به گزارش هنرآنلاین، این کتاب در آستانه سی دومین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی شامل ۱۴۰ عکس (۴۷ عکس سیاه سفید و ۹۳ عکس رنگی) است که در تیراژ ۵ هزار نسخه منتشر شده است.

کتاب "چشم نوشته‌ها" گزیده‌ای از عکس‌های احسان رجبی طی هشت سال جنگ تحمیلی است.

احسان رجبی در ابتدای کتاب نوشته است: "عکاس نبودیم؛ عکس می‌گرفتیم. رفته بودیم جبهه که بجنگیم، اما چیزی اطرافمان می‌گذشت که نمی‌شد تعریفش کرد. کسی باور نمی‌کرد. ما گنگ خوابدیده بودیم و عالم تمام کر و کور. باید سند جمع می‌کردیم؛ سندی که اگر زنده ماندیم، نشانمان بدهد که خواب نبود‌ه ایم، خواب نمی‌دیده‌ایم.

هیچ کدورتی با دشمنی که جلوی رویمان ایستاده بود و داشت مثل باران، گلوله بر سرمان می‌ریخت نداشتیم. آن‌ها "برادران مزدور" ما بودند. کافی بود اسیر شوند تا این طرف خط، بچه‌ها در اوج تشنگی آب نداشتهٔ قمقمه‌هایشان را هم به آنان بدهند. به فرمان امامی که دوستش داشتیم و همه چیزمان بود، به جبهه آمده بودیم و حالا در اوج گرما و تشنگی، در دشتی صاف و بی‌حفاظ گیر افتاده بودیم و یکی یکی درو می‌شدیم. اما فریاد؟! شکایت؟! حاشا.

در بخشی از مقدمه کتاب به قلم سعید صادقی آمده است: "ترکیب بصری عکس‌های این دو (احسان رجبی و سعید جانبزرگی) حاکی از ذهنیت شفاف آن‌ها در گزینش و چیدمان عناصری بود که باطن آن جنگ خونین را بی‌پیرایه و شفاف تصویر می‌کردند. عکس‌هایی که قطعه‌ای گمشده، اما تأثیرگذار و تعیین کننده را حکایت می‌کرد که به شکست و پیروزی معنای دیگری می‌داد. از این حیث زاویهٔ نگاه جاری احسان رجبی با آن انگیزهٔ اثرگذار در ثبت لحظه‌های زندگی که در جنگ جریان داشت، نگاهی است که تاریخ مصرف ندارد."

کتاب چشم نوشته‌ها و دیگر کتاب‌های منتشر شده توسط انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس را تا دهم مهر ۹۱ با ۱۵ درصد تخفیف از فروشگاه آنلاین محصولات فرهنگی و آموزشی سایت عکاسی تهیه کنید.

انتهای پیام/32/31