به گزارش هنر آنلاین به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم کودک، اخبار امروز این ستاد خبری به شرح زیر است:

* نمایش 12 فیلم در بخش اقتباس‌های ادبی سینمای کودک

در این بخش از جشنواره 12 فیلم که بر اساس داستان‌های مشهور ساخته شده‌اند، به نمایش در می‌آید.

دور دنیا در هشتاد روز (فرانک کوراچی) از انگلیس، هنگ کنگ و آمریکا، هانس لنگ (میخائیل بادیکا) از دانمارک، قلب سیمرغ (وحید نصیریان) از ایران، خمره (ابراهیم فروزش) از ایران، دماغ دراز کوچولو (ایلیا ماکسیموف) از روسیه، الیور توئیست (رومن پولانسکی) از انگلیس، جمهوری چک، فرانسه و ایتالیا ، ملکه برفی (جاکوب یورگنسن) از دانمارک، داستان یک مادر (جیمز دیوید هارت) از آمریکا، فندک (میخائیل بادیکا) از دانمارک و آندرن جوان (رومل هامریش) از دانمارک سوئد و نروژ آثار این بخش از جشنواره فیلم کودک هستند.

این آثار از داستان‌های نویسندگانی چون ژول ورن، هانس کریستیان اندرسن، فردوسی، هوشنگ مرادی کرمانی، چارز دیکنز و... اقتباس شده اند.

والی‌زاده: دوبله همزمان فیلم‌ها یکی از بخش‌های جذاب جشنواره فیلم کودک است

منوچهر والی‌زاده بازیگر و دوبلور سینما و تلویزیون درباره برگزاری اهمیت جشنواره گفت: سینمای کودک یک ژانر مهم و پر مخاطب در سینما به شمار می‌رود و جشنواره می‌تواند الگوهای تولید را مشخص کند.

این هنرمند با تاکید بر نقش دوبله بر جذابیت اثر در ژانر کودک و نوجوان ، اظهار داشت: بخشی از انیمیشن‌هایی که این سال‌ها مورد توجه کودکان قرار گرفته‌ به خاطر دوبله بوده است؛ من به شخصه، همیشه از دوبله فیلم‌های کودک و انیمیشن لذت برده‌ام و مایه افتخار است که بتوانم برای کودکان کار کنم.

این بازیگر با تاکید بر علاقه دوبلورها به آثار کودک و نوجوان و این جشنواره گفت: تمام هنرمندان عرصه دوبله با تمام توان خود تلاش می‌کنند که بهترین کار را برای کودکان انجام بدهند؛ در همین راستا، دوبله هم زمان فیلم‌ها در جشنواره کودک همیشه یکی از بخش‌های خوب جشنواره کودک بوده و مورد توجه کودکان قرار گرفته است.

این دوبلور با اشاره به دنیای پاک و بی‌آلایش کودکان تاکید کرد: فیلمسازی که می‌خواهد در ژانر کودک آثاری خوب تولید کند؛ باید ضمن توجه به مسائل جذاب و سرگرم کننده، تلاش کند با شناخت روان‌شناسی کودک، مسائل تربیتی و آموزشی را در فیلمش به نمایش گذارد؛ همچنین این فیلمساز باید به روز باشد؛ چراکه به روز بودن فیلمساز باعث می‌شود همگام با نیازهای کودکان در هر دوره پیش رود.

توحیدی: چراغ جشنواره فیلم کودک و نوجوان باید روشن بماند

فرهاد توحیدی معتقد است: جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان باید برگزار شود تا چراغ سینمای کودک همچنان روشن بماند.

این فیلمنامه نویس ادامه داد: جشنواره کودک به‌عنوان جشنواره‌ای قدیمی در ایران، بعد از جشنواره فیلم فجر و در کنار جشنواره رشد، از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی هنری محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: در دهه‌های 60 و 70 سینمای کودک و نوجوان رونق داشت و جشنواره هم با رونق فراوانی برگزار می‌شد، اما طبیعی است که در دوران افت نسبی سینمای کودک، جشنواره فیلم کودک هم کمی درگیر این موضوع شود.

وی در همین راستا ادامه داد: این شرایط با تغییر جمعیت و کاهش تعداد کودکان و نوجوانان و افزایش رسانه‌های در دسترس کودکان، باعث شد تقاضا هم کاهش پیدا کند، تا به دنبال آن شاهد افول سرمایه‌گذاری و تولید در سینمای کودک باشیم. این اتفاق با افزایش ورودی فیلم‌های قاچاق و مقایسه آن فیلم‌ها با فیلم‌های داخل شرایطی ناخواسته پیش آورد که منجر به افت سینمای کودک شد و طبیعی است که افت سینمای کودک باعث می‌شود جشنواره کودک هم با یک وضعیت دیگری مواجه باشد. اما به هر حال در شرایط فعلی جشنواره نکته‌ای مثبت در روند سینمای کودک است.

این فیلمنامه‌نویس افزود: شخصا معتقدم جشنواره باید برگزار شود. در راستای رونق بیشتر جشنواره هم باید به نکاتی چون تولید فیلم‌های بهتر، حمایت بیشتر از آثار و پی‌گیری بحث اکران توجه کرد.

بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان از 17 تا 21 مهر ماه سال جاری در اصفهان برگزار می شود.

پایان پیام/