گلناز گلشن، طراح لباس تئاتر و مدرس دانشگاه هنر تهران درباره تغییر مد فصل پاییز به خبرنگار مد ولباس هنرآنلاین گفت: وضعیت نا به سامان نساجی ها یکی از مهمترین عناصری است که باعث شده است نتوانیم به موقع نیاز فصل را تولید و به بازار عرضه کنیم چرا که وقتی پارچه مناسب فصل پاییز در بازار موجود نیست قطعا نمی توان انتظار لباس های منطبق بر زمان را داشت.

وی در ادامه افزود: همین حالا در کشورهای دیگر برنامه لباس های پاییز و حراج فعال است در حالیکه ما هنوز در ویترین های شهر شاهد لباس های تابستانه هستیم و این روند سال هاست که ادامه دارد به نحوی که همواره بعد از لباس تابستانی شاهد حضور لباس زمستانی هستیم و بالعکس. یعنی در این میانه برخی از فصول نادیده گرفته می شوند.

گلشن تاکید کرد: برآورده کردن پوشاک مد جامعه بر اساس فصل، نیازمند برنامه ریزی، صرف بودجه و صد البته حمایت درست از تولیدکنندگان است.

وی توضیح داد: وقتی شرایط به نحوی است که واردات بسیار مقرون به صرفه تر از تولید است نمی توان انتظار داشت که این بخش بتواند به رقابت بپردازد.

مدرس دانشگاه هنر تهران ادامه داد: نباید سعی کنیم که هنر دیگر کشورها را نادیده بگیریم بلکه باید به مساله تبادل فرهنگی توجه داشته باشیم چرا که مد و لباس در کشور ما پیشینه علمی چندانی ندارد و به جز لباس های سنتی که هر کدام متعلق به دوره های گذشته هستند کار فرهنگی و پژوهشی خاصی در این حوزه صورت نگرفته است لذا باید از تجربیات دیگر کشورها در جهت منافع و فرهنگ خود بهره برداری کنیم.

گلشن تصریح کرد: باید بتوانیم ابتدا علم روز دنیا را در این مورد بشناسیم و سپس با تحلیل درست و برداشت های به موقع تبادل فرهنگی را رعایت کنیم به نحوی که بخش هایی از مد علمی را که با فرهنگ، اصالت و دیدگاه های مذهبی و اجتماعی ما همخوانی دارند استفاده کنیم.

وی افزود: نباید مد کشور را به عنوان تافته جدا بافته معرفی کنیم چرا که در عرصه ای مانند مد و لباس تبادل هنر و فرهنگ انکار ناپذیر است اما با قدرتمند کار کردن می توان در این حوزه موفق بود و این قدرتمندی با حذف امکانپذیر نیست.

مدرس دانشگاه هنر تهران درباره تفاوت آموزش در کشور بیان کرد: هنوز در ایران نتوانسته ایم تحصیلاتی منطبق بر علم مد داشته باشیم و به همین خاطر خروجی خوبی نیز در این زمینه نداری لذا معتقدم ابتدا نیازمند فرهنگسازی و ایجاد زیرساخت های مناسب هستیم.

انتهای پیام/61