به گزارش گروه فرهنگ و ادب هنرآنلاین؛ کتاب "پرواز روی خاک" از ناگفته‌های مبارزه طاقت فرسای خلبانان حرف می‌زند، مبارزه ای که از درون کابین هواپیماهای "اف 4" سرچشمه می‌گرفت و به دریای خروشان نیروهای متخاصم عراق فرو می‌ریخت. مبارزه ای که پس از جنگ در همان کابین باقی ماند و به ندرت کسی توانست دری به روی آن بگشاید.

سید قاسم یاحسینی، نویسنده کتاب معتقد است؛ ورود به دنیای تخصصی خلبانان برای او کار آسانی نبوده است. او برای ایجاد جذابیت در خاطرات منوچهر شیرآقایی از دوران انقلاب و جنگ، نوشته خود را از دوران کودکی این رزمنده آغاز می‌کند. سپس از آموزش خلبانی می‌گوید و با پشت سر گذاشتن روزهای پرشور انقلاب به سرعت به روزهای جنگ نزدیک می‌شود.

به گفته یاحسینی ، کتاب "پرواز روی خاک" حرف های تازه ای را در باب ادبیات دفاع مقدس دارد و ویژگی این کتاب، صداقت و صمیمیت و لحن غیر رسمی راوی در بیان خاطراتش است.

خلبان شیرآقایی در طول دوران هشت سال دفاع مقدس سه هزار ساعت پرواز داشت و در این دوران هرگز هواپیمایش دچارحادثه خاصی نشد.

امتیاز این کتاب در پراکنده کردنِ مهم‌ترین وقایع زندگی صاحبِ خاطرات در 27 فصل است. هیچ فصلی خالی از نکات ارزشمند نیست، درست مثل زندگی منوچهر. کتاب "پرواز روی خاک" آیینه تمام نمایی از 63 سال زندگی و تلاش برای دفاع از سرزمینمان است.

عاشق پرواز روی خاک کشورش بود. وقتی پا به دانشکده خلبانی گذاشت، فکرش را هم نمی کرد روزی جنگ بزرگی میان ایران وعراق رخ بدهد. با آغاز جنگ، به صدام قول داد هر روز بدون پاسپورت وارد عراق شود. منوچهر شیرآقایی و همکارانش هشت سالِ تمام از مرز ایران و عراق گذشتند تا نقشه کشورمان تغییری نکند.

گزیده متن: در پروازهایی که خلبانان روی خاک دشمن داشتند، گاه هواپیمایشان با موشک یا ضدهوایی دشمن دچار سانحه می شد، در این وضع هواپیما به خلبان هشدار می دهد که بلافاصله هواپیما را ترک کند. اما خلبانان شجاع و فداکار ما چنین نمی کردند چون می دانستند دیگر خبری از هواپیماهای نو و تازه نیست. به قمیت فداکردن جان خودشان، می کوشیدند هواپیما را در خاک کشور خودمان بنشانند.

کتاب "پرواز روی خاک" در 384 صفحه و با قیمت هشت هزار و 900تومان و با تیراژ 2500 نسخه از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شده است.