به گزارش هنر آنلاین، 26 هنرمند سرشناس و پیشکسوت در آستانه برگزاری بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان درباره سینمای کودک و این جشنواره اظهار نظر کردند.

* عزت‌الله انتظامی و شور و هیجان بچه‌ها

شور و هیجان بچه‌ها وقتی در سالن‌های نمایش با فیلم‌ها ارتباط برقرار می‌کردند، تصاویر زیبایی را رقم می‌زد؛ در واقع کودکان و نوجوانان عامل اصلی حیات جشنواره فیلم کودک هستند. در بسیاری از دوره‌ها اغلب کارگردان‌های جشنواره، شناخت درست از سلیقه مخاطبان کودک و نوجوان داشتند و بر اساس نیازهای آن‌ها فیلم می‌ساختند؛ به همین دلیل جشنواره در مقاطع مختلف زمانی تاثیرگذار بوده است.

* جمشید مشایخی و ارائه پیام در فیلم

توجه به جذابیت در محتوا و ساختار، لازمه تولید در سینمای کودک است و از سوی دیگر فیلمساز کودک باید با ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی این مخاطبان آشنا باشد، تا اثر تولیدی بتواند نیازهای کودکان را پاسخ مناسبی دهد. مقوله آموزش و ارائه پیام در فیلم، مرحله بعدی اهمیت قرار داد که این پیام می‌بایست به شیوه‌ای جذاب و غیر شعاری به مخاطب ارائه شود.

* علی نصیریان و شناخت نیازهای کودکان

فیلمسازی برای کودک و نوجوان یک کار تخصصی، ارزشمند و در عین حال دشوار است و باید از کارگردان‌های این نوع آثار تشکر و قدردانی کرد تا با انگیزه بیشتری در این حوزه فعالیت کنند. شناخت نیازهای کودکان و برآورده‌ کردن آن‌ها در آثار سینمایی می‌تواند به رونق سینمای کودک و نوجوان ایران منجر شود.

* داریوش ارجمند و ارتباط بیشتر سینما و خانواده

چون بچه‌ها اصل هستند و اساس خانواده را شکل می‌دهند، طبیعی است که سینما و جشنواره فیلم کودک می‌تواند خیلی در استحکام خانواده مفید باشد؛ این مسئله می‌تواند به ارتباط بیشتر سینما و خانواده هم کمک کند. چشم آینده به کودکان است و کار برای آن‌ها بسیار نقش به سزایی در نهاد خانواده دارد.

* داوود رشیدی و علاقه کودک

مهم‌ترین مسئله، رعایت و استفاده از مسائلی است که مورد علاقه کودک باشد، مثل استفاده از داستان جذاب، شعر، آواز و موسیقی. اگر از این ویژگی‌ها درست استفاده شود، به طور حتم کودکان با فیلم ارتباط برقرار کرده و زمان دیدن فیلم لذت می‌برند.

* فرامرز قریبیان و جدی گرفتن جشنواره

امیدوارم مسئولان و دست‌اندرکاران سینما، جشنواره کودک را جدی بگیرند تا کودکان سرزمین ما هم بتوانند اولین تجربه‌های هنری و ادبی خود را در این دوران از زندگی‏شان به دست آورده و با سرمایه‌گذاری‌های مناسب، در آینده جایگزینی شایسته‏ برای جوانان و بزرگ‌سالان امروز باشند.

* فلورا سام و کارگاه‌های آموزشی

از آنجایی که همواره در بحث آموزش با کاستی و کمبود روبه‌رو بوده‌ایم، من در همه زمینه‌ها دوره‌های آموزشی را مفید می‌دانم، اما به طور اخص، در زمینه نوشتن فیلمنامه کودک و نوجوان، برگزاری کلاس‌های آموزشی یک نیاز مهم و ضروری است تا برخی نقطه ضعف‌ها را مرتفع کند.

* الهه رضایی و تاثیر روانشناسی بر کودکان

برای تولید فیلم کودک باید از مسائل آموزشی، روان‌شناسانه و سرگرم‌کننده استفاده کرد، خصوصاً در شرایط فعلی که شبکه‌های متنوع خارجی به اشتباه و بدون ضابطه در دسترس کودکان قرار گرفته است و معلوم نیست چه فرهنگی به کودکان انتقال می‌دهد.

* ابراهیم فروزش و تحولات در تولید

جشنواره نباید تنها به گذرگاهی برای نمایش محدود فیلم‌های تولید شده تبدیل شود. این فیلم‌ها باید به نمایش دربیایند و حتی سینماهایی در کشور به نمایش فیلم‌های کودک اختصاص داده شود. با برگزاری جشنواره وضعیت تولید فیلم کودک دستخوش تحولات چشم‌گیری شده است که نتایج خوبی در بر خواهد داشت.

