به گزارش هنر آنلاین،مدیرعامل مرکز گسترش و سینمای مستند تجربی و دبیر ششمین جشنواره بین‌المللی سینما «حقیقت» درفاصله‌ی یک ماه به برگزاری جشنواره‌ از جزییات آن سخن گفت و به سوالات اهالی رسانه پاسخ داد.

شفیع آقامحمدیان درباره‌ی روند برگزاری این دوره از جشنواره‌ی سینما حقیقت گفت: امسال در بخش داخلی همانطور که در بروشورها اعلام شده، حدود 950 فیلم مورد بازبینی هیات انتخاب قرار گرفته است اما در این میان باید به این نکته اشاره کرد که فیلم‌های بخش‌های ویژه مانند مرور برترین‌های جشنواره‌های مختلف و غیره مورد بازبینی هیات انتخاب قرار نمی‌گیرند و بنابراین تعداد فیلم‌های حاضر در جشنواره بیش از 950 عدد است.

وی به دو مورد از این گونه فیلم‌ها اشاره و عنوان کرد: در بخش بین‌الملل ما یک بزرگداشت از کارگردان و مستند ساز فرانسوی به نام کریس مارکر که چندی پیش از دنیا رفت خواهیم داشت و بخشی از فیلم‌های این هنرمند در جشنواره به نمایش درمی آید. البته قصد داریم چشم اندازی از سینمای مستند کشور چک را در جشنواره داشته باشیم اما امیدواریم بخش‌های این چنینی با مشکلاتی مانند سال قبل روبرو نشود.

شفیع آقا محمدیان درباره‌ی مشکلات حضور فیلم‌های خارجی یادآور شد: سال قبل به دلیل نوع برخورد غربی‌ها با جشنواره دچار مشکل شدیم و آنها علیه جشنواره سینما حقیقت جو سازی و آن را تحریم کردند. اما امسال خدا را شکر با مشکل عمده‌ای برای تحریم یا مقابله با جشنواره روبرو نشده‌ایم ضمن آنکه، جشنواره‌ی ایدفا که سال قبل شروع کننده‌ی تحریم جشنواره سینما حقیقت بود، امسال مستند "ثانیه‌های سربی" مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را در بخش مسابقه پذیرفته است.

وی ادامه داد: اگر شرایط به همین گونه پیش برود ما تلاش خواهیم کرد در بخش بازار جشنواره «ایدفا» هم حضور داشته باشیم تا فیلم‌های مرکز گسترش در این بخش هم عرضه شود. ضمن آنکه ما چندی پیش با جشنواره‌ی تونس که یکی از بزرگترین جشنواره‌های مستند آفریقا است وارد مذاکره شدیم تا به این جشنواره فیلم ارسال کنیم. در این زمینه سعی داریم یک خبرنگار هم به این جشنواره بفرستیم، البته تمام این مسائل منوط به وجود نیامدن مشکلات خاص است.

آقامحمدیان در بخش دیگری از سخنانش به کارگاه‌های آموزشی در طول جشنواره‌ی حقیقت و همچنین اضافه شدن سینما «عصر جدید» علاوه بر سینما «فلسطین» به سینماهای نمایش‌دهنده‌ی جشنواره اشاره کرد و گفت: ما در طول جشنواره چهار سری کارگاه آموزشی برای علاقه‌مندان پیش بینی کرده‌ایم که یکی از آنها مربوط به آرنو کریمر استاد دانشگاه از اتریش است که در 10 جلسه برگزار می‌شود، ضمن آنکه ما در تلاشیم تا از هفتاد فیلمساز،‌ مهمان و اساتید دانشگاه خارج از کشور برای حضور در جشنواره سینما حقیقت دعوت کنیم که برای حضور 50 تن از آنها برنامه‌ریزی جدی داریم.

دبیر جشنواره سینما حقیقت درباره اضافه شدن سینما «عصر جدید» برای نمایش فیلم‌ها هم بیان کرد: به دلیل افزایش تعداد سانس‌های نمایش فیلم، لازم دیدیم سینما عصر جدید را به سینما فلسطین اضافه کنیم که تا کنون اضافه شدن دو سالن این سینما برای نمایش فیلم‌ها قطعی است. اکنون در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم سالن سوم را هم برای نمایش فیلم‌ها در اختیار بگیریم.

