به گزارش خبرگزاری هنر آنلاین، "سعید جابری انصاری"‌ دبیر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی هنری به همراه اعضای این هیئت ‌با روسای اداره ارشاد اسلامی مشهد و همچنین مرتضی اسکافی، رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی مشهد مقدس و اعضای این اتحادیه این مرکز در مشهد مقدس دیدار کردند.

در ابتدای این نشست مرتضی اسکافی اظهار داشت: ما در زمینه صیانت از آثار فرهنگی، هنری و در راستای این امر، در خیابان سعدی مشهد یک میلیون لوح فشرده غیرمجاز جمع آوری کردیم و برای هر صنف متخلف پرونده‌هایی را در اتحادیه تشکیل دادیم که در نهایت می‌توان گفت فعالیت‌های مجموعه اتحادیه صیانت از آثار فرهنگی،هنری بوده است.

وی ضمن ارائه گزارشی مبسوط از فعالیت‌های این اتحادیه عنوان کرد: همچنین ما در راستای فرهنگ عرضه محصول مرغوب و مجاز جشنواره‌ای را در پارک ملت مشهد مقدس برگزار کردیم که در آن جشنواره علاوه بر عرضه محصولات فرهنگی مرغوب و مناسب کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای اعضاء در زمینه‌های صنفی، انتظامی و اعمال ماده 237 اتحادیه و صنف عرضه محصولات فرهنگی برگزار شد.

اسکافی اظهار کرد: امیدواریم با مساعدت ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی،هنری بتوانیم اتحادیه را به یک اتحادیه استانی ارتقاء دهیم تا در راستای عرضه محصولات فرهنگی بتوانیم خدمات رسانی بهتر داشته باشیم.

وی در بخشی دیگر از سخنانش اذعان کرد : در طی سال جاری ما 226 مورد بازدید انجام دادیم که89 مورد فروشگاه بدون مجوز بودند و در 107 مورد تخلیه صورت گرفت.

در ادامه این نشست جابری انصاری دبیر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری ضمن قدردانی از مدیر کل ارشاد استان خراسان رضوی، اظهار کرد: ضرورت تشکیل اتحادیه کشوری عرضه محصولات فرهنگی،هنری روز به روز محسوس تر می‌شود.

وی ادامه داد: به هر صورت موضوع جنگ نرم مقوله بسیار گسترده ای است که سهم هر یک از دستگاه‌ها برای مقابله با جنگ نرم نباید نادیده گرفته شود. در جنگ نرم هر یک از دستگاه‌ها نقش موثری در طراحی نقشه‌های عملیاتی در برابر مبارزه با دشمن دارند.

جابری انصاری ادامه داد: قانون اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قوانین دیگر همانند آیین‌نامه ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال قید شده است،باید افراد فعال در حوزه فرهنگی باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز اخذ نمایند و قانون مکلف کرده است که اتحادیه‌ها باید واحدهای صنفی فعال در حوزه فرهنگی هنری را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کنند تا مجوز اخذ نمایند.

دبیر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی، هنری به عرضه نامناسب و غیر مجاز محصولات رایانه ای اشاره و تصریح کرد: قانون باید راهگشای این مقوله قرار گیرد، ما باید توجه ویژه‌ای به محصولات رایانه‌ای داشته باشیم.

جابری انصاری همچنین در بخش دیگر از سخنانش به چگونگی بازرسی‌ها اشاره کرد و گفت: باید دقت و ظرافت در بازرسی‌ها وجود داشته باشد متاسفانه در شهر مشهد باخبر شدیم که 4 روز پیش از ورود تیم بازرسی ما، به مراکز اطلاع رسانی شده بود ما با کسانی طرف هستیم که حرفه‌ای و هم هوشمند هستند.

وی در ادامه به اهمیت شهرهای مذهبی کشور اشاره کرد و گفت: ما در مدت زمان دو ساعت طرح قم و در اطراف حرم حضرت معصومه(س) لوح‌های فشرده مستهجن و مبتذل بسیاری را کشف کردیم که این خواست مراجع عظام و همه دلسوزان نظام است که خواستار پاکسازی مراکز عرضه محصولات غیر مجاز می‌باشند،ما اجازه نخواهیم داد در شهرهای مذهبی به هیچ عنوان چنین اتفاقی هایی ادامه یابد.

دبیر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی ،هنری گفت: تکلیف ما نظارت است در تهران طی 4 روز 40 هزار لوح فشرده که اخیراً به صورت غیرقانونی توزیع شده بود جمع آوری شد و این آمار بسیار تکان دهنده ای است. وزارت بازرگانی بر اساس قانون اشاره شده می‌بایست صنوفی را که باید عرضه کننده محصولات فرهنگی و هنری باشند به ما معرفی کند.

