ابراهیم فروزش، کارگردان و نویسنده سینما، در خصوص لزوم توجه به عناصر فرهنگی قومیت‌های مختلف در ساخت فیلم کودک و نوجوان به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: ما به دلیل جمعیت بالای کودکان و نوجوانان و جوانانی که داریم جزو معدود کشورهای جهان محسوب می‌شویم. همینطور با توجه به شرایط متنوع اقلیمی، فرهنگ‌های مختلفی در ایران وجود دارد و به دلیل همین ویژگی‌های سنتی کشورمان، توده کودکان ما نیاز دارند فیلم‌هایی در این رابطه‌ها ساخته شود.

فروزش بیان کرد: اگر به تولیدات در زمینه کودک و نوجوان نگاه کنیم، بعضی از دوستان فیلم ساز هستند که پا به مناطق مختلفی گذاشته‌اند تا ویژگی‌های آن منطقه را به تصویر بکشند. اما باید زنجیره تولید و برگشت سرمایه را نیز در نظر گرفت. بخش خصوصی دنبال سوژه‌هایی است که جذاب باشد و بتواند مخاطب را به سینما بکشاند. این وظیفه سرمایه گذار دولتی است که ما به آن شکل انبوه تولید دولتی نداریم.

وی یکی از عوامل ساخت فیلم برای کودکان با توجه به شرایط اقلیمی و فرهنگی مناطق مختلف ایران را این‌گونه بیان کرد: قصه ای که در یک منطقه جغرافیایی خاص مطرح می‌شود باید چیزی که در آنجا می‌گذرد را به رخ بکشد. اگر فیلم‌نامه ای که تهیه کننده روی آن نظر می‌دهد نگاهی به اقصی نقاط کشور داشته باشد، این مسئله بیشتر موضوعیت پیدا می‌کند.

کارگردان و فیلمنامه نویس فیلم "بچه های نفت"، در زمینه ساخت فیلم‌هایی با موضوعیت قومیت‌های مختلف برای آشنایی کودکان توضیح داد: کودکان نیاز دارند مسائلشان مطرح شود و شرایط اقلیمی و قومیتی مختلف نیز در این آموخته‌ها بیادآوری شود و ما باید بدانیم با مخاطبان عمومی عظیمی روبرو هستیم. این تقسیم بندی از سوی تهیه کنندگان هم باید در نظر گرفته شود.

وی افزود: وقتی روی یک مسئله ای سرمایه گذاری می‌شود، طبیعی است که تهیه‌کننده انتظار برگشت سرمایه را داشته باشد. هرچند با وضعیت فعلی سینما، فیلم کودک و نوجوان ما تقریباً فلج شده و در حاشیه قرار گرفته است.

فیلم‌نامه نویس و کارگردان "خمره"، به سرمایه گذاری‌های کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در این زمینه اشاره کرد و گفت: کانون در دهه 60 به صورت یک تهیه کننده فعال در حوزه کودک و نوجوان عمل می‌کرد و در این دوره فیلم‌های زیادی برای کودکان ساخته شد که این فیلم‌ها نشان دهنده هویت فرهنگی مناطق مختلف ایران بود.

ابراهیم فروزش، در پاسخ به این سوال که آیا جشنواره‌هایی چون جشنواره فیلم کودک و نوجوان همدان، می‌توانند در زمینه ساخت فیلم‌های با هویت بومی برای این رده سنی موثر باشد،توضیح داد: جشنواره محفلی نیست که وظایفی را به تهیه کنندگان توصیه کند. این جشنواره یک گذرگاه است که تولیدات یک سری افراد را در سال گذشته به نمایش در می‌آورد.

وی در همین باره خاطرنشان کرد: جشنواره تهیه کننده نیست. به خصوص جشنواره فیلم کودک و نوجوان همدان که یک برنامه بین‌المللی است و حتی فیلم‌های شرکت کننده از صافی می‌گذرند و سرند می‌شود.

فروزش معتقد است، مدیران سینمایی ما می‌توانند طراح این قضیه باشند که بررسی شود کودکان ما در چه زمینه‌هایی نیاز به اطلاعات بیشتر و دانستن بیشتر در رابطه با فرهنگ‌ها و آداب رو رسوم قوم‌های مختلف دارند تا روی آن‌ها کار شود.

انتهای پیام/