به گزارش هنرآنلاین، علی داننده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در آئین گرامیداشت روز ملی شعر و ادب و بزرگداشت استاد شهریار در تبریز با اشاره به ابعاد شخصیتی و شعری استاد شهریار، بیان کرد: تاریخ ایران اسلامی و در راس آن آذربایجان که همواره مهد اندیشمندان و هنرمندان بلند آوازه و ستارگان درخشان عرصه شعر و ادب بوده، قرین افتخار است و روز ملی شعر و ادب نیز افتخاری دوباره برای این مرز و بوم است که با نام شهریار گره خورده است.

وی افزود: شعر شهریار حکایت پر رمز و رازی است که ریشه در تاریخ و فرهنگ پرشور و شعور مردم این آب و خاک دارد و سایه فرح بخش درخت شعر شهریار بر سرادبیات این مرز و بوم گسترده شده است.

داننده گفت: حکایت شهریار حکایت بی‌قراری در پهندشت شور و شیدایی و جوشش مداوم چشمه‌ی لطیف هنر است و شکوفایی و تجلی هنر در شاخسار ذهن بی کران او و نغمه دلکش فرزندان ایران زمین است که از حنجره این مرد شاعر،‌عارف و خوشنویس به گوش جهانیان می‌رسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به فضای خانوادگی و تربیت شاخص و منحصربه‌فرد استاد شهریار در دوران کودکی گفت: فیضان عاطفه در شعر شهریار در مورد مادرش که او را زنی ادیب می‌داند که شعر را خوب می‌فهمید و به هنگام خواندن شعر، سراسر شور و جذبه می‌شد و پدرش که شهریار با نقبی به خاطرات معطر کودکی از پدری سخن می‌راند که سهمی در خور، در شکل گیری ذوق شاعرانه‌اش داشته است،‌نشان دهنده تربیت خاص اوست که در تمام ابعاد زندگی و شعری او نمود یافته است.

داننده گفت: شهریار گرچه مانوس زبان آذری است و این زبان، نیاز و ضرورت در موطن اوست، لکن زبان فارسی، زبان دیگری است که شهریار با دست یازیدن به آن زوایای پنهان و پررمز و راز احساس خود را بیان می‌دارد.

وی با اشاره به تاثیرگذاری شعر حیدر بابا در ادبیات معاصر داخل ایران و خارج از مرزها، تاکید کرد: نغمه حیدربابا ریشه در تار و پود و روح مردم آذربایجان تنییده است و می‌توان گفت جزء لاینفک احساسات و عواطف پاک و زلال ایشان است، حکایتی که با جاذبه غنی زبان آذری و احساس شور و شیدائی و تخیل قوی شهریار درآمیخته شده است.

داننده با اشاره به اشعار حماسی و انقلابی استاد شهریار گفت: شهریار برای رسیدن به معرفت و حقیقت، ترک لذت‌های دنیوی نموده و به استغنا پرداخته و استعداد درخشان و روح حساس و شاعرانه وی در زمان دفاع مقدس به اوج رسیده و منجر به خلق اشعاری شگرف در این حوزه می‌شود.

براساس این گزارش آیین گرامیداشت روز ملی شعر و ادب و بزرگداشت استاد شهریار با حضور مدیران استانی و اصحاب شعر و ادب در مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز برگزار شد.

در این آیین همچنین پیام دکتر سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی قرائت شد.

انتهای پیام/