به گزارش هنرآنلاین، حسین الماسی مفیدی صبح امروز در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه جشنواره بازی محلی خوزکه شهمیرزاد به منظور ارج نهادن به فرهنگ بومی و حفظ و رواج بازی محلی گردوبازی برگزار شده است، گفت: این جشنواره در چهار رده سنی نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و پیش‏کسوتان و در سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی ادامه دارد.

شهردار شهر نمونه گردشگری بین‏المللی شهمیرزاد با بیان اینکه این جشنواره برای پنجمین سال متوالی در شهمیرزاد هم‏زمان با فصل برداشت گردو برگزار می‏شود، گفت: این جشنواره با حمایت شهرداری و شورای اسلامی شهمیرزاد، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، هیئت ورزش‏های سنتی و بازی‏های بومی و محلی استان سمنان و بخش خصوصی برگزار شده است.

به گفته وی، یکی ازسرگرمی‏های کودکان و نوجوانان در شهمیرزاد به علت فراوانی درختان گردو، گردوبازی است که معمولا در شهریور تا اواخر مهر ماه در فصل برداشت گردو در کوچه پس کوچه‌های قدیمی این شهر برگزار می‏شود و با گذشت زمان این بازی به فراموشی سپرده شده بود.

الماسی تصریح کرد: امروزه با توجه به گسترش و رواج بازی‏های مدرن، تقریبا بازی‏های محلی به فراموشی سپرده شده و احیای مجدد این بازی‏ها از اهداف برگزاری جشنواره بازی‏های محلی است.

شهردار شهر نمونه گردشگری بین‌المللی شهمیرزاد افزود: در مراسم افتتاحیه جشنواره خوزکه امسال، خسروی نماینده سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی، بخشدار، اعضای شورای اسلامی شهر، هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد، دوستداران میراث فرهنگی و بسیاری از بزرگان شهمیرزاد حضور داشته و به صورت نمادین با یکدیگر به رقابت پرداختند و این بازی‏ها در روز افتتاحیه نشاط خاصی را در میان مردم ایجاد کرد.

به گفته وی، از دیگر بازی‏های محلی شهمیرزاد می‏توان به الک دولک، توپ برکه، ها ملاعلی، خلاص، چش دارک، پابزن بازی، دوسنگک، اشاره کرد.

شهردار شهر نمونه گردشگری بین‏المللی شهمیرزاد اظهار کرد: بازی خوزکه در شهمیرزاد در قدیم به پنج نوع‌مره‏ای، باغ‌بونی، چاله‌که، دیواری و تیله‌ای متداول بوده است.

وی یادآور شد: این جشنواره تا 30 شهریور ماه در شهمیرزاد، شهر نمونه گردشگری بین‌المللی و شهر بزرگ‏ترین باغ گردوی جهان ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/