به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی که ظهر امروز در اداره ارشاد کرمانشاه برگزار شد، مطرح کرد: نمی توان افت موسیقی مقاومتی و حماسی را در عرصه موسیقی کشور نادیده گرفت. این در حالی است که امروزه سبد شنیداری مردم ما مملو از موسیقی وارداتی است . انواع موسیقی های وارداتی صدمه شدیدی به بدنه اصلی موسیقی ایرانی می زند.

این مسول در ادامه نشست خود خاطر نشان کرد: موسیقی پاپ در این جشنواره جای ندارد و اگر هم حضور داشته باشد به عنوان موسیقی میهمان به شمار می آید و باید خودش را با فضای موسیقی ایرانی همسو و هماهنگ کند. همین طور هر گونه از انواع موسیقی در این جشنواره را می توان به عنوان میهمان به حساب آورد. تا کنون چنین تلاشی را داشته ایم و از این پس نیز با همین رویکرد به برگزاری این جشنواره اقدام خواهیم کرد.

معاون امورهنری در تایید صحبتهای قبلی خود خاطر نشان کرد: ما تاکنون سعی داشته ایم شورای تخصصی موسیقی پاپ را راه اندازی کنیم و اقداماتی نیز در این زمینه انجام داده ایم. دفتر موسیقی پیش از این یک شورا برای این منظور داشت که به بررسی موسیقی های پاپ که به شورا ارائه می شد می پرداخت، اکنون این شورا بسیار پرکار شده و هفته‌ای دو جلسه برای بررسی کارهای ارائه شده، تشکیل می‌دهد تا معیارهای دقیق‌تر و شفاف‌تری ارائه ‌دهد.

وی در بخشی از این نشست درباره ایجاد مراکز آموزشی برای کودکان گفت: مراکز تخصصی از سال اول راهنمایی احداث شده که نوجوانان را جذب کرده و آن‌ها را به بهترین نحو آموزش می‌دهد؛ برای مثال اصفهان دارای مدرسه تخصصی موسیقی است و امید است که بتوانیم به تاسیس چنین مدرسه ای در بسیاری از شهرهای دیگر اقدام کرد. تمایلمان بر این است که جشنواره بتواند علاقمندان زیادی را جذب کند. اگر جشنواره هر سال در یک شهرستان برگزار می‌شود، منظور ما تنها حضور فیزیکی آن در یک شهر نیست. بلکه مهم حضور استان‌هایی در جشنواره است که صاحب خلاقیت و توانایی هستند.

شاه‌آبادی با تاکید بر اینکه جشنواره زمانی موفق است که بتواند برآیندی از موسیقی مقاومت باشد، گفت: این جشنواره باید بتواند به جذب افراد توانمند منجر شود تا آنها بتوانند کمک قابل توجهی به عرصه موسیقی کنند.

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: باید از همه استان‌ها در جشنواره حضور داشته باشد. طراز این جشنواره باید ملی شود و هنگامی که فردی صاحب مقام می‌شود بتواند ادعای اولین بودن را داشته باشد. اگر بخواهیم جشنواره مقاومت برآیند ظرفیت استان‌ها باشد کار زیادی پیش رو داریم اما باید تمام مراحل باقیمانده را طی کنیم.

معاون هنری وزیر ارشاد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه بودجه ای که برای این جشنواره در نظر گرفته شده چقدر است، گفت: امسال ما افزایش بودجه 30 درصدی برای چهارمین جشنواره مقاومت داشته ایم. با اینکه امسال دچار محدودیت مالی بودیم، جشنواره موسیقی مقاومت از این کاهش بودجه‌ها در امان بود و آنچه که امروز تحت عنوان جشنواره انجام می‌گیرد با توجه به اعتبارات موجود دارای جایگاه خوبی است؛ اما بنده تمایل دارم یک جهش جدی در جشنواره موسیقی مقاومت داشته باشیم، چرا که بنای این جشنواره به غنای این گونه موسیقی کشور وابسته است.

وی همچنین درپاسخ به اینکه چرا افزایش بودجه در روند بهبود کیفیت این جشنواره تاثیری نداشته است؛ گفت: افزایش بودجه امری نسبی است؛ همان طور که سال گذشته کمبود منابع اجازه نداد میهمان خارجی دعوت کنیم یا سمفونی فاخر بسازیم. اما باید بگویم امسال هیچ افتی نسبت به سال گذشته نداشتیم و همچنان معاون هنری در حال برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های بعدی است.

معاون هنری وزیر ارشاد با بیان اینکه بودجه معاونت هنری با سایر ارگانها قابل مقایسه نیست، خاطر نشان کرد: اتفاقاتی که در حوزه فرهنگ و هنر روی می‌دهد گاهی بر پایه بودجه محدود است. معاونت هنری تمام هنرها به غیر از سینما را تحت پوشش خود قرار داده است وما نمی‌توانیم کارهای انجام نشده را به گردن بودجه‌ی کم بگذاریم.

شاه آبادی با عنوان کردن این مساله که بودجه جشنواره محدود بوده است، یادآوری کرد: جشنواره‌ای که سه سال پیش برای اولین بار اجرا شد، 20 سال ذخیره موسیقی در زمینه‌ی مقاومت ارائه داد اما در سال‌های بعد نیازمند تولید و حرکات ملی و کشوری است. در این جشنواره‌ها باید ابتدا نیاز مردم را تامین کنیم و سپس بتوانیم سلیقه‌ها را تغییر دهیم.

وی سحنان خود را با این جملات پایان برد: عدم رعایت قانون کپی رایت و موسیقی وارداتی مساله اصلی ماست. تمام استان‌ها باید به موسیقی نواحی توجه داشته باشند و این نکته تنها به کرمانشاه معطوف نشود، البته تمام فضای موسیقی کشور این روزها مورد هجوم انواع موسیقی وارداتی قرار گرفته است که باید به این موضوع توجه داشته باشیم.

پایان پیام/43