* احمد نجفی و وزارت آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش یک سینمای مختص به خود دارد و از سوی دیگر در بسیاری از مدارس سالن‌های آمفی تئاتر وجود دارد که می‌تواند به کمک سینمای کودک بیاید و فیلم‌ها را به شکل مناسبی اکران کند. ما باید خیلی جدی به وضعیت سینمای کودک رسیدگی کنیم، در همین راستا به نظر من حضور مقتدرانه وزارت آموزش و پرورش و حمایت از فیلم‌ها می‌تواند راه مناسبی باشد.

* علیرضا خمسه و علاقه به اصفهان

در همه جای دنیا این طور مرسوم است که نام اکثر جشنواره‌های معتبر با نام شهری پیوند می‌خورد که در آن جشنواره برگزار می‌شود، مثل جشنواره کن، ونیز، برلین، مسکو، دهلی و ...

ما نیز در سال‌های گذشته آن وقت که برای پا گرفتن جشنواره در سطح بین‌المللی تلاش می‌کردیم این جشنواره را به نام اصفهان جا انداخته بودیم، با این‌که شهرهای کرمان و همدان نیز از میزبانی خوبی برخوردار بودند اما چشم جشنواره و پروانه‌های آن دنبال خانه خودشان یعنی اصفهان بود که خوشبختانه این امر محقق شد و باز شاهد پرواز پروانه‌ها در آسمان شهر تاریخی، فیروزه‌ای، هنر دوست و هنر پرور اصفهان هستیم.

* جمشید هاشم‌پور و پاک‌ترین مخاطبان دنیا

در فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی همواره با نگاهی توأم با احترام به کودک نگریسته شده و حتی کسانی را که در بزرگ‌سالی ذات کودکانه خود را حفظ کرده‌اند، بیش از دیگران دوست داریم. جشنواره فیلم کودک رویدادی ارزشمند برای پاک‌ترین مخاطبان دنیاست و باید قدر این رویداد را دانست.

* مسعود کرامتی و توجه به جشنواره در طول سال

حرف من این است که سینمای کودک نباید فقط به دوران جشنواره محدود شود و باید در طول سال توجه و نگاهمان به این سینما بیش‌تر باشد. همچنین بقیه شهرهای ایران نیز باید در زمان برگزاری جشنواره بتوانند از فیلم‌های سینمای کودک و جشنواره دیدن نمایند.

* سعید راد و لزوم برگزاری کلاس‌های آموزشی

همواره باید توجه داشته باشیم فیلمی که ساخته می‌شود در مورد کودکان باشد تا هم مورد استقبال کودکان و هم والدین آن‌ها قرار گیرد. متخصصان باید کلاس‌هایی را برگزار کنند تا از این طریق کمکی به کودکان با استعداد کشور شود، چون این کودکان قرار است آینده کشور را بسازند.

* سیروس حسن‌پور و درد سینمای کودک

ساخت فیلم‌هایی که فقط یک یا دو کودک در آن حضور دارند و موضوع فیلم برای بزرگ‌ترها است، دردی را از سینمای کودک دوا نمی‌کند و بچه‌ها رغبتی به دیدن این نوع فیلم‌ها ندارند، پس بخشی از مشکلاتی که درگیر سینمای کودک است، مسئله ساخت آثاری است که اساساً متعلق به بزرگ‌سالان است اما کودک هم در آن نقش دارد.

* کیانوش عیاری و تاثیر جلسات پرسش و پاسخ

برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و نقد فیلم چه سال گذشته و چه سال‌های پیش‌تر، از جذابیت‌های جشنواره‌ است و باعث مطرح‌ شدن جشنواره در مطبوعات و نزد مخاطبان می‌شود. همچنین رقابت فیلمسازان ما با فیلمسازان خارجی به طور حتم در افزایش کیفیت بهتر تولید فیلم‌های کودک موثر خواهد بود.

* همایون ارشادی و مشکل اکران

فیلم‌های کودک در سال‌های اخیر مثل فیلم‌های فرهنگی با مشکلی به نام اکران روبه‌رو بوده‌اند، در حالی که فیلم‌های کودک مخاطبان بالقوه زیادی دارد و به نظرم بیش از یک سوم جمعیت جامعه را کودکان تشکیل می‌دهند که این‌ها می‌توانند مخاطب فیلم‌های تولید شده باشند.

* حسن هدایت و جریان فیلمسازی کودک

چنانچه جشنواره‌ها جریان فیلمسازی را تقویت کنند و به سمت تعالی پیش ببرند، موفق خواهند بود. سینمای کودک، سینمایی ارزشمند است. چنانچه جشنواره کودک بتواند تولید فیلم را در این حوزه تقویت کند، شاهد جریانی مفید و ارزشمند خواهیم بود. همچنین اگر ما بتوانیم جشنواره را در یک شهر به طور ثابت برگزار کنیم، شهرهای ایران را شاخص کرده و می‌توانیم آن‌ها را در سطح جهان از نظر فرهنگی بشناسانیم.

