به گزارش سرویس تجسمی هنرآنلاین طبق آمار ارائه شده در سال 2011 کارشناسان این موزه به معرفی 10 تابلو از مشهورترین تابلوهای نقاشی دنیا پرداختند. این تابلوها علاوه بر ارزش هنری، دارای ارزش مادی بسیار زیادی نیز هستند و یکی از دلایل اصلی برای قرار گرفتن در این فهرست، تاثیر این تابلوها بر هنر پس از خود است.

فهرست مشهورترین تابلوهای هنری دنیا به انتخاب کارشناسان موزه لوور فرانسه به ترتیب عبارتند از:

مونالیزا، اثر لئوناردو داوینچی 1503، مکان نگهداری: موزه لوور پاریس

این صورت با لبخند مرموزش، خود به تنهایی با هنر مترادف شده است و قطعا مشهورترین نقاشی است که همه‌مان می‌شناسیم. مونالیزا تقریبا تاثیرگذارترین پرتره در طول تاریخ نیز بوده است.

شب پرستاره، اثر ونسان ونگوگ 1889، مکان نگهداری: موزه هنرهای معاصر نیویورک بی‌شک این اثر یکی از زیباترین و دوست داشتنی‌ترین تابلوهای نقاشی جهان است. به طوری که نوابغ بعد از ونگوگ از آن تاثیر گرفته‌اند. گویا ونگوگ قصد داشته در طول نیم قرن یا بیشتر با استفاده پرمعنی‌اش از رنگ، نوابغ و هنرمندان سراسر جهان را تحت تاثیر قرار دهد.

گل‌های آفتابگردان، اثرونسان ونگوگ 1888، محل نگهداری: گالری ملی لندن ونگوگ بعد از ترک زادگاهش هلند به مقصد جنوب فرانسه برای تشکیل انجمن هنری، این گل‌های آفتابگردان را نقاشی کرده است. او این اثر را برای تزئین اتاق خواب دوستش پل گوگن نقاشی کرد. ونگوگ سال بعد یعنی سال 1889 کپی دیگری نیز از این نقاشی کشید و شاید هم کپی دیگری در سال بعدتر. کپی‌‌ها و نسخه‌‌های متفاوت دیگری از این تابلو نیز به شاگردان او نسبت داده شده است. این گل‌های هنری معروف در قلبشان نمونه ساده‌ای از ایجاز زندگی را به نمایش می‌گذارند؛ آنها چرخه‌‌های متفاوت زندگی ما هستند، شکوفه‌‌های شاداب و باطراوت تا پژمردگی و نابودی... .

موج نهم، اثر ایوان آیوازوفسکی 1850، محل نگهداری: موزه دولتی روسیه، سن پترزبورگ تابلوی موج نهم شاهکاری واقعی است. آیوازوفسکی در این نقاشی که تلاش شوم گروهی را برای نجات یافتن از امواج بی‌رحم اقیانوس نشان داده، به کمال تکنیکی ناب خویش دست یافته است. با وجود این قوی‌ترین بخش این کمپوزیسیون در مرکز نقاشی قرار دارد که مرموز‌ترین و عرفانی‌ترین بخش و نمایش‌دهنده تشعشعات خورشید است و به صحنه با طیفی از رنگ‌های قوی سبز و صورتی، روشنایی بخشیده است. همچنین بارها از این نقاشی به اسم زیباترین نقاشی روسی نام برده شده است.

