به گزارش هنرآنلاین، مسعود علویان صدر در بازدید از موزه منطقه‌ای، زاهدان اظهار کرد: این موزه به عنوان اولین موزه منطقه‌ای کشور است که افتتاح شده و باید برای تقویت بیشتر آن تلاش کنیم.

وی افزود: با افتتاح این موزه، سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از استان‌های مهم در حوزه موزه‌داری تبدیل شده و از قابلیت‌های زیادی برای توسعه موزه‌ها نیز برخوردار است.

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به آداب و سنن غنی منطقه، ظرفیت شهرستان‌های استان را برای ایجاد موزه‌های محلی مستعد دانست.

علویان صدر همچنین از ایجاد و راه‌اندازی چندین موزه در استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سسیتان و بلوچستان نیز در خصوص ایجاد موزه در شهرستان‌ها با توجه به ظرفیت بالای استان گفت: در نظر داریم تا ابتدای فصل دوم سال آینده، زمینه افتتاح 10 موزه را در سطح استان فراهم کنیم.

حسنعلی شهرکی بیان کرد: برخی از بناهای در نظر گرفته شده برای این منظور، آماده بهره‌برداری و برخی نیز در دست مرمت می‌باشند که با اتمام مرمت، برنامه‌ریزی برای تجهیز این مکان‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: این موزه ها شامل؛ موزه مشاهیر سیستان، موزه باد، موزه فرش محلی زهک، موزه محلی خاش، موزه محلی سرباز، موزه محلی ایرانشهر، موزه بمپور، موزه شهدای زهک، موزه آب چابهار، موزه محلی معماری سیب و سوران.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سسیتان و بلوچستان خاطرنشان کرد: تاکنون هزار و 625 اثر تاریخی و معنوی استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و این خود گویای ظرفیت مستعد این استان برای ایجاد موزه‌های تاریخی، فرهنگی، مردم شناسی و صنایع دستی است.

انتهای پیام/