به گزارش خبرنگار هنر آنلاین، شب گذشته با حضور علاقه مندان به سینمای کوتاه، "بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران" در مجموعه پردیس سینمایی ملت و همزمان در 30 استان کار خود را آغاز کرد.

در این مراسم که با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی کشور، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان و دبیر جشنواره و معاونین انجمن سینمای جوانان ایران و هنرمندانی از جمله محمدرضا اسلاملو، احمد نجفی، احمدمیرعلایی، محمدرضا عباسیان، شفیع آقامحمدیان، سعید رجبی فروتن، حسین طلابیگی، حسن نجاریان، مهدی فیوضی، سلیم غفوری، و میهمانان و داوران بخش بین الملل و هنرمندان و فیلمسازان و اصحاب رسانه و مطبوعات برگزار شد، در ابتدا دبیر جشنواره "هاشم میرزاخانی" با سلام و خیرمقدم به حاضران در برنامه متن پیام ریاست جمهوری اسلامی ایران به جشنواره را قرائت کرد.

متن پیام دکتر احمدی نژاد به شرح زیر بود: اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه والنصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران فرصت مغتنمی است تا یکبار دیگر جوانان هنرمند و فرهیخته ایران و دیگر ملت ها توانایی های خود را در عرصه آفرینش های هنری به نمایش گذاشته و از این رهگذر حضور جدی و تأثیرگذار هنر سینما را در تعالی فرهنگی جامعه آشکار سازند. فیلم کوتاه تجلی گاه نوآوری، تجربه های تازه و بهره گیری خلاقانه از ایجاز است. سینمای حرفه ای امروز ما حیات و نشاط خود را وام دار کسانی است که از مسیر فیلم کوتاه به تولید آثار قابل تحسین دست یافته اند.

فیلم کوتاه، گذشته از ارزش های بی بدیل خود، می تواند کانون شایسته ای برای پرورش فیلم سازان جوان باشد، نسل های تازه ای که رسالت حفظ، تقویت و گسترش فرهنگ متعالی انسانی را برعهده خواهند گرفت.

بی تردید اصلی ترین سرمایه ملی هر سرزمین، جوانان خلاق و پویای آن است، جوانانی که در پی حقیقت و زیبایی، مهارت های هنری را می آموزند و به شیواترین شکل ممکن آن را در قالب هنر، عرضه می کنند و با ماندگار کردن حقیقت، رسالت انسانی و الهی خود را به نحو احسن به انجام می رسانند، رسالتی که در پی تحقق آن بهترین جلوه های خدایی متجلی می شود.

این جشنواره در شرایطی برگزار می شود که نظام سلطه مرتباً در جهت محدود سازی خلاقیت ها و مانع تراشی برای ملت بزرگ ایران تکاپو می کند. یقیناً با برگزاری چنین جشنواره هایی که مملو از خلاقیت و امید است، جوانان عزیز و غیرتمند با حفظ منافع ملی و بومی سازی هنر و فرهنگ اصیل خود اینگونه توطئه ها را همچون گذشته بی اثر خواهند نمود.

با گرامیداشت این رویداد هنری و ارزشمند و قدردانی از همه دست اندرکاران برگزاری این جشنواره و ارج نهادن برتلاش هنرمندان جوان که سرمایه های فرهنگی آینده محسوب می شوند، از خداوند بزرگ توفیق و سربلندی برای همگان مسئلت دارم.

دبیر جشنواره پس از قرائت پیام رییس جمهور ضمن تاکید بر زحمات نه ماهه ستاد برگزاری جشنواره،با تقدیر و تشکر از حضور میهمانان خارجی و دبیران جشنواره های بین المللی از هفت کشور جهان در جشنواره همچنین حضور فیلمسازان و هنرمندان از سراسر کشور گفت: شروع به کار جشنواره بیست و نهم دقیقا پس از اختتامیه جشنواره بیست و هشتم آغاز شد و امسال خانواده فیلم کوتاه یکی از بهترین و کامل‌ترین جشنواره‌های خود را برگزار خواهد کرد.

میرزا خانی افزود: از برنامه‌ریزانی که در این مدت تلاش کردند تا در جای‌جای ایران جوانان فیلم کوتاه‌ساز امکانات کافی و لازم را برای رشد و بالندگی داشته باشند تشکر می کنم. حضور بیش از دو هزار فیلم کوتاه ایرانی و سه هزار و 196 فیلم کوتاه خارجی از 107 کشور جهان در این جشنواره را نتیجه تمام زحماتی است که در طول سال مدیران مختلف انجمن سینمای جوانان ایران متحمل شدند و این زحمات باعث شده ایران اکنون یکی از قطبهای بزرگ جهان در عرصه فیلم کوتاه باشد.