گالری علوفه، اثر جان کنستابل 1821، محل نگهداری: گالری ملی لندن این تابلو به عنوان بزرگ‌ترین نقاشی بریتانیایی مورد تجلیل واقع شده است. وقتی که برای اولین بار سال 1821 در آکادمی ‌سلطنتی نمایش داده شد، هیچ خریداری نیافت. ولی وقتی در فرانسه، تئودور گریکالت این اثر را تحسین کرد، بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

برج بابل، اثر پیتر بروگل مهتر 1563، محل نگهداری: موزه کانستیستوریس، وین موضوع این نقاشی سازه برج بابل است. در کتاب مقدس آمده است که این برج ساخته دست بشر برای رسیدن به بهشت بوده است. بروگل در نشان دادن معماری برج بابل با طاق‌‌های بی‌شمار و نمونه‌‌های دیگر از مهندسی رومی، عمدا کلسئوم روم را تداعی کرده است. هدف او از این نقاشی این بوده که خطرات غرور بشر و شاید هم زیانبار بودن عقلانیت کلاسیک در مواجهه با علوم دینی و مسیحی را نشان دهد.

تمرر جنگجو به آخرین لنگرگاهش کشیده می‌شود تا از هم باز شود، اثر جی.ام.دبلیو. ترنز 1838، محل نگهداری: گالری ملی لندن در مهم‌ترین بخش نقاشی، یعنی کشتی جنگی قدیمی، ترکیب‌بندی غیرعادی است، این بخش در سمت چپ تصویر جای گرفته، یعنی جایی که بر شکوه و جلال اثر تاکید می‌شود. اکثر رنگ‌های شبح‌گونه این اثر در گوشه‌ای از مثلثی قرار گرفته است که در دو گوشه دیگر آن آسمان آبی و همچنین مهی که به سوی آسودگی خیال پیش می‌رود، قرار دارد. سال 2005 این نقاشی به عنوان عالی‌ترین اثر هنری در گالری هنر بریتانیا انتخاب شد.

گشت شبانه، اثر رامبرانت وان رین 1642، محل نگهداری: موزه آمستردام از این نقاشی به عنوان بهترین کار رامبرانت نام برده شده است، چرا که این اثر تمام الگوهای نقاشی را شکسته تا حدی که تمام نقاشان چهره آن دوران از خلق این اثر ابراز نگرانی و ناراحتی کردند. این نقاشی بتازگی به نمایش گذاشته شده و به عنوان یکی از بهترین آثار اروپای شمالی به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود.

خوک چران، بریتانی، اثر پل گوگن 1888، محل نگهداری: موزه هنر شهر لس‌آنجلس

گوگن یکی از نقاشان پیشرو پست امپرسیونیسم به شمار می‌آید. این نقاشی رنگین نسبت به نقاشی‌‌های دیگر گوگن به سبک پخته خاص خودش فضاهای رئال بیشتری دارد. "خوک چران" با کشاورز و خوک‌هایش و پس‌زمینه‌ای از خانه‌‌های کوچک روستایی و آسمان، از پیش زمینه‌ای متفاوت برخوردار است. رنگ‌های قوی و تکه‌تکه یکی از سبک‌های خاص و متعلق به گوگن است.

دو خواهر روی تراس، اثر پیر آگوست رنوار 1881، محل نگهداری: موسسه هنری شیکاگو تجلیل از زیبایی بهار و پیمان‌های دوران جوانی، در تابلوی دو خواهر روی تراس و سبک تکنیکی و ترکیب‌بندی درست و همچنین نمایش هنرمندانه رنگ‌های لرزان با طراوت بخوبی مشهود است. اکثر تصاویر نقاشی در اندازه واقعی، فضایی سطحی را در جلوی تراس اشغال کرده‌اند و در پشت آنها فضایی پرنشاط و پر از برگ مورد توجه قرار می‌گیرد که به نحو بسیار شدیدی روی فرم‌ها و شکل‌های نقاشی‌شده فوکوس می‌کند. صورت دو دختر بشدت بر اصول نقاشی جدید رنوار تاکید داشته و آن را آشکار می‌کند و رنگ صورت‌ها تحت تاثیر سایه‌‌ها یا بازتاب‌ها قرار نگرفته است. رنگ چشم‌های دختر کوچک بسیار شفاف و واضح، به رنگ آبی شفاف، ما را به تماشا کردن جهان با نگاهی تازه و از دید چشمانی بی‌گناه دعوت می‌کند.

انتهای پیام/32/31