اکبر صابونچی خوشنویس پیشکسوت کشور در گفت و گو با خبرنگار هنر و اقتصاد هنرآنلاین اظهار کرد: زمانی که بازار اقتصادی کشور حالت طبیعی داشته باشد هنر نیز در جایگاه واقعی خود قرار می گیرد. در چنین وضعیتی هر کسی به فراخور سلیقه و بینشی که دارد به هنر می پردازد و بخشی از درآمد خود را به هنر اختصاص می دهد. برخی تابلوی خوشنویسی می خرند و برخی به سینما می روند و گروهی نیز پول خود را صرف خرید بلیط تئاتر می کنند.

وی ادامه داد: البته این در وضعیتی است که همه چیز حالت عادی داشته باشد. اما در وضعیتی که اوضاع اقتصادی چندان مناسب نباشد هنر نیز جایگاه خود را در میان خانواره ها از دست می دهد. زمانی که مردم قدرت بالایی در خرید ندارند همواره با دلهره در تهیه مایحتاج ضروری زندگی مواجهند. در چنین وضعیتی نوبتی به هنر نمی رسد.

این خوشنویس می گوید: اوضاع بد اقتصادی بر هنرمندان و خلاقیت آنها نیز تاثیرگذار است. در کشورهایی که هنر جایگاه مناسبی دارد همواره موزه ها رونق داشته و مردم با خرید بلیط برای دیدن آثار هنری به موزه ها می روند که بخشی از درآمدهای این موزه ها به هنرمندان تعلق می گیرد.

وی افزود: هنر همواره با حس و درون آدمی در ارتباط است و هنرمند تا درون آرامی نداشته باشد نمی تواند هیچ ذوق و خلاقیتی را به خرج دهد. به قول سهراب سپهری «دل خوش سیری چند». زمانی که دل آدمی خوش باشد به سراغ هنر و ذوق می رود در غیر این صورت همه چیز تیره و تاریک است.

صابونچی اظهار کرد: هم اکنون هنرمندان خوشنویسی با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم می کنند که هر کدام از آنها رمق هنری خوشنویس ها را برای خلق آثاری بدیع گرفته و پیشرفت این هنر را مختل می کند. هنرمند اگر دلخوشی لازم را داشته باشد و بداند اثرش خریدار دارد، حتما با آرامش بیشتری کار می کند.

صابونچی درباره تاثیر وضعیت اقتصادی در خوشنویسی گفت: در حال حاضر مردم به دلیل مشکلات مالی موجود به هنر خوشنویسی بهای چندانی نمی دهند. ا طرف دیگر قیمت وسایل مورد نیاز برای خوشنویسی مانند کاغذ، گران شده و کار را برای خوشنویس ها بسیار دشوار کرده است.

انتهای پیام / 42