد.

قربانی از برگزاری برنامه‌های جانبی نظیر کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه عکس و پوستر از آثار نمایشی و اجرای تعزیه نام برد و گفت: برای اولین بار تمامی اعضای گروه‌های نمایشی از استان‌ها، مهمان حوزه هنری از روز اول تا روز آخر در جشنواره حضور خواهند داشت و از تمامی برنامه‌های حوزه هنری استفاده خواهند کرد.

وی همچنین در توضیح جدا شدن بخش تئاتر کودک از بخش بزرگسال توضیح داد: نمایش‌های کودک و نوجوان از 22تا 24مهرماه به صورت جداگانه اجرا خواهند شد و اختتامیه‌ی آن نیز به صورت مستقل، در روز بیست‌ و چهار مهر ماه برپا می‌شود.

رییس مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری از اختصاص مبلغ 90میلیون تومان برای کمک هزینه‌ی تولید نمایش‌ها و همچنین 80میلیون تومان برای جوایز جشنواره خبر داد.

وی افزود: نمایش‌های خیابانی جشنواره‌ی نهم علاوه بر حوزه هنری در خانه‌ی هنرمندان نیز اجرا خواهند داشت. همچنین امسال 4 نمایش از مرکز استیج ایران مهمان جشنواره ماه خواهد بود که این نمایش‌ها از طرف کانون پرورش فکری مورد قضاوت قرار خواهند گرفت و جوایزی نیز به این گروه‌ها تعلق می‌گیرد.

در پایان این نشست رحمت امینی گفت: سعی بر این است فراخوان جشنواره‌ی دهم در روز پایانی جشنواره نهم اعلام شود. در جشنواره دهم ابتدا تولید متن را با توجه به نگاه کارشناسی و حمایتی خود خواهیم داشت و سپس فرصت مناسب برای تولید اجراهای خوب فراهم خواهد بود. همچنین برای تثبیت گروه‌های نمایشی در مراکز استانی حوزه هنری تلاش ویژه خواهیم داشت.

گفتنی است نهمین جشنواره‌ی سراسری تئاتر ماه از 22تا 29 مهرماه سال جاری در تالارهای اندیشه، سوره و تماشاخانه‌های مهر و ماه در حوزه هنری برگزار می‌شود.