به گزارش خبرنگار هنر آنلاین، جشنواره های فیلم موضوعی همیشه محلی برای برجسته کردن موضوعاتی بوده که جشنواره به نام آنها برگزار می شود و در یک بازه زمانی کوتاه،آثار فراوانی را نمایش می دهد تا زوایای مختلف موضوع خود را برای بینندگان نمایش دهد.اما سوال اصلی اینجا است که برگزاری یک جشنواره موضوعی تا چه حد موثر است و این جشنواره های ریز و درشت تا چه اندازه ای توانسته اند در ارتقای سینما ایران موثر باشند؟

خبرنگار هنر آنلاین برای فهمیدن این موضوع سراغ چند نفر از اهالی سینما رفت تا نظرات آنان را در مورد جشنواره های موضوعی متنوع سینمای ایران بپرسد.

فرحبخش: به جای جشنواره موضوعی ،فیلم بسازید

محمد حسین فرحبخش تهیه کننده و کارگردان با سابقه سینما مخالف برگذاری جشنواره های موضوعی است و می گوید:به نظر من باید تمام جشنواره ها یک جا جمع شوند و همه فیلمها در جشنواره فیلم فجر به نمایش در بیاید.

وی افزود:متاسفانه برای عده ای رانتهای به خصوصی وجود دارد و عده ای برای خرج کردن پول این رانتها جشنواره موضوعی برگزار می کنند اما اگر به جای جشنواره،با پول آن فیلمهایی در همان زمینه ها ساخته شود،بسیار مفیدتر و موثرتر خواهد بود.

فرحبخش تصریح کرد:پول سینما باید خرج اهالی سینما شود و بریز و بپاشهایی که به اسم جشنواره انجام می شود هیچ توجیهی ندارد.باید فیلم و سالن ساخته شود تا سینما به خوبی بین مردم گسترش پیدا کند و برگزاری جشنواره های متنوع موضوعی دردی از کسی دوا نمی کند.

اطیابی:بعضی جشنواره های موضوعی خوب هستند ولی می توان هشت تای آنها را یکی کرد

مسعود اطیابی کارگردان،تهیه کننده و مدیر تولید سینمای ایران در این مورد می گوید:همه جشنواره های موضوعی خوب نیستند اما دو جشنواره فیلم کودک و نوجوان و مقاومت و دفاع مقدس نه تنها خوبند بلکه جشنواره هایی است که باید برگزار شوند.

اطیابی افزود:در حوزه های کودک و دفاع مقدس نیازهایی وجود دارد که باید مرتفع شود و لزوم خط دادن به آثار سینمایی و جریانسازی در این دو حوزه لزوم برگزاری این دو جشنواره موضوعی را پر رنگتر می کند.

او با تاکید براهمیت جشنواره های موضوعی در سراسر جهان گفت:در آلمان در کنار جشنواره برلین که اصلی ترین جشنواره فیلم این کشور است،در طول سال جشنواره های زیادی برگزار می شود که شاخه های مختلف نیازهای فرهنگی این کشور را پاسخ می دهد.دو جشنواره فیلم کودک و مقاومت هم از این دسته جشنواره ها هستند و به نظر من برگزاری آنها برای کشور لازمند.

اما اطیابی هم زیاد بودن جشنواره های موضوعی را تایید می کند و می گوید:بسیاری از جشنواره های موضوعی هستند که فایده ای ندارند می توان هشت تای آنها را در قالب یک جشنواره برگزار کرد.بعضی از این جشنواره ها به قدری بد هستند که آبروی جشنواره های خوب را هم می برند و برگزاری آنها بیش از یک یا دو دوره هم طول نمی کشد.به نظرم باید بعضی از این جشنواره ها را یک کاسه کرد یا نهایتا جشنواره موضوعی در یک دوره برگزار کرد تا با کش دادن بیهوده جشنواره،کیفیت آن هم از بین نرود و موضوع اصلی لوث نشود.

فروزش:جشنواره های موضوعی به شرط همراهی مردم مفید است

ابراهیم فروزش کارگردان با سابقه سینمای کودک است که درباره جشنواره های موضوعی می گوید:در بعضی نقاط دنیا برای یک سال عنوانی معرفی می کنند و خود جشنواره را با رویکرد آن عنوان برگزار می کنند مثل جشنواره فیلم توکیو که هر سال با عنوان خاصی برگزار می شود و سویه فیلمهای جشنواره به سمت این موضوع متمایل است و به نظرم بهترین روش برگزلری جشنواره موضوعی همین است.

این کارگردان در ادامه افزود:هر رویداد فرهنگی هنری که برگزار می شود کارکردهای مختلفی مانند تلاش برای تولیدات بیشتر،بررسی کارنامه همه تولیدات با موضوعات خاص و نکاهی به گذشته برای درس گرفتن در آینده را دارد.در کشورهای اروپایی به هر بهانه ای جشنواره برگزار می شود ولی مهمترین نکته در این میان برای آنها حضور مردم است که باید ما هم در ایران به این بخش توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی افزود:من موافق جشنواره های موضوعی هستم و عقده دارم به جز سینما،این جشنواره های باید در زمینه هایی مثل تئاتر و هنرهای تجسمی هم برگزار شود اما به شرطی که مردم در این جشنواره ها شرکت کنند تا فعالیتهای یک ساله هنرمندان را ببینند و کارکرد هنری واقعی جشنواره در این میان مشخص شود.

فروزش با مثال زدن جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان به عنوان یک جشنواره موضوعی گفت:ما کشور جوانی از لحاظ سنی هستیم و جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان می تواند ضمن تامین خوراک سنی این قشر سنی،به مقوله مهم آموزش نامحسوس کودکان بپردازد.حضور آثار شاخص کودک و نوجوان از کشورهای دیگر در این جشنواره هم از ویژگی های این جشنواره است که فرصت خوبی را بری تبادل تجربه بین فیلمسازان داخلی و خارجی به وجود می آورد.

وی افزود: نباید از یاد برد که تاثیر کمی و کیفی این جشنواره در ادامه حیات سینمای کودک موثر است و این جشنواره است که چراغ سینمای کودک را روشن نگاه می دارد.ولی باید در کنار این جشنواره به مقوله اکران هم در سینمای کودک پرداخت تا این سینما به جایگاه واقعی خود برسد.

در مجموع چنین به نظر می رسد که جشنواره های موضوعی بیشتر به عنوان جشنواره های بی کیفیت در میان سینماگران مطرح هستند که اثر ندانی نمی توانند در سینما داشته باشند اما همه بر این نکته متفق بودند که کم کردن تعداد این جشنواره ها در کنار افزایش کیفیتشان می تواند جشنواره های موضوعی را به جایگاه واقعی خود برساند.

پایان پیام/