به گزارش هنرآنلاین، تراب محمدی صبح امروز در بازدید از مراحل مرمت مسجد سفید مراغه اظهار کرد: مرمت نماهای جنوبی و شمالی این مسجد به پایان رسیده و هم اکنون سقف چوبی و حیاط مسجد در حال مرمت است.

وی با تاکید بر اینکه طبق پیش‌بینی‌های انجام شده مرمت مسجد سفید تا آبان ماه جاری به اتمام می‌رسد، افزود: ورودی و شیروانی این مسجد مرمت و دیوارهای فرسوده آن استحکام بخشی شده‌اند.

محمدی خاطر نشان کرد: تاریخ بنای مسجد سفید مراغه با توجه به کتیبه سنگی مرمری بالای درب ورودی مسجد متعلق به دوره شاه طهماسب صفوی است.

وی مسجد سفید مراغه را از نظر معماری یکی از زیباترین مساجد تاریخی مراغه و آذربایجان شرقی عنوان کرد و گفت: این مسجد به صورت سقف چوبی و با دیوارهای خشتی بنا شده که سقف آن با طرح‌های گل و بوته تزئین شده است.

رئیس شورای ثبت آثار فرهنگی و تاریخی در فهرست آثار ملی، با بیان اینکه نمای مسجد سفید مراغه با آجر و به سبک حصیری تزئین یافته است، گفت: وجود سه کتیبه سنگی، استفاده از رنگ‌های طبیعی در رنگ آمیزی تزئینات و داشتن سه ستون چوبی مقرنس کاری شده از ویژگی‌های این مسجد تاریخی است.

وی وسعت مسجد سفید مراغه را 100 متر مربع اعلام کرد و افزود: این بنا به شماره 9185 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/