فاطمه بهرامی، رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر درباره برگزاری سومین دوره جشنواره نقش تن پوش ایرانی به خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین گفت:از سال 85 و با هدف ترویج نقش‌ها و نمادهای اصیل ایرانی در بازار تن پوش که به نام تی شرت در کشور رایج است این جشنواره برگزار شد که دستاوردهای بسیار خوبی را در این عرصه به همراه داشت.

وی در ادامه افزود: هدف اصلی در این جشنواره جذب نگاه ها به فرم و طرح های روی لباس بود چرا که در آن زمان استفاده از نوشتارهای لاتین و طرح های نامتعارف در کشور در مرحله رواج قرار داشت. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا نقش و نگاره های ایرای را با کمک دانشگاهیان و علاقمندان به هنر گرافیک و نقاشی زنده کنیم.

بهرامی درباره دلیل انتخاب طراحی تن پوش اظهار کرد: تن پوش پوشاکی است که گروه سنی یا جنسیت خاصی را در بر نمی گیرد به همین خاطر می توان آن را در همه سطوح جامعه با عناوین و طرح های مختلف دید چرا که معمولا استفاده از این قالب گوشاک فضا و مکان خاصی را در زندگی روزمره نمی طلبد به همین خاطر کار کردن بر این بخش با حضور مختصصان این عرصه می تواند نتایج عالی را به همراه داشته باشد.

وی درباره شرایط شرکت در این جشنواره گفت: فراخوان این جشنواره تیرماه امسال به صورت رسمی منتشر خواهد شد و مهلت ارسال آثار نیز تا اسفند ماه تعیین می شود اما به طور کلی ابزار کار در این بخش از جشنواره آزاد است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر تاکید کرد: با توجه به استقبال گسترده دور های گذشته این جشنواره بخش تن پوش کودک نیز با تاکید بر فرم و فضای شاد کودکانه به این جشنواره افزوده شد.

بهرامی ادامه داد: به خاطر استقبال گسترده اساتید دانشگاهی از جشنواره، سال گذشته بخش استادان نیز به این برنامه افزوده شد به نحوی که از این افراد خواسته شد که تن پوش ها را درست مانند فضای یک تابلو ببینند و به ارائه اثر بر روی آن بپردازند که البته بخش دانشجویی نیز دارای چنین شرایطی بود.

وی تصریح کرد: تاکید بر شاهنامه فردوسی در دوره قبل باعث شد شاهد شکل گیری طرح های شگرفی در این زمینه باشیم که حتی برخی از آثار از طرف دانشگاه خریداری شد تا بتوانیم در نمایشگاه های خارجی به نمایش آن بپردازیم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر بیان کرد: جشنواره امسال نیز در بخشی با رویکرد ادب و فرهنگ ایرانی خواد بود که شاعرانی نظیر خیام و مولوی و استفاده از الگوی مناسب اشعار آنان مد نظر خواهد بود ضمن اینکه در بخشی از این جشنواره نگاهی به انعکاس صنایع دستی ایران بر روی پوشاک ایرانی خواهیم داشت.

بهرامی با اشاره به نمایش آثار این جشنواره در نقاط مختلف کشور گفت: در سال های گذشته این جشنواره در نقاط مختلف کشور و دانشگاه ها به نمایش گذاشته شد اما تصمیم داریم که در سال جاری علاوه بر نمایش این آثار در داخل کشور دوبی، ترکیه و کانادا را نیز به لیست اضافه کنیم.

وی درباره نقش این جشنواره و آثار دریافتی آن در جامعه اظهار کرد: در دوره نخست برگزاری این جشنواره شاهد چاپ کارهایی در بازار کشور بودیم که به نوعی کپی برداری از آثار جشنواره محسوب می شد اما برخلاف گذشته این بار کپی برداری از نگاه ما کاملا مثبت بود چرا که شاهد رواج و شکل گیری شکل تازه ای از هنر اصیل ایرانی بر روی پوشاک بودیم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر افزود: در دو دوره گذشته این جشنواره به 10 نفر برگزیده جوایزی اهدا شد و حتی برخی از طرح ها نیز خریداری شدند ضمن اینکه این افراد در همان جشنواره توسط فعالان عرصه تن پوش دعوت به همکاری و جذب بازار کار شدند که یکی از موفقترین دستاوردهای این جشنواره محسوب می شد.

انتهای پیام/61