به گزارش هنرآنلاین، "نقاشی ها و زندگی مکرمه قنبری" نام رویداد یک روزه‌ای‌است که اول مهر برگزار می‌شود. در این رویداد مجموعه‌ای اختصاصی از آثار او برای نخستین بار به نمایش گذاشته خواهد شد و در ادامه برنامه، فیلم مستند "مکرمه، خاطرات و رویاها" به کارگردانی ابراهیم مختاری که درباره زندگی او ساخته شده‌است، به نمایش در خواهد آمد. سپس جلسه‌ گفتگویی با شرکت اللهه امانی و مریم سیحون برگزار می‌شود.

این برنامه با اجرای موسیقی زنده ایرانی توسط مهرداد نقیبیان و پرفورمنس گروه نمایشی "گل‌صنم" به پایان می‌رسد. مکرمه قنبری، متولد 1307 در روستای دری‌کنده از توابع شهرستان بابل، زنی بود روستایی که روزی از ترس هم ولایتی هایش مخفیانه نقاشی می کرد.

وی تحصیلات دانشگاهی و سواد خواندن و نوشتن نداشت و دوره علمی هم نگذرانده بود، ولی امروز آوازه ی او ازمرزهای ایران فراتر رفته است و نقاشی هایش در آمریکا و اروپا به نمایش در آمده اند. خانه اش جزء میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده و به موزه تبدیل شده است و هر ساله در سالگرد مرگش کارگاه های نقاشی در روستایش برگزار می شود.

مکرمه قنبری در سحرگاه ۲ آبان ۱۳۸۴، در 77 سالگی از دنیا رفت و به پیشنهاد فرزندش علی بلبلی در حیاط خانه اش به خاک سپرده شد.

برای اطلاعات بیشتر درباره این رویداد یک روزه، به سایت موزه باورز (Bowers Museum)به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید: www.bowers.org/index.php/learn/events_details/1712

انتهای پیام/31/34