وی تصریح کرد:در سه مقوله مهم اتفاقات بسیار خوشایندی افتاده که باعث شده سینمای کوتاه ایران در سطح بالایی از استانداردهای جهانی قرار گیرد. مقوله اول آموزش و پرورش جوانان فیلم کوتاه‌ساز بوده که اولین جشنواره فیلم اولی‌ها ماحصل آن بوده است. در این جشنواره فارغ‌التحصیلان انجمن سینمای جوانان ایران که حدود 500 نفر می‌شدند آثار بسیار خوبی برای جشنواره خلق کردند که این آثار مدیون همکاری‌ها و پیگیری‌های مداوم حوزه معاونت آموزشی و فرهنگی این انجمن بوده است.

میرزاخانی با اشاره به افزایش سطح تولیدات به عنوان دومین عامل پیشرفت سینمای کوتاه ایران گفت: سطح تولیدات آنقدر بالا بوده که از همین جا از جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی درخواست می‌کنم حتما تا جایی که می‌شود در زمینه اکران فیلم‌ها به ما کمک کند.

دبیر بیست و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران تصریح کرد:عرضه فیلم کوتاه هم سومین مقوله‌ای بوده که کمک بسیار زیادی به رشد و بالا آوردن سطح کیفیت فیلم کوتاه در ایران کرده است. برگزاری فستیوال‌های مختلف منطقه‌ای، فصلی و استانی باعث شده جوانان به شدت انگیزه پیدا کنند که آثار کوتاه بسازند و این انگیزه بالا حجم عظیمی از تولید آثار را به همراه داشته به اندازه‌ای که تمام سینماهای ایران هم در اختیار فیلم کوتاه قرار گیرد باز هم اکران به همه آنها نخواهد رسید.

میرزاخانی در مورد این مسئله هم از محمدرضا عباسیان مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری درخواست کرد که از تمام ظرفیت‌های موجود برای عرضه فیلم‌های کوتاه دریغ نکنند. دومین پکیج آماده شده از فیلم‌های جشنواره بیست و هشتم محصولی است که طبق وعده میرزاخانی به زودی در شبکه نمایش خانگی برای مخاطبان آن عرضه خواهد شد و به گفته او اگر در طول سال به همین صورت عرضه این فیلم‌ها ادامه داشته باشد و مثل دیگر فیلم‌ها در شهرستان‌ها هم توزیع مناسبی انجام شود می‌توان امیدوار بود که مخاطب آن هم فیلم‌های کوتاه را در سبد خرید فرهنگی خانواده خود قرار دهد.

جواد شمقدری رییس سازمان سینمایی دیگر سخنران این برنامه بود که پس از تشکر از میرزاخانی و تیم همراهش به خاطر تغییراتی که در طول دو سال و اندی حضورشان در انجمن سینمای جوانان ایران ایجاد کردند گفت:اگر تلاش میرزاخانی نبود و انجمن به این نقطه نمی رسید معلوم نبود که چه اتفاقی برای انجمن می افتاد. سینمای کوتاه جایگاه ویژه‌ای دارد اما امشب من می‌خواهم از زاویه دیگری به این جایگاه نگاه کنم، زاویه دید من زاویه خاصی است. این نکته که صاحبان سینما در دنیا سینما را به انحصار خود در آورده‌اند امر بدیهی است. جریان یک طرفه فرهنگی بر ابزار سینما و رسانه تسلط دارد. ظرفیت‌های پخش فیلم در اختیار هالیوود و آمریکاست آنها با این ابزار فرهنگ و هویت دیگر کشورها را تحریف می‌کنند، آینده مورد نظرشان را القا می‌کنند و مدلی از سبک زندگی را ارائه می‌دهند که حتی اگر خوب هم باشد ولی متعلق به فرهنگ آمریکایی است.

وی افزود: آمریکا و هالییود آنقدر اسلام‌هراسی را تبلیغ کرده‌اند که گاهی حتی خود ما هم نسبت به مسلمانان دیگر کشورها دچار شک و تردیدهایی می‌شویم.عرضه‌ها، بازارها، فستیوال‌ها حتی کانال‌های تلویزیون هم در اختیار ما نیست، سینمای ما و حتی سینمای اروپا و آسیای شرقی هم در حوزه محدودی هستند. خب باید با این مسئله مبارزه کرد و یکی از راه‌هایی که می‌شود مبارزه کرد فیلم کوتاه است. فیلم کوتاه پل امن و عمومی برای ارتباط با همه کشورها است. فیلم کوتاه آرمان‌ها و ارزش‌ها را بیان می‌کند از طرفی سرمایه‌گذاری، بودجه و امکانات کمتری می‌خواهد و این باعث می‌شود که معتقد باشم فیلم کوتاه عرصه حضور جوانان است.