جابری انصاری ادامه داد: در خصوص نظارت هم باید نمایندگانی از صنف، ناجا و کارشناس وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در محل حاضر شوند دبیر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی،هنری عنوان کرد: در بازرسی‌هایی که انجام دادیم چندین واحد صنفی متخلف از ما به خاطر نحوه برخورد و بازرسی‌ها تشکر کردند و 53 هزار لوح فشرده غیر مجاز و تعداد زیادی نماد های شیطان پرستی را تحویل پلیس امنیت و اطلاعات مشهد دادیم.

وی در ادامه افزود: در بازرسی‌ها و بازدیدها، برخورد های چکشی و ضربتی کمکی به پیشبرد و ارتقاء اهداف مورد نظر عرضه مجاز محصولات فرهنگی و هنری نمی‌کند، فروشندگان الواح فشرده نیز نباید مغایر با شئونات اسلامی کار کنند. ما حتی در مشهد با خرازی‌ها و قفل سازی‌هایی مواجه شدیم که محصولات فرهنگی و هنری را عرضه می‌کردند.

جابری انصاری با بیان این که 80 درصد آثار جمع آوری شده توسط تیم بازرسی ستاد حمایت و صیانت کپی و غیر اصل بودن عنوان کرد: باید بند دیگری در پروانه‌های کسب اضافه شود که به عنوان مثال تکثیر غیر مجاز یک اثر باعث لغو پروانه کسب خاطی شود، همچنین ممنوعیت فروش آثاری که مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ندارند در آن درج شود.

وی با اشاره به قیمت گران برخی محصولات فرهنگی عنوان کرد: وقتی که قیمت یک لوح مجوزدار در حوزه فیلم یا بازی رایانه‌ای از 3000 هزار شروع و به عددی در سقف 4 تا 5 هزار تومان برسد طبعا اغلب مردم به سراغ محصول غیر اصل میروندوبنده اعتقاد دارم که قیمت‌ها کذایی و گران است و برای تعدیل قیمت باید مطالبات جدیدی صورت گیرد.

دبیر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری همچنین به تولید و عرضه بازیهای رایانه ای اشاره و اذعان کرد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌بایست ساز و کار دقیقی برای اطلاع رسانی در این حوزه به مردم و عرضه کننده این نوع محصولات از طریق فرهنگ‌سازی داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: خوشبختانه با مساعدت دادستان محترم تهران، دادسرای فرهنگ و رسانه در استان تهران تشکیل شده است که کمک‌های شایانی به حوزه فرهنگ داشته است و امیدواریم شعبه‌ایی در کل کشور نیز با این موضوع دایر شود.

دبیر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری اضافه کرد: اعضای ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی اگر شرایط حضور در استانها و شهرستانها برایشان آماده شود در هر ماه بازرسی های فراوانی را انجام خواهند داد. امیدواریم با تشکیل یک اتحادیه کشوری در زمینه عرضه محصولات فرهنگی که نیاز آن ضروری به نظر می‌رسد آینده روشنی را برای این عرصه پیش بینی کرد وی در ادامه افزود : به طور خلاصه باید به چهار مقوله توجه جدی کنیم اول اینکه ما در حوزه نظام صنفی باید وظایفی را تعریف و تعیین کنیم، همچنین قیمت‌ها مناسب با شرایط اقلیمی شود، دیگر آنکه اتحادیه صنفی کشوری تشکیل شود. نیروی انتظامی واقعاً دلسوزانه به عرصه فرهنگ توجه دارد و ما تعامل خوبی با ایشان و پلیس امنیت ناجا داریم قطعاً از پتانسیل‌های علمی موجود در نیروی مقاومت بسیج و سپاه پاسداران نیز می‌بایست بهره برد.

این گزارش حاکی است دبیر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری محمد رمضانپور، معاون اجرایی ملکی رییس مرکز بازرسی ستاد پس از این دیدار به همراه هیئت همراه از سینما هویزه بازدید کردند و با کریمی رییس سینما هویزه نیز به گفت‌وگو پرداختند.

جابری انصاری در حین بازدید از سینما هویزه اذعان کرد: ساختن چنین پردیس‌های سینمایی در استانها بسیار حائز اهمیت است و باید از مسئولین سینمایی کشور تقدیر و تشکر کرد بهتر است ساخت چنین پردیس‌هایی در سایر استان‌ها نیز الگو قرار داده شود به خصوص در مناطق محروم که موجب امیدواری مردم و نشاط آنها می‌شود.

پردیس سینمایی هویزه با همکاری سینما شهر در طی 15 ماه و با هزینه 7 میلیاردی بنا شده که تا یک ماه آینده در گالری این سینما ، اکسپو نقاشی نیز بر پا خواهد شد.

پایان پیام/