* رضا فیاضی و جایگاه شناخته شده جشنواره کودک در ایران

در تولیدات سینمایی کودک باید اصل را بر داستانی جذاب و تاثیرگذار قرار دهیم تا بتواند مخاطبان را همراه کند، ضمن اینکه در این بخش باید به موضوعات نوین و روزآمد مربوط به این مخاطبان توجه شود. سینمای کودک در ایران جایگاه شناخته شده‌ای دارد و آثار ارزشمندی در این بخش تولید شده که برخی از آثار اقتباس شده از داستان های هوشنگ مرادی کرمانی و یا اغلب آثار مرضیه برومند از این جمله اند و باید زمینه حرکت تاثیرگذار و به سمت تعالی را در این سینما فراهم کرد.

* جلال مقامی و روانشناسی سینمای کودک

سینماگری که به سراغ ساخت فیلم کودک می‌رود، باید روان‌شناسی سینمای کودک را بداند. در یک مقطع زمانی، مدام به فیلم‌هایی که کودکان را فقیر و درگیر نشان می‌داد جایزه می‌دادند! همین سیاست‌گذاری اشتباه باعث شد که فیلم‌های کودکان از مخاطب دور شود و به‌تدریج از چرخه اکران هم خارج شود.

* رامین ناصرنصیر و ساختار فانتزی فیلم‌های کودک

می‌توان با آسیب‌شناسی مناسب و توجه به نیازهای و اندیشه‌های کودکان امروز آثاری در شأن آن‌ها ساخت و باید به این نکته هم توجه داشت که نمی‌شود با یک پرداخت سطحی و غیر قابل باور، در ساختاری فانتزی فیلم مناسب کودک ساخت.

* فرزاد حسنی و بایدها و نبایدها

فیلمسازان و مسئولان نباید سینمای کودک را از بدنه کل سینمای ایران جدا کنند. همان‌طور که مشکلات کل سینما در طول سال مطرح می‌شود و برای حل آن‌ها راهکار بیان می‌شود و جلسات متعدد و نشست‌های تخصصی برگزار می‌شود؛ برای این سینما هم باید همین‌گونه باشد و فیلمسازان یکی از دغدغه‌ها و سوژه‌هایشان سینمای کودک باشد.

* ملیکا زارعی و لزوم ایجاد اتاق فکر

داشتن اتاق فکر و عمل برای ورود به یک دنیای جدید، جمع‌های کوچک و بزرگ برای برپایی سرودهای کودکانه با حضور بچه‌ها، تئاترهای کودکانه، استقبال کودکان از مهمانان جشنواره و اینکه کودکان کنار درب‌های ورود به سالن سینما به مردم و میهمانان خوش‌آمد بگویند از ایده‌های خیلی خوبی است که عوامل اجرایی اگر به آن توجه کنند جشنواره زیباتر خواهد شد.

* محمد‌علی طالبی و توجه به سابقه در کارگردانی فیلم کودک

فیلمسازان با سابقه این ژانر، سال‌ها با آزمون و خطا به تجربه‌ای رسیده‌اند که می‌تواند برای سینمای ما در شرایط فعلی بسیار مفید باشد. الان زمان مناسب برای استفاده از این تجربیات است.

* سعید سلطانی و مشابهت آثار کودک و بزرگسال

تمامی مولفه‌های فیلم کودک، در مقایسه با فیلم بزرگسال یکی است، حتی می‌توان این‌گونه هم به موضوع نگاه کرد که به دلیل گروه سنی کودک و میزان تاثیرپذیری آن‌ها، قطعاً حساسیت‌ها در این ژانر بیشتر است؛ بنابراین کارگردان این حوزه باید دقت نظر بیشتری داشته باشد تا بتواند به موفقیت‌های چشمگیری برید.

* مهتاب کرامتی و استقلال جشنواره کودک و موضوع اکران

اکران نشدن فیلم‌های کودک و نوجوان مشکلی کاملا مستقل از عملکرد جشنواره است و به مشکلات کلی اکران فیلم‌ها بر‌می‌گردد که در حال حاضر دچار پیچیدگی شده است. اکران نباید تنها به فیلم‌هایی خاص معطوف شود و سینما باید برای همه خانواده‌ها با هر سلیقه‌ای فیلم روی پرده داشته باشد.

* لاله اسکندری و تاکید بر فانتزی بودن

عناصر فانتزی و جذاب در سینمای کودک، دو موضوع اصلی به حساب می‌آیند؛ اگر به این دو عنصر مهم در ساخت فیلم کودک توجه شود به یقین در شرایط فعلی باز هم فیلم‌های کودکان و نوجوانان مورد توجه بچه‌ها و خانواده‌ها قرار خواهد گرفت.

پایان پیام/