ناصر نظر، سرپرست ارکستر کودکان پارس در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین در پاسخ به این پرسش که بسیاری از کارشناسان معتقدند که شیوه موسیقی ارف یک شیوه آلمانی است و چرا برای به روز شدن آن اقدامی صورت نگرفته است، گفت: من با این نظر مخالف هستم؛ زیرا اقدامات مثبتی در جهت به روز شدن این موسیقی انجام شده است.همچنین این شیوه از نظر آموزشی بسیار تغییر کرده است. در کشور ما فقط از اسم ارف استفاده می‌کنند؛ در صورتیکه قطعات تغییر کرده است و محتوای آموزشی این شیوه کاملا به روز شده است.

سرپرست ارکستر کودکان پارس در ادامه افزود: ما به احترام بنیانگذار این شیوه از اسم ارف استفاده می‌کنیم؛ در صورتیکه از نظر محتوای آموزشی از نشانه‌های فرهنگی خودمان استفاده می‌کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: به طور مثال اسم خیلی از آموزشگاه‌ها ارف است؛ در صورتیکه آموزش مقدماتی به وسیله بازی و نغمه‌های ایرانی است و اصلا روش ما منطبق با روشی که در اتریش تدریس می‌شود ،نیست؛تمام تلاش ما این است که کودکان را با فرهنگ ایرانی آشنا کنیم.

ناصر نظر در پاسخ به این پرسش که بهترین سن برای یادگیری موسیقی چه سنی است،گفت:بهترین سن برای یادگیری موسیقی کودک بین سنین سه تا 12 سال است و ما برای آموزش کودکان را به چهار گروه تقسیم می‌کنیم. براساس تجربه کاری دراین زمینه به این نتیجه رسیدم که کودکان از سه سالگی پذیرای موسیقی هستند؛ البته ما از کودکان سه ساله تست می‌گیریم؛ زیرا برخی از آنها مشکلاتی دارند که نمی‌توانند پذیرای دروس آموزشی باشند.

مدیر آموزشگاه پارس در ادامه در پاسخ به این پرسش که یکی از اهداف آموزش موسیقی کودک تربیت کودک و یادگیری مناسبات اجتماعی است آیا در روش ارف این مقوله انجام می‌شود، گفت: در روش ارف به تربیت کودک بسیار توجه شده است و موسیقی برای کودک دارای جنبه‌های مثبت و فواید بسیاری از نظر زیبایی شناختی، موسیقی درمانی و موسیقی روان شناختی کودک است. همچنین موسیقی به شرط آنکه درست تدریس شود، باعث ایجاد روحیه، تقویت اعتماد به نفس، ایجاد نظم اجتماعی و تقویت حافظه می‌شود.

پایان پیام/46