به گزارش سرویس تجسمی هنرآنلاین اماکن متبرکه همیشه برای ما شیعیان جایگاه خاصی دارند و در این میان بین الحرمین مکانی ملکوتی برای ما ایرانیان است چرا که سالار و سرو شهیدان عالم درآن مکان مقدس آرمیده است.سالیان سال است که ما ایرانیان به عشق مولایمان به کربلا سفر می‌کنیم و مشقت‌های این سفر را به عشق مولا به جان می‌خریم اما این بار به همت هنرمند توانای ایرانی حرم مولا حال و هوایی دیگر به خود گرفته است.

هفته گذشته رونمایی از ضریح مطهر حضرت سیدالشهدا در شهر مقدس قم با حضور مسولان کشوری و لشکری و هنرمندان به همراه مهمانان داخلی و خارجی برگزار شد.

محمود فرشچیان طراح این ضریح در گفت و گو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین در توصیف ساخت این ضریح گفت: بارها در مصاحبه‌هایم گفته‌ام بزرگان دین حضرت رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار(ع) در زمان حیات معنوی و خداشناسانه و روحانی خود کوچکترین اعتنا و توجهی به ظواهر دنیوی نداشتند و فقط خداوند باریتعالی را مورد نظر قرار داده‌اند، در واقع این نیاز معنوی و روحی زائرین است تا بدین‌وسیله به درگاه ذات پاک الهی تقرب و نزدیکی بیشتری پیدا کنند.

وی ادامه داد: دراین ضریح مطهر تا آنجا که ممکن بود اسما الهی و نام مبارک حضرت پیامبر (ص) و ائمه و معصومین منقوش شده است و به گونه ای طراحی گردیده که گل‌ها و برگ‌ها و تمامی عناصر قاب‌ها، همگی معنی حضرت ابا عبداله الحسین (ع) را از پایین نشان می‌دهد که به سمت و سوی بالا توجه دارند و ازهمه بالاتر سعی شده حتی المکان عظمت و شان محبوبترین عزیزان الهی یعنی حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) حفظ شود گرچه این ارادت ورزی‌ها قطره ای‌ست از اقیانوس بیکران و مرتبت و الوهیت آن بزرگواران.

این هنرمند نگارگر درباره طول مدت ساخت این ضریح تصریح کرد: به حقیقت خودم نمی‌دانم از وقتی شروع به طراحی این ضریح کردم شب و روز در همه جا ذهن، فکر و خیالم مشغول این کار بود برای این که در خانواده دینداری به دنیا آمدم وحتی از انقلاب هم تابلوهای مذهبی بسیاری ساختم که همگی موجود هستند. اما ساخت ضریح امام حسین (ع) یک کار سنگین و بی‌نظیراست که چهار سال به طول انجامید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این ضریح با ضریح امام رضا (ع) که خود طراحی کرده شباهتی دارد یا خیر عنوان کرد: این دو ضریح هیچگونه مشابهتی بهم ندارند، ولی تجربیات بسیار کارگاهی آن زمان در ساخت ضریح مطهر جدید بی‌تاثیر نبود.

فرشچیان با اشاره به ویژگی کار طراحی ضریح ائمه نیز اظهار کرد: وجود ضرایح در واقع برای این است تا هر چه بیشتر ذهن و جان و فکر و اندیشه زائرین را با خدا نزدیک تر سازند، تا در این مسیر معنویت به یاری خداوند متعال زندگی دنیا و عاقبت زیارت کنندگان متعالی تر شود.

این هنرمند با تاکید بر این که بخشی از کار طراحی ضریح به احساس قلبی خود وی باز می گردد افزود: دراولین اقدام به ساخت ضریح مطهر هیئت محترم امنای قم اولین پیشنهاد طراحی ضریح مطهر را به من کردند با نهایت اشتیاق و علاقمندی 6 طرح متنوع که نه تنها بهم شبیه نبودند بلکه به هیچ کدام به ضرایح دیگر مشابهتی نداشتند طراحی و ارائه دادم تا بالاخره این طرح با نظارت مداوم اینجانب در ساخت به سرانجام مقصود رسید و می‌توانم بگویم که صددرصد در این راه احساس قلبی خودم در مقبولیت اثر تاثیرگذاربوده است.

لازم به ذکر است کار ساخت این ضریح 4 سال به طول انجامید و اساتید برجسته عملیات ساخت آن را بر عهده گرفتند، ضمن این که چوب پایه این ضریح از کشور برمه انتخاب شد.

با توجه به اینکه سازه مجموعه 12تن وزن دارد، 20 پنجره برای آن طراحی شده است. طول ضریح 22 متر و 86 سانت است و در آن 4.5 کیلو نقره ، 120 کیلو طلای 18 عیار ، 2 تن مس، 700 کیلوگرم برنج و 650 کیلوگرم فلزات دیگر به کار رفته است.

انتهای پیام/32/31