حسین خورشیدی ـ معاون فرهنگی مرکز گسترش سینما مستند و تجربی ـ هم این دوره از جشنواره سینما حقیقت را رنگین کمانی از فیلم‌های تولید شده دانست و بیان کرد: معتقدم این دوره از جشنواره دوره خاطره انگیز خواهد بود، چرا که تنوع فیلم‌ها در بخش‌های مسابقه و جنبی باعث شده است مجبور باشیم 300 سانس نمایش فیلم برنامه ریزی کنیم ما در این 300 سانس تلاش کرده‌ایم که طیف‌های مختلف فکری و گونه‌های مختلف مستند را بگنجانیم، ضمن آنکه تلاش کرده‌ایم در بخش ویژه‌ای به نام "دریچه خاطره" بر 10 سال فعالیت مرکز گسترش تمرکز کرده و 100 فیلم در این زمینه نمایش دهیم.

خورشیدی در ادامه سخنانش با درخواست از جوانان شهرستانی برای مشارکت بیشتر در جشنواره سینما حقیقت عنوان کرد: ما از جوانان شهرستانی می‌خواهیم که در این جشنواره بیشتر مشارکت کنند و از مسئولین هم درخواست داریم که به دلیل اختلافات شرایطی را به وجود نیاورند که فیلمسازان شهرستانی نتوانند در چنین جشنواره‌هایی حاضر شوند.

معاون فرهنگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پایان سخنانش درباره بخش‌های مستند ورزشی و علمی هم خاطر نشان کرد: علی رغم آنکه دو سال است بخش فیلم‌های ورزشی و علمی در جشنواره سینما حقیقت گنجانده شده است اما تعداد فیلم‌ها به حد نصابی که این دو بخش بتوانند جایزه ویژه خود را داشته باشند نمی‌رسد و این برایمان جای تاسف دارد و امیدواریم مستند سازان به این دو مقوله نیز توجهی جدی نشان بدهند.

در بخش دیگر این نشست خبرنگاران سوالات خود را از شفیع آقا محمدیان و حسین خورشیدی مطرح کردند.

آقا محمدیان در پاسخ به سوالی درباره تعداد فیلم‌های رسیده پیرامون زلزله آذربایجان شرقی گفت:‌ پس از وقوع زلزله ما بلافاصله اعلام کردیم که فیلم سازان سه استان آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل اگر بخواهند فیلمی درباره این واقعه بسازند ما از آنها حمایت می‌کنیم. اکنون تعداد فیلم‌های رسیده به این بخش به اندازه‌ای هست که برای آن بخش جداگانه‌ای ترتیب داده‌ایم، ضمن آنکه با توجه به فیلم‌های رسیده تا امروز ما شش سانس برای نمایش این فیلم‌ها در نظر گرفته‌ایم. البته هنوز تا 15 مهرماه برای ارسال این فیلم‌ها زمان باقی است.

وی تصریح کرد: این را هم باید بگویم که از میان فیلم‌های ساخته شده حداقل پنج فیلم با حمایت مرکز گسترش ساخته شده است و تعدادی از فیلم‌ها هم درخواست خرید از سوی مرکز را دارند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه آیا در این دوره از جشنواره از فیلم‌های سیاسی حمایت ویژه نمی‌شود بیان کرد: حمایت ویژه ما از موضوعاتی برای این است که جریان‌سازی میان فیلمسازان انجام دهیم ، در واقع ما این حمایت‌های ویژه را در یک سال برنامه ریزی می‌کنیم. سال قبل نگاه ویژه جشنواره سینما حقیقت به بخش فیلم‌های سیاسی بود و امسال شاهد خواهیم بود که در میان آثار رسیده، جریانی از فیلم‌های سیاسی خوب ساخته شده است به عنوان مثال ما در بخش فیلم‌های سیاسی یک فیلم خوب درباره‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی داشتیم که در جشنواره حضور دارد، همچنین مستندی درباره‌ی مسایل کشمیر سال قبل کلید زده شده بود که حدود یک هفته قبل به مرکز تحویل داده شد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینما مستد و تجربی افزود:‌ البته ما امسال هم از تعدادی فیلم‌های سیاسی حمایت کرده‌ایم به عنوان مثال ما برای ساخت مستندهایی از اتفاقاتی که در "میانمار" افتاد با سه گروه از فیلمسازان قرار داد بسته‌ایم که دو گروه از آنها با مشکلات فراوان به این کشور اعزام شده‌اند. ضمن آنکه به دوستان گفته‌ایم که اگر در چنین زمینه‌هایی فیلمی داشته باشند حاضریم بدون بازبینی در هیات انتخاب در جشنواره به نمایش درآید که البته به دلیل شرایط بسیار سخت ساختن چنین مستندهایی بعید است که فیلمی به دستمان برسد.

