نسیم احمدپور در رابطه با تولید نمایش مشترک ایران و سوئیس با نام "تل ضحاک" به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: آشنایی گروه تئاتر ما (دن کیشوت) با گروه سوئیسی و تولید اثری مشترک به 3 سال پیش و حضور این گروه در بازار تئاتر ایران بر‌می‌گردد.

وی بیان کرد: ایده‌ها و نظرات دو گروه از آن پس با تماس تلفنی و ایمیل پیگیری شد تا سال گذشته گروه ما سفری را به سوئیس داشت و قرار شد هر گروه مجزا بخش اجرایی خود را در کشور خود تمرین کند، از اسفند سال گذشته تمرینات نمایش آغاز شد و سه ماه پیش گروه ما برای اجرای نمایش عازم آن کشور شد و تمرینات مشترک و هماهنگی برای اجرا انجام شده و بخش سوم نمایش که محصول مشترک بود تولید شد.

احمدپور با اشاره به سفر مجدد گروه به سوییس تصریح کرد: این نمایش 10 اجرای عمومی در کشور سوئیس انجام داد و 3 نوبت نیز در جشنواره تئاتر زوریخ بروی صحنه رفت، اواخر بهمن سال جاری گروه ما برای اجرای نمایش در 4 نوبت راهی سوئیس می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نمایش در ایران بروی صحنه می‌رود گفت: تهیه کننده این نمایش که سوئیسی است تمایل بسیاری برای اجرا در ایران دارد زیرا در تولید این اثر شرایط و ضوابط تولیدات هنری در ایران رعایت شده است ضمن اینکه مذاکراتی برای اجرا در جشنواره فجر داشته‌ایم.

وی در ادامه در رابطه با انتخاب نام نمایش گفت: این نمایش در رابطه با قهرمان سوئیسی "ویلهلم ‌تل" است که در یک مبارزه علیه شاه دوران خود مجبور می‌شود سیب را بر روی سر پسر خود بگذارد که در صورت تیراندازی درست به سمت سیب، پسر او آزاد می‌شود. این اتفاق می‌افتد اما والی آن زمان خلف وعده می‌کند و او را دستگیر می‌کند. طی اتفاقاتی که می‌افتد تل کشور را به تصرف خود در می‌آورد و ...که این بخش نمایش در ایران و توسط گروه ما تولید شد. داستان ایران هم "کاوه و ضحاک" است که گروه سوئیسی آن را تولید کرد.

به دلیل رفتار این قهرمان، ما آرش کمانگیر را به گروه سوئیسی پیشنهاد دادیم اما آن‌ها تاکید زیادی بر روی کاوه آهنگر داشتند. به دلیل اینکه عنوان "تل" با "کاوه" جور درنمی‌آمد، اسم پروژه "تل ‌ضحاک" شد.

احمدپور عنوان کرد: تولید اثری مشترک مواجه دو فرهنگ متفاوت با هم است و نکته جالب در نمایش "تل ضحاک" شناخت شباهت‌ها و تفاوتهای تئاتری دو گروه بود.

وی در رابطه با تفاوتهای تئاتری ایران با کشور سوئیس بیان کرد: ما در شیوه تولید اثر هنری با این کشور تفاوت داریم همچنین برنامه ریزی و اقثصاد تئاتر از جمله این تفاوت‌ها است.

انتهای پیام/54/53