محمد علی فارسی مستند ساز سینما در گفت و گو با هنرآنلاین در مورد ساخت مستند حضور و نمایشش از شبکه اول سینما به مناسبت هفته دفاع مقدس گفت: مستند حضور در باره وقایع مختلف سی ماهه اول انقلاب است و به سفارش شبکه اول سیما ساخته شده است .ساخت این مجموعه دو سال قبل آغاز شد . در 9 ماهه اول پیروزی انقلاب آنقدر کشور با حوادث متعدد و غیر قابل پیش بینی روبه رو شد که در این مستند توانستیم مهم ترین این اتفاقات را مورد استفاده قرار بدهیم.

او افزود:ماجراهای آشوب های مرزی در کردستان ، بلوچستان ، گنبد و زاهدان ، اشغال لانه جاسوسی ، ماجرای حمله و سقوط هلیکوپتر آمریکا در صحرای طبس ، کودتای نوژه و آغاز چنگ تحمیلی در این مستند به تصویر درآمد و به خوبی نقش و اهمیت مردم در خنثی شدن این توطئه ها در فیلم مطرح شد.

این مستند ساز در بخش دیگر سخنانش در مورد دخالت صدا و سیما دربه کار گیری و انتخاب وقایع در این فیلم گفت : نمام این حوادث به انتخاب و صلاح دید خودم مورد استفاده قرار گرفت.

فارسی با اشاره به اهمیت بخش جنگ در ساختار این مستند گفت : در این مستند حوادث چند ماهه اول جنگ روایت می شود و اینکه چه عواملی باعث شد رزمندگان ار انفعال و رخوت ماه اول جنگ خارج شدند و با طرح عملیات هایی دشمن را به عقب برانند و عملیات موفق متعدد نظامی را پیاده کنند و در کل نقش مردم خیلی به درستی تصویر شد و حضور رهبرانقلاب در خط اول مقدم در حالی که خیلی از دولت مردان آن زمان جرات چنین کاری را ناشتند در این مستند ارائه می شود.

این مستند ساز با تاکید بر استفاده از تصاویر آرشیوی در ساخت حضور افزود : برای برخی از قسمت های مستند مثل کودتای نوژه و ماجرای طبس مورد بازسازی قرار گرفت و این مستند در حدود 70 دقیقه است.

عوامل سازنده حضور عبارتند از : تحقیق: محمد قاسمی، فیلمبردار: وحید زارع، دستیار کارگردان: مهدی فارسی، مجری طرح: مهدی شاه محمدی.

پایان پیام/