محمد علی سجادی، کارگردان شناخته شده سینما در گفت و گو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: از سال 57 فعالیت در این عرصه را به صورت رسمی و حرفه‌ای فعالیت کردم و حاصل آن تصویرسازی چندین کتاب‌کودک بوده است. در طی این سال‌ها نقاشی‌هایی کشیدم اما هیچ وقت احساس نکردم باید نمایشگاهی از این آثار برگزار کنم نداشتم ولی حالا بعد از گذشت این مدت می توانم بگویم که نقاش هستم.

وی درباره تم نمایشگاهش که موضوع شاهنامه را قرار داده است گفت:همیشه درعرصه هنر و ادبیات یکی ازدلمشغولی‌هایم مسئله شاهنامه و اسطوره سیاوش بوده است و خواستگاه من درتمام عرصه‌ها پرداختن به این موضوع است. همانطور که از نام این نمایشگاه نیز پیداست "سیاوشان" به همین موضوع می‌پردازد.

سجادی ادامه داد: در این آثار نگاهی به داستان سیاوش شاهنامه فردوسی داشتم که فرهنگ باستانی ما را شکل می‌دهد که موضوعی حماسی است. اگر نگاهی به آثارم در سینما هم داشته باشید می‌بینید که در تمام فیلم‌هایی که ساخته‌ام نشانی از سیاوش به وضوح دیده می‌شود.

این هنرمند افزود: در نمایشگاه سیاوشان، 32 تابلو نقاشی با تکنیک اکرلیک روی چوب Mdf و تخته کار کردم.

کارگردان شوریده تاکید کرد: به دلیل این که کار حماسی است کمی بسترسازی و برجسته کاری روی تابلوها انجام دادم و بافت کارم را از چوب استفاده کردم به دلیل زمخت بودن آن و فکر می‌کنم درست بوده است و متریال خوبی هم دارد.

سجادی درباره حضورش در عرصه هنر گفت: مواقعی خود انسان و گاهی شرایط دست به دست هم می‌دهند که شما وارد این حوزه می‌شوید برایم هم شرایط بود و هم علاقه شخصی.

وی با اشاره به تاثیر نقاشی بر سینما نیز اظهار کرد: نقاشی و هنرهای تجسمی تاثیر بسیار زیادی بر روی سینما دارد. خواستگاه من از ابتدا نقاشی بود وعامل ورودم به سینما نیز همین هنرهای تجسمی است. به نظرم سینما وجه قالبش هنر تجسمی است و موضوعات زیباشناسی و فرم که اصل مهمی در سینماست درهنر اولویت اول است. قاب‌بندی و ترکیب رنگ‌ها در بسیاری از فیلم‌ها مستقیم و غیر مستقیم دیده می‌شود و من نیز از آن در فیلم‌هایی چون شوریده، اثیری، جنایت بسیار استفاده کرده‌ام. جدای از دلمشغولی هنری که داشتم نورپردازی، رنگ و قاب بندی از نقاشی می آید به عکاسی می‌رسد و توسعه می‌یابد و به سینما ختم می‌شود.

محمدعلی سجادی متولد 1336 آمل است که ورودش به عرصه هنری با آثار خوشنویسی و نقاشی بود و بعدها وارد سینما و فیلمسازی شد.

از جمله فیلم‌های سینمایی وی می‌توان به بازجویی یک جنایت، گنج، جدال، گم شدگان، چون باد، گزل، افسانه مه پلنگ، مهره، بازیگر، شیفته، رنگ شب، اثیری، جنایت، تردست، شوریده، مخمصه و کارهای تلویزیونی رمز و مجموعه جست‌و‌جوگران اشاره کرد.

این نمایشگاه چهاردهم مهرماه 1391 ساعت 16 تا 20 در گالری شمس گشایش می‌یابد و تا تاریخ بیست و پنجم مهرماه همه روزه به استثنای پنجشنبه‌ها (روز تعطیل گالری) از ساعت 15 تا 19 برای بازدید عموم دایر خواهد بود.

گالری شمس در فرمانیه، خیابان سعیدی (مهماندوست)، کوچه مهمانکده، شماره 12 واقع شده است. انتهای پیام/32/31