وی در پایان خطاب به فیلمسازان کوتاه جوان گفت:عجول نباشید و فکر نکنید بعد از یک یا دو کار کوتاه به پختگی لازم برای ساختن فیلم بلند رسیدید. کسانی که چنین تصوری دارند خیلی سریع ممکن است با شکست مواجه شوند همان‌گونه که طبق آمارها 100 نفر کارگردان در این 33 سال پس از ساختن اولین فیلم بلندشان از صحنه سینما به طور کامل محو شدند. همان‌گونه که نسل من تلاش کردند تا جایگاه سینمای ایران بالا رود امیدوارم نسل جدید هم تلاش کنند تا چندین برابر نسل گذشته به سینمای ایران کمک کنند.

در ادامه مراسم در بخش بهترین بهترین که به نمایش آثار برگزیده از اولین دوره جشنواره تا کنون می پردازد 36 فیلمساز مورد تقدیر دبیر جشنواره قرار گرفتند.

در متن لوح این برگزیدگان آماده است: هنرمند ارجمند :جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران هر سال فرصتی است برای گرد هم آمدن فیلمسازان و هنرمندان این گونه از سینمای جهان و فرصتی مغتنم است برای تقدیر از تلاش تاثیرگذاران این عرصه در سینمای ملی. بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران مفتخر است از تلاش شما در عرصه فیلم کوتاه تجلیل نموده و این لوح را به مناسبت برگزاری بخش ویژه "بهترین بهترین ها" که اختصاص به نمایش گزیده ای از آثار بر تر جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از ابتدا تا کنون دارد ، به شما اهدا نماید.

محمد عرب، اشرف موسی خانی، آنت سمونیان، محمدرضا هوشمند، نادیا جعفری،کریم عظیمی،غلامرضا نصراصفهانی،احمد کاوند،محمود زنده نام،امید وفایی،مهوش شیخ الاسلامی،وحید نصیریان،روزت قادری،امید بنکدار،کیوان علی محمدی،امیر رضا زاده،محسن امیریوسفی، فردوس خسروی نژاد، بهرام توکلی،مهدی اسدی،نصیب ا... حیاتی،فرشید آذری، شیدا زرین فام،محمود رحمانی،طاها کریمی،معین صمدی،مهدی فرد قادری،آیدا پناهنده،سعادتعلی سعید پور،مهرداد شیخان،سید مانی میرصادقی،جمال اسکویی،داریوش غریب زاده،آزاد محمدی،کاظم ملایی و ناصر ضمیری کسیانی بودند که در این بخش از آنها تقدیر شد.

در ادامه مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کوتاه تهران با نمایش یک فیلم و همچنین اهدای لوح دبیر بیست و نهم از یک عمر تلاش در عرصه نقدو تحلیل فیلم کوتاه از طهماسب صلح جو تقدیربه عمل آمد.

پس از آن دبیر جشنواره بیست و نهم از 12 فیلمساز شاخص فیلم کوتاه به بهانه برگزاری جشنواره تقدیر کرد.مهرداد اسکویی،داریوش غریب زاده،رهبر قنبری،سعید مترصد،علیرضا امینی،پناه برخدا رضایی،مرجان اشرفی زاده،لقمان خالدی، عاطفه خادم الرضا،رضا جمالی و محمد علی هاشم زهی این دوازده فیلمساز تقدیر شده بودند.

دومین بزرگداشت مراسم افتتاحیه جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران اختصاص به نمایش یک فیلم کوتاه از "سعید مترصد" و اجرای مراسم بزگداشت وی به مناسبت قریب به چهار دهه فعالیت در عرصه تولید فیلم کوتاه بود.

مترصد در میان تشویق حضار روی سن رفت و طی صحبت‌هایی اعلام کرد از این تقدیر و توجه تشکر می‌کنم اما گله‌مند است که چرا در تمام این سال‌ها در زمینه ساخت فیلم‌های مذهبی کم کاری شده است او بزرگ‌ترین آرزویش را ساخت فیلمی دانست که پنج سال برای نوشتن فیلمنامه‌اش زحمت کشیده است.

شفیع آقامحمدیان با قرار گرفتن پشت تریبون گفت: مدتی است که یکی از فیلمنامه های بسیار خوب مترصد برای حمایت به مرکز گسترش آمده که در تلاش برای جذب 50 درصد بودجه آن بوده اند و در همانجا اعلام شد که این بودجه با موافقت جناب آقای شمقدری، توسط سازمان امورسینمایی تامین شد.

در پایان اجرای موسیقی سنتی مناطق جنوب کشور توسط گروه شریفیان که از استان بوشهر به تهران آمده بودند پایان بخش این مراسم بود.

پایان پیام/