به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین، نمایشگاه «هنوز ایستاده» در لندن،تازه‌ترین مجسمه‌های فلزی گورملی را به نمایش گذاشت تا این بار مخاطبان مهارت این هنرمند را در ساختن پیکره‌های انسانی با استفاده از مکعب های کوچک فلزی که به اشکال مختلف در کنار هم قرار گرفته اند را ببینند.هر چند به روال معمول باز هم گورملی پیکره‌ها را در اندازه واقعی ساخته بود.

منتقدان پس از دیدن این نمایشگاه جملگی بر این باور بودند که این هنرمند شناخته شده این بار انسانی را تصویر کرده بود که بیش از پیش در چنبر جهانی پیچیده، خرد و تکه تکه شده است و عنوان نمایشگاه (هنوز ایستاده) در واقع شاید کنایه ای است از انسان معاصری که هنوز در برابر مشکلات و جهانی تلخ ایستاده است.

آدم های گورملی که در هفده مجسمه در هفده حالت خلاصه می شوند، با اشکال بدن های خود، نوعی مبارزه انسان با دردهای زیستن را به نمایش می گذارند. غالب این مجسمه ها حالت ایستاده دارند اما انحنای کمر یا صورت آنها، هر کدام احوال خاص خود شخصیت/ مجسمه را با ما در میان می گذارند. ویژگی مشترک همه آنها تصویر دردی است که با انسان زاده می شود و با او می ماند.

در یکی از آنها دست مجسمه از پشت بسته شده است و در دیگری، شخصیت/مجسمه گورملی کاملاً به حالت درازکش بر روی زمین دیده می شود. پیچیده ترین همه آنها مجسمه ای است که زانو در گریبان، حالت زار زدن را تداعی می کند.

گورملی از دهه ۱۹۸۰ کار با بدن انسان را آغاز کرد و گفته می‌شود بیش از ۲ میلیون نفر از آخرین نمایشگاه او بازدید کردند.

خود گورملی معتقد است در چیدمان آثارش معماری نقش مهمی دارد .شاید برای همین است که در یکی از نمایشگاه‌هایش این هنرمند یکی از مجسمه‌هایش را به بالای گالری کشانده بود.

گورملی مجسمه‌ سازی را «عملی در راستای ایمان به زندگی و تداوم آن» می‌داند، اما در عین حال نگاه ویژه‌اش در چیدمان‌ها، مجسمه‌ها و طراحی‌ها - که کم و بیش یکسان است- از جهان پیچیده و تو‌ در تویی حرف می‌زند که در آن ارتباط انسان، مهم‌ترین معضل بشری است.

برای همین یکی از معروف‌ترین آثارش، مجسمه‌ای است در ابعاد انسان که از تمام قسمت‌های بدنش، بی‌شمار خار فلزی (مثل جوجه تیغی) بیرون آمده که نزدیک شدن به او را غیر ممکن می‌کند.

منتقدی در نقد این نمایشگاه در گاردین نوشت :وقتی به مجسمه‌های گورملی در این نمایشگاه دقت کنیم متوجه می‌شویم در واقع وجود یا فقدان یک مکعب در هر بخش مجسمه، تمام حالات شخصیت خلق شده را دگرگون می کند.

انتهای پیام/31