به گزارش هنرآنلاین، وحید فولادزاده دوشنبه شب در نشست هم اندیشی این انجمن در ارتباط با برگزاری نمایشگاه خوش‌نویسی در قم گفت: نمایشگاه در سه بخش اصلی برگزار می‌شود که این بخش‌ها را ما بر اساس اهداف اصلی راه‌اندازی انجمن طلاب خوش‌نویس کشور پایه‌گذاری کرده‌ایم.

دبیر انجمن طلاب خوش‌نویس کشور در ادامه عنوان کرد: هدف تشکیل این انجمن این بوده که روند هنری کشور که تا به الان به نوعی رها بوده را جهت‌دارتر کرده و این روند را هم از لحاظ ظاهر و هم از لحاظ محتوایی سامان دهیم.

فولادزاده افزود: در ترکیه بیش از 95 درصد از کارهایی که در زمینه خوش‌نویسی تولید می‌شود، آثاری است که در زمینه‌های مذهبی بوده و به نوعی خط نوشته‌های اسلامی آثار خوش‌نویسی آنها را تشکیل می‌دهد.

استاد برجسته خوش‌نویسی کشور خاطرنشان کرد: این رویه در ترکیه به گونه‌ای است که آنها از این رقم به صورت کامل راضی و خوشنود هستند.

وی ابراز کرد: حرف ما این است که چه اشکالی دارد که ما در کشور ایران به عنوان یک کشور اسلامی، این جریان را پررنگ‌تر کنیم و آثارمان را در زمینه خوش‌نویسی بیشتر به سمت و سوی مذهبی شدن سوق بدهیم.

دبیر انجمن طلاب خوش‌نویس کشور گفت‌: در این زمینه البته اساتیدی فعال بودند و تمام آثار خود را به صورت آثار مذهبی تهیه می‌کردند، اما این فعالیت‌ها دارای یک فرآیند فردی بود.

فولادزاده اضافه کرد: با فرآیند‌های فردی نمی‌توان به نتیجه‌ای که مدنظر است برسیم، هدف ما این است که این فرآیندهای فردی را سامان داده و به یک فرآیند تشکل یافته تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از فعالیت‌هایی که ما در این زمینه انجام دادیم سامان دادن به فعالیت‌ها به وسیله برگزاری نمایشگاهی در زمینه آثار خوش‌نویسی اساتید برجسته خوش‌نویس طلبه بود.

این مسئول افزود: این نمایشگاه از جنبه‌های مختلف برای ما با اهمیت است که از تمام موارد مهم‌تر می‌توان به سه مورد اصلی اشاره کرد.

دبیر انجمن طلاب خوش‌نویس کشور گفت: نخستین موردی که در این نمایشگاه و آثار آن مطرح است این است که ما از این نمایشگاه به عنوان یک فرآیند تبلیغاتی استفاده خواهیم کرد.

وی بیان کرد: باید کارهای تبلیغی که می‌توان به وسیله هنر برای ترویج عقاید و افکار به کار برد را در جریان یک فرآیند نوین تبلیغی معرفی کنیم.

فولادزاده اضافه کرد: در این زمینه بیش از 100 حدیث انتخاب شد و از بین این 100 حدیث، تعدادی در بین اساتید برجسته خوش‌نویسی کشور تقسیم شد تا آنها این احادیث را با انواع خط بنویسند.

استاد برجسته خوش‌نویسی کشور یادآور شد: یکی از مهم‌ترین مواردی که در این جا باید به آن توجه کنیم این است که هنرمندان بیشتر دوست دارند محتوای کاری که قرار است انجام دهند، از پیش تعیین شده باشد تا بتوانند بیشتر تمرکز خود را روی کیفیت و زیبایی کار خود قرار دهند.

دبیر انجمن طلاب خوش‌نویس کشور ادامه داد: این یکی از دلایلی بود که ما خود اقدام به انتخاب احادیث کردیم و آنها را به عنوان سفارش کار به دست هنرمندان طلبه خوش‌نویس دادیم.

وی متذکر شد: یکی دیگر از اهدافی که ما در این زمینه با آن روبه‌رو بودیم این بود که انتخاب احادیث را با هدف تأثیر گذاری بالا و با کمک اساتید برجسته حوزه علمیه انجام دادیم.

استاد برجسته خوش‌نویسی کشور با اشاره به اینکه از دیگر اهداف این نمایشگاه احیای خطوط قدیمی است که دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، گفت: ما در این نمایشگاه آثاری را از هنرمندان مختلف در زمینه‌های خطوطی که هم اکنون به دست فراموشی سپرده شده است انتخاب کرده‌ایم.

انتهای پیام /