سید احمد میرعلایی تا قبل از اینکه مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی شود جز تهیه کنندگانی بود که خبرنگاران همیشه می توانستند برای پاسخ به هر سئوالی روی او حساب کنند، اما از وقتی مسئولیت فارابی را پذیرفت دیگر پیدا کردنش به این سادگی ها نبود و بدون اغراق به جز نشست های خبری که به عنوان دبیر جشنواره کودک و مدیر فارابی گذاشت گفت و گوی اختصاصی با او در مطبوعات درج نشد.

خبرنگار هنرآنلاین با پگیری های مکرر سرانجام توانست در بنیاد سینمایی در وقت اندکی که داشت سئوالاتش را بپرسد: سید احمد میرعلایی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی درباره سیاست های فارابی در جهت حمایت از تولید فیلمها و اولویتها در این موضوع گفت: مهم ترین اولویت فیلم نامه خوب و کامل است و باید این فیلم نامه ها از مضون ارزشی برخوردار باشند . وجود این المان ها در کنار بهره گیری از عنصر جذابیت می تواند باعث تولید یک فیلم ارزشمند شود . اگر این ویژگی ها در فیلمی وجود نداشته باشد فیلم برای اکرانش دچار مشکل می شود.

او ادامه داد: مهم ترین مشکل سینمای ما کمبود فیلم های جذاب است و تلاش کرده ایم از فیلم نامه نویسان سینمای ایران بخواهیم که در حین نوشتن فیلم نامه به این ویژگی ها توجه داشته باشند . اگر این ویژگی ها در فیلم های ایرانی مورد استفاده قرار نگیرد . فیلم ها مخاطبی ندارند و سینما هم بدون مخاطب محلی از اعراب ندارد . فیلم سازان ما باید توجه داشته باشند درارائه جذابیت نباید به سطحی نگری بپردازند. هرچند رعایت این کار دشوار است اما غیر ممکن نیست.

وی در مورد رویکرد فارابی به تولید فیلم های فاخر گفت : اگر فیلم نامه خوبی در حوزه فیلم های فاخر وجود داشته باشد از تولیدش حمایت می کنیم . البته باید هزینه تولید این فیلمها معقول و مناسب باشد . در سال جاری هم تعدادی فیلم در این حوزه مثل استرداد ، عقاب صحرا و ... تولید کرده ایم.

میرعلایی در مورد این پرسش که تولید فیلم "تنهایی پر هیاهو" نوشته تهمینه میلانی در رده فیلمهای فاخر دفاع مقدسی از نظر بنیاد سینمایی فارابی قرار دارد و چه حمایتی از تولید این فیلم انجام می شود عنوان کرد : هنوز فیلم نامه کامل شده تنهایی پر هیاهو به ما ارائه نشده است تا در این مورد تصمیم گیری قطعی کنیم .اما به طور حتم این فیلم اثری ارزشی و خوبی خواهد بود و از آن حمایت خواهیم کرد . بر طبق صحبت های تهمینه میلانی، می توانیم به ساخت یک فیلم ارزشمند درحوزه سینای دفاع مقدس امیدوار باشیم .

این دبیر جشنواره در باره عدم وجود شوراهای تخصصی در حوزه سینمای کودک افزود : این شورا در قالب نام شورای فرهنگی در حال فعالیت است و همیشه به فعالیتش ادامه داده است ، حتی کارشناسان مختلفی درحوزه سینما و غیر سینما مثل روان پزشکان در این شورا فعالیت می کنند وبا نگاه تخصصی نواقص فیلم نامه ها را به نویسندگانشان اعلام می کنند و خوشبختانه از سال قبل تا به امروز بیش از 16 فیلم کودک تولید شده است که یک رقم امیدوار کننده است.

سید احمد میراعلایی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر جشنواره بیست و ششم فجر در پایان درباره توجه فارابی با توجه به شعار جشنواره امسال مبنی بر ایجاد نشاط در کودکان گفت : یکی از ویژگی های مهم هر فیلمی در ژانر کودک داشتن ویژگی هایی است که باعث ایجاد شادی و نشاط در کودکان بشود . نام جشنواره هم از جشن و شادی می آید و لازمه برگزاریش وجود برنامه هایی است که باعث شادی کودکان بشود