به گزارش هنرآنلاین ، این نشست شامگاه 15 مهرماه با حضور حمزه اولیازاده، علی فریدونی، مهدی منعم، رسول اولیازاده و علی آذرنیا کماری برگزار شد و به حضور عکاسان دوران جنگ تحمیلی در تمام عرصه‌های دفاع مقدس و نقش آنها در ثبت رویدادها و خاطرات آن دوران پرداخت.

رسول اولیا زاده ـ مدیر خانه عکاسان ایران ـ در آغاز این مراسم به تکامل و هویت یافتن عکاسی ایران همزمان با شکل‌گیری رویدادهای انقلاب اسلامی و پس از آن دوران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: تعداد کم روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی که تمام رویدادهای کشور را پوشش می‌دادند باعث شد تا با آغاز انقلاب خیلی‌ها به فعالیت در این حوزه بپردازند.

اولیازاده در ادامه به نقش آثار عکاسانی همچون اکبر ناظمی، علی فریدونی و ... در ماندگار شدن خاطرات آن دوران اشاره کرد و همچنین از هنرمندان دیگری چون بهمن جلالی و هادی شفاعیه که بعدها برای علمی‌تر و آکادمیک شدن عکاسی تلاش کرده بودند یاد کرد.

مدیر خانه عکاسان ایران به عکس‌های "احمد ناطقی" از بمباران حلبچه یا مجموعه آثاری که پس از جنگ توسط "مهدی منعم" از زندگی جانبازان جنگی و این اواخر مجروحان شیمیایی بمباران سردشت ثبت شده به عنوان نمونه‌هایی بی نظیر و ماندگار اشاره کرد.

اولیا زاده در پاسخ به سئوال علی آذرنیا که هر کدام از عکاسان جنگ با چه هدف و نیتی عکس گرفته‌اند ،گفت: وقتی عکس می‌گیرم به اثرش فکر نمی‌کنم. فقط عکس می‌گیرم تا آن لحظه و اتفاق را به بهترین وجه ثبت کنیم و افراد دیگری باید آن را نشان و بعد ادامه دهند.

او در بخشی دیگر از سخنانش به زود فراموش شدن برخی از این آثار و حوادث از خاطره‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: در هیروشیما هر سال برای همدردی با کسانی که هنوز آسیب‌های جنگ را به دوش می‌کشند مراسم ویژه‌ای برگزار می‌کنند، اما چرا برای فاجعه سردشت و حلبچه نباید چنین برنامه‌ریزی صورت بگیرد؟

اولیا زاده با اشاره به مجموعه عکس‌های "مهدی منعم" از واقعه سردشت گفت: منعم با این عکس‌ها خواست یادآوری کند که سی سال پیش فاجعه‌ای در سردشت اتفاق افتاده که هنوز هم افرادی بار آن را به دوش می‌کشند و هنوز مجروحان شیمیایی ما عذاب می‌کشند. ما آن را نشان می‌دهیم تا کسان دیگری باید برای آنها برنامه‌ریزی و هدایت عادلانه‌ای انجام دهند.

مهدی منعم نیز در تایید این سخنان عنوان کرد : این پروژه را به اصرار خودم و با هزینه شخصی انجام دادم تا رد پای هیچ حامی آن را خراب یا خدشه‌دار نکند.این کار برایم یک تعهد بود ، چرا که باور داشتم تاثیر گذار است.

او ادامه داد: این آثار نه برای آنهایی که جنگ‌ها را مدیریت کردند، بلکه به بازتاب آن اعتقاد داشتم و با این عکس‌ها می‌خواهم بگویم که تاریخ را اینگونه تکرار نکنیم.

بیست و ششمین پاتوق هنری خانه عکاسان ایران با نمایش عکس‌های "علی فریدونی" و تعریف خاطره‌های این عکاس از سی و سه ماه حضور داوطلبانه ومستمر او در جبهه‌های جنگ که نتیجه‌اش بیش از 20 هزار فریم عکس از اعزام رزمندگان به مناطق عملیاتی تا بازگشت رزمندگان به کشور را شامل می‌شود، ادامه یافت.

فریدونی دوران انقلاب و جنگ را برای عکاس‌هایی که بیشتر تجربی کار کرده بودند، مثل یک دانشگاه دانست و گفت: هنوز علی رغم تلاش کسانی مثل "سیف الله صمدیان" و انجمن حفظ آثار دفاع مقدس، بسیاری از این آثار جمع آوری نشده یا در شرایط خوبی نگهداری نمی‌شوند.

او همچنین به نمایشگاهی که چند سال پیش جمعی از عکاسان دوران جنگ برگزار کرده بودند و در آن برخی عکس‌ها برای نخستین بار نشان داده شده بود، اشاره کرد و گفت: خیلی از مردم و کسانی که این آثار را پیگیری می‌کنند گله داشتند که چرا این عکس‌ها این همه سال از دید آنها دور مانده است.

بخش دیگری از این پاتوق به نمایش تعداد دیگری از آثاراین عکاس از سه فراز دیگر از رویداد‌های دوران جنگ یعنی انفجار هواپیمای ربوده شده فرانسوی در مرداد 1363، هواپیما ربایی هواپیمای کویتی در آذر 1363 وهمچنین کشتار حجاج ایرانی در مکه مکرمه در مرداد 1366 اختصاص پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، کار خبری در تنها خبرگزاری رسمی کشور در آن سال‌ها (ایرنا) این فرصت را برای فریدونی فراهم کرد تا تجربیاتش از سفر به 27 کشور جهان و حتی همسفر بودن با شهیدانی مثل شهید مصطفی چمران یا جاوید الاثر "احمد کاظمی" و...خاطرات به یادماندنی و تاثیر گذاری داشته باشد که بازگو کردن و پخش سند آنها در نشست این هفته پاتوق هنری خانه عکاسان ایران برای شرکت کنندگان جذاب و تاثیر گذار بود.

خانه عکاسان ایران در ادامه فعالیت‌های خود برای برگزاری نمایشگاه‌های عکاسی، از روز شنبه - 15 مهر ماه - در گالری شماره 2 میزبان نمایشگاه گروهی عکس از حاشیه‌های برگزاری اجلاس سران جنبش غیر متعهدها در تهران است.

انتهای پیام/31