آقامحمدیان همچنین در پاسخ به سوالی درباره ساخت مستند پیرامون شهرزاد میرقلی خان ایرانی که با اتهامات واهی در زندان‌های آمریکا حبس بوده و چندی قبل آزاد شد بیان کرد: ما اعلام کردیم که اگر کسی درباره این موضوع طرحی داشته باشد، می‌پذیریم. این موضوع برای ما اهمیت فراوانی دارد چرا که از سویی آمریکا به دلیل آنچه مسائل حقوق بشری می خواند به ایران فشار می‌آورد و از سوی دیگر خودش حقوق بشر را نقض می‌کند. متاسفانه تا کنون طرحی از سوی فیلمسازان در این زمینه به ما ارائه نشده است و ما خودمان مستقیما با دو تهیه کننده وارد مذاکره شده‌ایم تا آنها طرح‌شان را به ما بدهند از همین جا اعلام می‌کنیم اگر کسی طرح مناسبی داشته باشد آن را مطالعه و بررسی می‌کنیم.

براساس بروشورهایی که در اختیار خبرنگاران گذاشته شده است ششمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت 13 تا 20 آبان ماه در سینما فلسطین و سینما عصر جدید تهران با شعار «حقیقت شاهین عدالت» برگزار خواهد شد.

این جشنواره در بخش اصلی مسابقه ملی دارای زیر مجموعه‌های بخش آزاد، بخش مسابقه گونه‌های موضوعی (قوم شناسی،‌ جنگ‌،سیاسی‌،تاریخی‌،علمی و...)، بخش مسابقه نگین درخشان (ویژه مستندهای مرتبط با بوم زیست خلیج فارس)، بخش ویژه مسابقه آثار مستندهای اقتصادی با محوریت توجه به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی‌ برگزار می‌شود.

همچنین در این بروشور از بخش‌های زلزله آذربایجان ‌، قاب نو (شامل فیلم‌های مستند برگزیده مستند سازان استان‌های ساحلی شمال ‌، خوزستان و کرمان )‌، قاب ستاره و قاب یادگار (گزیده آثار دو مستند ساز با تجربه و پیشکسوت، بخش قاب گل(نمایش آثار برتر دوره پنجم جشنواره سینما حقیقت) و بخش دامنه (نمایش آثار برگزیده سومین دوره جایزه بزرگ شهید آوینی و هفتمین جشنواره مستند فیلم رضوی) و بخش ویژه نمایش مستندی از واکنش اهالی سینما نسبت به هتک حرمت به پیامبر(ص)( با حضور بیش از 100 فیلم ساز که هر کدام به مدت یک دقیقه اقدام توهین پیامبر اسلام را محکوم کرده‌اند) نام برده شده است.

در بخش بین الملل این بروشور هم اعلام شده است که 350 اثر مستند از 53 کشور جهان به این دوره از جشنواره رسیده است.

همچنین هیات انتخاب بخش بین الملل جشنواره سینما حقیقت قرار است با ترکیب محمد صدری‌(مدیر فرهنگی و تهیه کننده)،‌سهیل کریمی(مستندساز)، محمود عبدالهی( مدیر فرهنگی) محمد مهدی یادگاری(کارشناس تامین برنامه خارجی سیما) و شیرین نادری(مدیر امور بین الملل مرکز) فیلم‌ها را در سه بخش مسابقه بین الملل ،‌ مسابقه بخش ویژه بیداری اسلامی و بخش جنبی بین المللی ( شامل مستند پرتره،‌ مستندهای درباره طبیعت‌ و... ) انتخاب کنند.

در بخش جنبی جشنواره هم مرکز گسترش سینما مستند و تجربی چهار کارگاه را برنامه ریزی کرده است که 13 آبان ماه کارگاه زیبا شناسی هنر در قاب تصویر مستند(اساتید: دکتر ابراهیم دینانی ‌، دکتر الستی)،‌14 آبان ماه: مستند علمی و صنعتی (اساتید: جواد شمقدری‌،اکبر عالمی)، 15 آبان ماه: قوم شناسی و معنویت در مستند سازی(اساتید: دکتر پدرام خسرونژاد‌، فرهاد ورهرام)،‌ 16 تا 20 آبان ماه: فیلمنامه فیلم مستند(استاد: آرنوکریمراز اتریش) برگزار می‌شود.

به طور کلی براساس این گزارش می‌توان گفت تعداد کل فیلم‌های رسیده به دبیرخانه این دوره از جشنواره 950 فیلم بوده است که فیلم‌های بخش‌های مانند زلزله آذربایجان در این میان محسوب نشده است.

از میان این تعداد اثر 21 درصد آثار در بخش دولتی و 79 درصد (755 فیلم) در بخش خصوصی تولید شده‌اند.همچنین می‌توان گفت تهران با 393 فیلم بیشترین مشارکت در جشنواره و پس از آن اصفهان با 39 ‌، قم با 25 ‌، کرمان و همدان با 18 فیلم بیشترین مشارکت را در جشنواره سینما حقیقت داشتند.

پایان پیام/